Elämäntaito: Kun Pekka Simojoki väsyi ja aikoi lopettaa, salaperäinen puhelinsoitto sai jatkamaan – ”hän sanoi, että Jumala käski soittaa Simojoelle” Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin

Kiinasta tulossa maailman kristityin maa

 

Kävelykatu \”Kiinan Jerusalemiksi\” kutsutussa Wenzhoun kaupungissa. Kuva: Wikimedia Commons.

The Economist –lehti raportoi uusimmassa numerossaan kristinuskon nopeasta kasvusta Kiinassa, jossa kristityt ovat olleet ahtaalla ja toimineet ”maan alla” Mao Zedongin ajoista asti.

Nyt kristityt ovat ottamassa yhä näkyvämpää roolia kiinalaisen yhteiskunnan rakentamisessa. Kotikirkkoja ja virallisia kirkkoja syntyy nopeasti.

Arvioiden mukaan Kiinassa oli vuonna 2010 58 miljoonaa protestanttia ja 9 miljoonaa katolilaista. Nyt kristinuskolla on jopa suurempi kannatus kuin kommunistisella puolueella, jonka vahvuus on 87 miljoonaa henkeä.

Indianalaisen Purduen yliopiston professorin Yang Fenggangin mukaan kristinusko on kasvanut vuodesta 1980 alkaen Kiinassa vuosittain kymmenen prosenttia.

Kirkkorekry neliöb. 11.-24.11.

Jos vastaava kehitys jatkuu, Kiinassa on vuonna 2030 jopa 250 miljoonaa kristittyä, eli enemmän kuin missään muussa maassa.

Myös Kommunistisen puolueen jäseniä on kääntynyt kristinuskoon. The Economist -lehden jutussa viitataan vuonna 2004 julkaistuun kiinalaiseen artikkeliin, jonka mukaan 3-4 miljoonaa kommunistisen puolueen jäsentä olisi tullut kristityiksi.

Jos uskonnonvapaus lisääntyy Kiinassa entisestään, sillä saattaa The Economist -lehden mukaan tosin olla myös negatiivisia vaikutuksia kirkolle.

”Kirkko voi institutionalisoitua, voida hyvin ja korruptoitua sen seurauksena. Näin on jossain määrin jo tapahtunut liikemiesten kirkossa Wenzhoussa”.

Esimerkiksi Länsi-Euroopassa uskonnonvapaus ei ole ollut kristinuskolle ainakaan kirkkojen jäsenmäärien perusteella eduksi, ja tämän ovat myös kiinalaiset kristityt huomanneet.

”Jos saamme täyden uskonnonvapauden, kirkko on mennyttä”, oli eräs pekingiläisen kotikirkon vastuuhenkilö The Economist -lehden mukaan todennut.

Lue The Economist -lehden artikkeli tästä

 
Artikkelibanneri perussanoma