Kirkon tiedotuskeskuksen teettämän analyysin mukaan kirkkoa koskevat uutiset huomataan mediassa hyvin. Analyysi osoitti, että noin joka kolmas mediaa seuraava oli havainnut uutisoinnin kirkosta.
-Lukua voi pitää erittäin korkeana, sillä normaalisti organisaatioiden vastaava huomioarvo liikkuu 1525 prosentin välillä, sanoo analyytikko Tuomas Lahti analyysin tehneestä M-Brainista.
Huomioarvo mitattiin sillä, miten paljon artikkeli kokonaisuudessaan käsitteli kirkkoa koskevaa aihetta.
Kirkon hyvään huomioarvoon vaikutti se, että kirkko tai sen edustaja mainittiin hyvin usein jo artikkelin otsikossa ja ingressissä. Lisäksi kirkko oli yleensä artikkelin pääroolissa. Keskeisimmät uutisesiintyjät olivat kirkon omia asiantuntijoita ja esimerkiksi piispoja.
Seurantajaksolla yksittäisistä medioista eniten kirkollisista aiheista uutisoivat YLE.fi -verkkosivusto, Savon Sanomat, Turun Sanomat ja näiden verkkolehdet. Kriittisimmin suhtautuivat Satakunnan kansa, Lapin Kansa ja Hufvudstadsbladet.
Suomen evankelis-luterilaisesta kirkosta kirjoitettiin toimituksellisessa sekä sosiaalisessa mediassa seurantajaksolla yhteensä 1033 kertaa. Näistä noin 60 prosenttia julkaistiin toimituksellisessa mediassa.
Valtaosa, 84 prosenttia, kirkkoa koskevasta uutisoinnista oli sävyltään neutraalia. Kielteistä uutisointia oli koko julkisuusmäärästä 13 prosenttia. Kielteisen julkisuuden osuus kokonaisjulkisuudesta ei poikkea muiden organisaatioiden kielteisen julkisuuden osuudesta.
Eniten kriittistä julkisuutta tuovat kirkon talouteen liittyvät kirjoitukset. Loput 3 prosenttia uutisoinnista tulkittiin myönteisiksi.
Kansalaiset osallistuvat kirkkoa koskevaan keskusteluun sosiaalisessa mediassa, eivät juurikaan mielipidekirjoitusten kautta.
Pisin verkkokeskustelu johti 777 kommenttiin Iltalehden keskustelupalstalla. Jokaista keskusteluavausta kommentoitiin keskimäärin 30 kertaa.
Seurannassa olleiden blogien pisin viestiketju sisälsi vain 22 kommenttia.
Mukana seurannassa olivat valtakunnalliset ja maakunnalliset sanomalehdet, radion ja tv:n valtakunnallisten kanavien uutis- ja ajankohtaisohjelmat, verkkolehdet sekä rajoitetusti aikakaus-, paikallis- ja aluelehtiä ja sosiaalisen median keskustelupalstoja sekä yksittäisiä blogeja.