Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin Kotimaa: Politiikan jättänyt Timo Soini: ”Politiikka on kuin myrkytystila, josta tulee vakavat vieroitusoireet”

Kirkkokansan raamattupäivä: ”Herätysliikkeet ovat kirkon rock´n roll”

 

Vasemmalta: Timo Junkkaala

Herätysliikejärjestöjen Kirkkokansan raamattupäivä -tapahtuman paneelikeskustelussa pohdittiin 10.3. kirkon nykytilaa ja herätysliikkeiden asemaa. Keskustelijoiden mukaan kirkon haasteisiin kuuluu pysyä Jumalan sanassa ja julistaa niin, että nykyihminen ymmärtää.
Panelistit totesivat, että herätysliikkeisiin sitoutuneet ovat Suomen aktiivisimpia kirkossakävijöitä, vaikka ”herätysliikkeiden ja kirkon symbioosi” onkin alkanut rakoilla.

Paneelin juontanut Suomen Raamattuopiston toiminnanjohtaja Timo Junkkaala esitti aluksi ”teesinsä” kirkon päättäjille ja ”herätysliikeväelle”. Päättäjiä hän haastoi ”etsimään ratkaisua, joka auttaisi perinteistä virkakantaa edustavia seurakuntalaisia säilyttämään kotipaikkansa kirkossa”.

Herätysliikkeisiin kuuluvia seurakuntalaisia Junkkaala puolestaan kehotti ”pysymään kirkossa, ottamaan sen omakseen ja toimimaan sen uudistumiseksi”.

Karas-Sana neliöb. 18.-24.11.

Kirkon tutkimuskeskuksen tutkija Hanna Salomäki kertoi, että yhä pienempi osa suomalaisista uskoo kuten kirkko opettaa.

– Toinen ongelma on polarisaatio kirkon sisällä. Ihmiset mieltävät edustavansa joko konservatiivista tai liberaalia suuntausta.

– Mutta kirkon jäsenyyden merkitys on kasvanut. Tuskin koskaan on keskusteltu kirkon asioista niin paljon kuin kahden viime vuoden aikana, kirkkohallituksen kirkkoneuvos Pekka Huokuna arveli.

Agricola-yhteisön pappi Teemu Laajasalo kiteytti suomalaisen kirkko-keskustelun kolmeen kohtaan.

– Kyse on siitä, pysytäänkö sanassa, pysytäänkö ajassa ja pysytäänkö kasassa.

– Sanassa pysyminen on olennaista. Se tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Liberaalitkin sanovat olevansa liberaaleja sanan takia. Ajassa pysyminen voisi yhdistää konservatiiveja ja liberaaleja. Kasassa pysyminen on avain keskustelussa, Laajasalo pohti.

Kirkkohistorian professori Jouko Talonen Helsingin yliopistosta totesi tuoreen kirkolliskokousvaalin osoittaneen kirkon ”näkemyksellisen ja alueellisen jakautuman”.

– Tämä on suuri haaste. Kirkon uskollisimmat jäsenet ovat edelleen alueilla, joilla herätysliikkeet ovat vaikuttaneet. Ne ovat ainoita alueita, joilla yli 90 prosenttia kuuluu vielä kirkkoon.

Teemu Laajasalon mielestä kirkossa olisi nyt turvattava ”vähemmistön eli konservatiivien oikeudet”.

– Miten vanhalla virkakannalla olevien ihmisten paikka säilyy tulevaisuudessa kirkossa? hän kysyi.

Tarvitaanko herätysliikkeitä?

Pekka Huokuna totesi herätysliikkeen olevan aina kansanliike, joka syntyy ”alhaalta päin”.

– Se nousee elämäntilanteesta ja Pyhän Hengen työstä. Pitäisi rukoilla ja pitää sanaa esillä. Ja puhua ihmisille tämän ajan kieltä. Tässä meillä on parannuksen paikka.

Jouko Talosen mukaan herätysliikkeet on 2000-luvulle asti mielletty ”kirkon selkärangaksi”.

– Ne muovasivat kirkkoa 1840-luvulta alkaen olennaisesti ja 1960-luvulla olivat herätysliikemiehet piispoina. Nyt kirkko haluaa muovata herätysliikkeitä kepillä tai porkkanalla. Vuosikymmeniä kestänyt ”symbioosi kirkon ja herätysliikkeiden välillä” on rikkoutumassa.

Teemu Laajasalon mukaan kirkko tarvitsee edelleen herätysliikkeitä ”ihan hirveästi”.

– Herätysliikkeiden toimintamuodot ovat ne välineet, joilla porukkaa tavoitetaan.

Ovatko liberaalit uusi herätysliike?

Laajasalo kutsui herätysliikkeitä jopa ”kirkon rock´n rolliksi”.

– Rock´n roll on yhteiskuntakriittistä, herätysliikkeet ovat kirkkokriittisiä. Niiden olisi nyt kysyttävä, mitä kirkko tarvitsisi herätysliikkeiltä. Tarvitsisiko se esimerkiksi ihmisiä?

– Mutta mitä jos kirkon liberaali liike olisikin uusi herätysliike, Laajasalo ehdotti.

– Liberaali herätysliike on siinä mielessä ongelmallinen käsite, että liberaalille ajattelulle keskeistä on, että ei olla yhteisössä vaan uskoa rakennetaan itse, Hanna Salomäki vastasi.

Hän huomautti myös, että kirkkoa arvioitaessa on otettava aina huomioon, että media nostaa esiin vain kriittisimmät pisteet.

– Nyt pallo on saatava myös herätysliikkeille itselleen. Useimmilla on niistä väärä kuva. Jos herätysliike onnistuu tarjoamaan uskoa, ihmisiä ja iloa, siinä epäluulotkin hälvenevät, Teemu Laajasalo päätti.

Suomen Raamattuopisto, Evankelis-luterilainen Lähetysyhdistys Kylväjä, Suomen Evankelisluterilainen Kansanlähetys, Suomen Evankelisluterilainen Opiskelija- ja Koululaislähetys ja Radiolähetysjärjestö Sanansaattajat järjestivät Kirkkokansan raamattupäivä tapahtuman Helsingissä Mikael Agricolan kirkossa 10.3.

Radio Dei lähettää paneelikeskustelun uusintana lauantaina 17.3. klo 19.00-20.00.

 

 
Artikkelibanneri perussanoma