Kirkolla on tarvetta maineenhallintaan, mutta sen muodostuminen itsetarkoitukseksi on riski. Näin sanoo viestinnän tutkija Katja Valaskivi Tampereen yliopistosta.
Puhe brändeistä ja maineenhallinnasta on vahvistunut kirkossakin.
Katja Valaskivi sanoo, että jos yritetään vain luoda positiivisia mielikuvia, voi unohtua, mitä ollaan oikeasti tekemässä ja mikä on ydinsanoma.
Kirkon ei kannattaisi viestinnän tutkijan mukaan keskittyä sen pohtimiseen, kuinka nykyisenkaltainen meno voisi jatkua, jäsenet kirkossa säilyttäen. Sen sijaan voitaisiin kysyä, millaisen kirkon juuri tämä aika ja ihmiset tarvitsevat.
– Brändiä voi pohjimmiltaan muuttaa vain tekemällä oikeita asioita oikeasta syystä. Täytyy tehdä oikeita juttuja, jolloin imago, mielikuva organisaatiosta, seuraa perässä, Katja Valaskivi kiteyttää.
Lue koko juttu tämän viikon Sanasta