Kirkon kasvatusasioista vastaavat haluavat kirkon lapsi- ja nuorisotyöntekijät työskentelemään entistä hanakammin maahanmuuttajien parissa. – Peruskohtaamisia eri kulttuureista tulevien kesken pitää lisätä, linjaa kirkon kasvatuksen ja nuorisotyön johtaja Marja-Leena Toivanen.
Toivasen mielestä kristillisen kasvatuksen haasteena on vahvistaa avoimuutta toisen uskonnon edustajaa kohtaan. Oma uskonnollinen identiteetti edistää dialogia eri uskontoa tunnustavan kanssa.
– Uskonto voi vaikuttaa siihen, että lapset ja nuoret kehittyvät vastuullisiksi, sovintoon pyrkiviksi ja oikeudenmukaisiksi, Marja-Leena Toivanen sanoo.
Seitsemän luterilaisen kirkon paikallisseurakuntaa on ollut mukana ”Monesa”-projektissa, jonka tavoitteena on ollut edistää eri kulttuureista tulevien lasten ja nuorten kanssakäymistä. Seurakunnissa eri taustoista tulevat lapset on saatu muun muassa pelaamaan ja viettämään aikaa yhdessä. Hakunilan seurakunnassa koulutettiin kerhonohjaajia kohtaamaan maahanmuuttajalapsia ja järjestettiin kerhotoimintaa, johon osallistui runsaasti myös maahanmuuttajia.
Opetusneuvos Pekka Iivosen mukaan Monesan kaltaisille projekteille on tarvetta, sillä arviolta 20 prosenttia perusopetuksen oppilaista on maahanmuuttajataustaisia vuoteen 2020 mennessä.
IIvonen painottaa oman uskonnon opetuksen tärkeyttä erilaisuuden hyväksymisessä.
– Kaikki lähtee oman uskonnon tuntemisesta. Tasaveroisen vuoropuhelun onnistumiseksi tarvitaan pohjaksi vahva uskontokasvatus ja katsomusainekasvatus.
Kirkon tulevat nuorisotyöntekijät hakevat nyt koulutuspaikkojaan. Yhteishaku Diakonia-ammattikorkeakoulun sosionomi (AMK) -tutkinto-ohjelmaan jatkuu 16. huhtikuuta saakka. Koulutukseen haetaan hakuaikana ammattikorkeakoulujen valtakunnallisessa yhteishaussa osoitteessa www.amkhaku.fi. (KT)