Median ja julkisuuden lisääntynyt merkitys on johtanut huomion tavoitteluun, jossa kristillisten vaikuttajien identiteetti rakentuu yhä enemmän erilaisten tunnepohjaisten ´tykkäämisten´ varaan, arvioi kolumnisti Leevi Launonen. Ristin Voitto -lehden päätoimittajan mukaan pinnallinen suosion tavoittelu on yleistynyt kristillisessä toiminnassa.
Leevi Launosen mukaan kristilliseen toimintakulttuuriin ovat pesiytymässä markkinatalouden lainalaisuudet, jossa käyttövoimana toimivat ihailu ja ulkoinen viehättyvyys.
”Tämän saman mallin omaksuneena kristillinen toimintakulttuuri on nyt ohjautumassa harhateille ja kadottamassa oman lähtökohtansa”, Launonen kirjoittaa kolumnissaan.
Launosen mukaan hengellinen markkinakoneisto tarjoaa nykyisin ihmisille elämyksiä, rakentaa ihailun kohteita ja tuottaa uusia megatähtiä entistä kiivaammalla tahdilla. ”Facebookin itsekeskeisestä julkisuudesta ja verkkosivustojen lapsellisista ´tykkäämisistä´ on tullut monelle kristilliselle toimijalle jokapäiväinen huomion hakemisen ja seuraamisen kohde. Tällaisessa ilmapiirissä profeetta Jesajan kuvaus halveksitusta ja ihmisten torjumasta ristin miehestä tuntuu kovin oudolta puheelta”, Launonen sivaltaa.
Ristin Voitto -lehden päätoimittaja varoittaa kristillisiä yhteisöjä rakentamasta toimintaansa epäterveelle pohjalle, jossa menestystä mitataan ihmisten suosiolla, vaikka sen mukana liikkuvatkin usein suuret rahat.