On sanottu, että Jerusalemin Temppelivuori on maailman räjähdysherkin maa-alue koko maailmassa. Ja sitä se onkin. Tässäkin kyse on uskonnosta, ei mistään muusta, kirjoittaa Ilari Kärki kolumnissaan.
Israel puhuu ja puhuttaa meitä monella tapaa. Tällä hetkellä Israelissa käydään sotaa, joka puhuttaa ja mietityttää monia ihmisiä ympäri maapalloa. Miksi siellä soditaan? Miksi rauhan saavuttaminen on niin vaikeaa? Syitä on monia. Israel on maantieteellisesti keskeisellä paikalla. Siellä yhdistyvät kolme suurta maanosaa: Eurooppa, Afrikka ja Aasia. Siksi Israelin tapahtumat vavahduttavat koko maailmaa ikään kuin koko maailman mannerlaatat vavahtelisivat ja nostattaisivat valtaisat tsunamiaallot lyöden kaikkialle muuhunkin maailmaan.
Maantieteellinen sijainti ei kuitenkaan pelkästään selitä sitä, miksi tapahtumat Israelissa järkyttävät ja koskettavat muuta maailmaa niinkin voimakkaasti, kuin mitä mediasta voimme nähdä ja lukea. Israel ja erityisesti Jerusalem ovat pyhiä ja merkittäviä paikkoja kolmelle uskonnolle: kahdelle maailman suurimmalle uskonnolle kristinuskolle ja islamille sekä yhdelle maailman vanhimmalle uskonnolle juutalaisuudelle. Näiden kolmen uskonnon välillä on ollut kiistoja, jännitteitä, konflikteja ja sotia kautta historian. Kiistat ovat liittyneet ja yhä edelleenkin liittyvät pitkälti tuon maa-alueen sekä Jerusalemin ja Temppelivuoren omistukseen ja hallitsemiseen. Muistamme ristiretket ja veriset taistelut Jerusalemista ja sen hallinnasta. Juutalaisuudessa Israelin maan omistusoikeus perustuu kirjoituksiin, eli Raamatun Vanhassa Testamentissa ilmoitettuun Jumalan lupaukseen tästä maa-alueesta Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin (=Israelin) jälkeläisten ”ikuiseksi omaisuudeksi” (1. Moos. 17:8). Islamissa asia nähdään toisin. Siitä kertonee tämänhetkisen konfliktin alkusysäyksenä toimineen terrorioperaation nimikin. Kenelle tuo maa-alue sitten kuuluu? Vastaus riippuu siitä, keneltä kysyy ja mitä uskontoa hän edustaa.
On sanottu, että Jerusalemin Temppelivuori on maailman räjähdysherkin maa-alue koko maailmassa. Ja sitä se onkin. Tässäkin kyse on uskonnosta, ei mistään muusta. Jumalan Aabrahamille antaman tehtävän uhrata rakas poikansa Iisak tapahtumapaikan uskotaan olleen nykyinen Temppelivuori. Samalle paikalla vuosituhat myöhemmin kuningas Salomo rakennutti temppelin syntien sovituspaikaksi. Ja siitä tuhatkunta vuotta myöhemmin lähistöllä olevalla Golgatan kukkulalla Jumalan rakas ja ainoa Poika uhrattiin maailman syntien sovittamiseksi.
Olemme siis syntien sovituspaikalla – maailman tärkeimmällä paikalla. Jos ihmettelemme, miksi tapahtumat Jerusalemissa ja Israelissa koskettavat koko maailmaa, löydämme vastauksen Raamatusta. Tähän liittyvät myös eskatologiset näköalat tulevaisuuden tapahtumista. Myös niissä on Jerusalemilla ja Israelilla keskeinen asema. Jeesus tulee takaisin. ”Sinä päivänä minä hävitän kaikki kansat, jotka hyökkäävät Jerusalemia vastaan. Mutta Daavidin sukuun ja Jerusalemin asukkaisiin minä vuodatan armon ja rukouksen nöyrän hengen. Ja he kohottavat katseensa minuun, kohottavat katseensa häneen, jonka ovat lävistäneet. He surevat häntä, niin kuin surraan ainoaa poikaa, ja valittavat häntä katkerasti, niin kuin esikoista valitetaan…. Herra itse lähtee sotaan viholliskansoja vastaan, niin kuin hän on lähtenyt ennenkin vihollisen hyökätessä. Hän seisoo sinä päivänä Öljymäellä, joka kohoaa Jerusalemin itäpuolella”. (Sak. 12:9-10; 14:3-4) ”Mutta noina päivinä, tuon ahdingon jälkeen, aurinko pimenee eikä kuu anna valoaan” (Mark. 13:24) ” ennen kuin koittaa Herran päivä, suuri ja pelottava.” (Joel 3:4) ”Mutta sitä päivää ja hetkeä ei tiedä kukaan, eivät taivaan enkelit eikä edes Poika, sen tietää vain Isä.” (Matt. 24:36) Oletko valmis?
Oman lisämausteensa Lähi-Idän soppaan saattaa tuoda se, että Israelista puhutaan Herran valittuna kansana ja silmäteränä. Reaktio tähän voi olla sama kuin aikoinaan Jaakobin pojilla isän lempilastaan Joosefia kohtaan – Joosefia, jonka kateelliset veljet myivät orjaksi Egyptiin, mutta joka myöhemmin pelastaa veljensä tuholta Jumalan suunnitelman mukaisesti.
Mitä Israelin maa siis puhuu meille tänä päivänä? Siitä voi tulla kuuntelemaan Suomen Raamattuopistolla järjestettävään Israel-raamattuseminaariin Kauniaisiin 24.–26.11.2023. Päivien aiheena on ”Israelin maa puhuu” ja puhujina päivillä on mm. Pasi Turunen, Risto Huvila, Sanna Erelä, Juha-Pekka ja Hanna Rissanen, Mika Pouke, Petri Kortelahti ja Ilari Kärki.
Teksti Ilari Kärki
Kirjoittaja on Suomen Raamattuopiston Jatkis – oppivelvollisten linjan vastaava opettaja.