Kotimaa-yhtiöt julkaisee vappuna jäsen 360 astetta -tuotepalvelukokonaisuuden, joka pitää sisällään näkemyksen siitä, mikä on kunkin jäsenen suhtautuminen kirkkoon, jäsenkokemus ja miten sitä tietoa evankelis-luterilainen kirkko ja seurakunnat pystyvät toiminnassaan hyödyntämään.
Kotimaa-yhtiöiden myynti- ja markkinointijohtaja Jarmo Lipiäinen myöntää, että tietoa on ollut ennenkin olemassa eri tutkimuksissa, mutta sitä ei ole pystytty hyödyntämään, koska aikaisemmin on puuttunut kiinnitys väestöön. Nyt kaikki 18-79-vuotiaat suomalaiset, noin 4 miljoonaa, on segmentoitu ja tiedot sekä osoitteet saadaan seurakuntien käyttöön alueellisestikin.
Erilaisia segmenttejä on neljä pääluokkaa ja kymmenen alaluokkaa eli yhteensä 14. Segmentit eroavat toisistaan arvojen, asenteiden, lifestylen ja kirkkosuhteen osalta.
Myynti- ja markkinointijohtaja Jarmo Lipiäinen kertoo esimerkin alle 35-vuotiaiden segmentistä
– Heitä on 1,5 miljoonaa. Heistä enää 60 prosenttia kuuluu kirkkoon ja heillä on löyhin side kirkkoon. Kysymys kuuluu: Mitä kirkko tekee heidän kanssaan? Nyt työkalullamme kirkko saa keskusrekisteristä heidän nimet ja osoitteet.
– Tämä auttaa laadukkaisiin kohtaamisiin. Nyt tiedetään, missä he liikkuvat ja mitä medioita he käyttävät. Työkalun avulla viestintää voidaan kohdentaa.
Kotimaa-yhtiöt on kehittänyt ”jäsen 360-astetta” -tuotepalvelukokonaisuuden yhteistyössä Kirkon tutkimuskeskuksen, TNS-Gallupin ja Fonectan kanssa.
Kotimaa-yhtiöt on kristillinen viestintätalo, jonka omistavat Suomen evankelisluterilaisen kirkon organisaatiot ja paikallisseurakunnat. Yhtiön ydinliiketoimintoja ovat lehti- ja kirjankustantaminen, asiakaslehtien kustantaminen sekä kirkollisten tarvikkeiden valmistus ja välittäminen. Voimakkaasti kehittyvä liiketoiminta-alue ovat digitaaliset tuotteet ja palvelut.