Vuonna 2014 Pakistanissa nostettiin yli sata jumalanpilkkasyytettä, kirjoitti The Economist marraskuussa. Pakistanissa äärimmäisen harvinainen ei-muslimi ministeri Shahbaz Bhatti murhattiin miltei päivälleen neljä vuotta sitten, muistelee filosofian tohtori ja poliitikko (kok.) Eija-Riitta Korhola Uusi Tie-lehdessä.
Lähes päivälleen neljä vuotta sitten, 2. maaliskuuta 2011 Bhatti ammuttiin autoonsa. Tekijäksi ilmoittautui Pakistanin Taliban. Bhatti oli ehtinyt palvella maansa uskonnollisista ja etnisistä vähemmistöistä vastaavana ministerinä kolmisen vuotta yrittäen parantaa eri tavoin heidän olojaan.
Tehtävä ei ollut helppo väestöltään 97-prosenttisesti islamilaisessa maassa, jossa ei-muslimi on alituisessa vaarassa saada tekaistu syyte ja kuolemantuomio jumalanpilkasta.
Bhatti ei ole suinkaan ainoa viime vuosina poliittisen murhan kohteeksi joutunut pakistanilainen poliitikko. 27. joulukuuta 2007 maansa entinen pääministeri Benazir Bhutto murhattiin kesken vaalikampanjan. Tekijäksi ilmoittautui terroristiverkosto Al-Qaida.
Tammikuussa 2011 Punjabin kuvernöörin ja Bhattin tavoin jumalanpilkkalakia muuttamaan pyrkineen Salmaan Taseerin murhasi hänen oma turvamiehensä. Hän ampui Taseeriin 27 laukausta. Niin Taseer kuin Bhuttokin olivat muslimeja ja Bhattin tavoin Pakistanin kansanpuolueen poliitikkoja.
– Bhutto haaveili yhteiskunnasta, jossa kristitty voi mennä kirkkoon, juutalainen synagogaan, hindu temppeliin ja muslimi moskeijaan ilman että kenenkään tarvitsee pelätä, Korhola muistelee edesmenneiden pakistanilaisten poliitikkojen tavoitteita haastattelussa.
Voimakkaimpien uudistusten ajajien murhat vaiensivat Pakistanin älymystön, jonka tuki lain uudistamiselle oli kasvanut murhia edeltävinä vuosina. Jumalanpilkkalaki jäi ennalleen.
Vähemmistöjen asema koheni
Lyhyen ministerin uransa aikana Bhatti kuitenkin sai maahan lain, jonka ansiosta uskonnollisille vähemmistöille taataan 5 prosentin kiintiö julkisiin virkoihin. Laki on symbolisesti tärkeä usein sorretussa asemassa eläville vähemmistöille, joilla nyt on tie auki samoihin työpaikkoihin kuin enemmistöllä.
Samoin saatiin läpi laki julkisista juhlapäivistä muidenkin kuin muslimien uskonnollisille juhlapyhille.
– Uudistuksen jälkeen Pakistanissa voitiin juhlia joulua ensimmäistä kertaa julkisena juhlapäivänä, Korhola kertoo.
Lue koko juttu maksutta Uusi Tie-lehden verkkoversiosta.