Mainonnan eettinen neuvosto selvittää, onko syntimittareiden mainostaminen hyvän tavan vastaista. Asiasta kertoo Kotimaa24. Neuvosto selvittelee mainostamista syntimittari.fi- ja dropper.fi-sivustoilla.
Asiasta on pyydetty lausuntoa, kertoo syntimittarista vastaavan Mikkoskopia-toiminimen omistava Mikko Vapa. Sivuston mukaan syntimittarin idea on se, että kuivaverinäytteestä olisi mitattavissa ihmisen syntisyys.
Kantelu koskee myös Droppi Veripalvelujen dropper.fi-sivustoa ja siellä olevaa väitettä, että kuivuneesta verestä on pääteltävissä tietoja ihmisen terveydentilasta.
Helsingin Sanomien haastattelema veritautien professori Kari Remeksen mukaan on ”täyttä puppua”, että hyytyneen veren väristä voisi todeta sairauksia.
Alunperin syntimittarista kertoi Kirkko ja kaupunki -lehti. Lehden haastattelema Droppi Veripalvelujen toimitusjohtaja Marko Vapa sanoi, että verestä voi määrittää ihmisen syntisyyden asteen.
Uskontotieteen dosentti Ilkka Pyysiäisen mukaan ”syntisyyden asteen” verinäytteestä mittaaminen on hölynpölyä.
Kotimaa24-uutiset Radio Deissä