Hyvät: Netflixin uusi elokuva Neitsyt Mariasta ei ole täysin raamatunmukainen, mutta tavoittaa evankeliumien ytimen Yleinen: Muistokirjoitus: Antero Laukkanen tiesi, että rukouksen tililtä kate ei lopu

Kotimaa-yhtiöt julkaisee työkalun kirkon kohtaamisiin

 

Kotimaa-yhtiöt julkaisee vappuna ”jäsen 360 astetta” -tuotepalvelukokonaisuuden, joka pitää sisällään näkemyksen siitä, mikä on kunkin jäsenen suhtautuminen kirkkoon, jäsenkokemus ja miten sitä tietoa evankelis-luterilainen kirkko ja seurakunnat pystyvät toiminnassaan hyödyntämään.

Kotimaa-yhtiöiden myynti- ja markkinointijohtaja Jarmo Lipiäinen myöntää, että tietoa on ollut ennenkin olemassa eri tutkimuksissa, mutta sitä ei ole pystytty hyödyntämään, koska aikaisemmin on puuttunut kiinnitys väestöön. Nyt kaikki 18-79-vuotiaat suomalaiset, noin 4 miljoonaa, on segmentoitu ja tiedot sekä osoitteet saadaan seurakuntien käyttöön alueellisestikin.

Erilaisia segmenttejä on neljä pääluokkaa ja kymmenen alaluokkaa eli yhteensä 14. Segmentit eroavat toisistaan arvojen, asenteiden, lifestylen ja kirkkosuhteen osalta.

Sekl neliöb. 20.-26.12.

Myynti- ja markkinointijohtaja Jarmo Lipiäinen kertoo esimerkin alle 35-vuotiaiden segmentistä

– Heitä on 1,5 miljoonaa. Heistä enää 60 prosenttia kuuluu kirkkoon ja heillä on löyhin side kirkkoon. Kysymys kuuluu: Mitä kirkko tekee heidän kanssaan? Nyt työkalullamme kirkko saa keskusrekisteristä heidän nimet ja osoitteet.

– Tämä auttaa laadukkaisiin kohtaamisiin. Nyt tiedetään, missä he liikkuvat ja mitä medioita he käyttävät. Työkalun avulla viestintää voidaan kohdentaa.

Kotimaa-yhtiöt on kehittänyt ”jäsen 360-astetta” -tuotepalvelukokonaisuuden yhteistyössä Kirkon tutkimuskeskuksen, TNS-Gallupin ja Fonectan kanssa.

Kotimaa-yhtiöt on kristillinen viestintätalo, jonka omistavat Suomen evankelisluterilaisen kirkon organisaatiot ja paikallisseurakunnat. Yhtiön ydinliiketoimintoja ovat lehti- ja kirjankustantaminen, asiakaslehtien kustantaminen sekä kirkollisten tarvikkeiden valmistus ja välittäminen. Voimakkaasti kehittyvä liiketoiminta-alue ovat digitaaliset tuotteet ja palvelut.

 
Dei, Nina Åström, artikkeliban 17.10.- (2/2)