Nepalissa 25.4. ja 12.5. tapahtuneet maanjäristykset ja niiden aiheuttama tuho on liikuttanut suomalaisten mieliä. Erilaisia avustuskampanjoita on meneillään nepalilaisten auttamiseksi.
Ihmisten hätä Nepalissa on suuri ja siitä on uutisoitu runsaasti. Erilaisia tapoja lahjoittaa rahaa tai tavaraa on kehittynyt jo monenlaisia. Esimerkiksi järjestöistä SPR, Unicef ja Fida ovat mukana auttamassa. Myös monet yksityiset ihmiset ovat mukana keräämässä rahaa tai kampanjoimassa.
Somessa niin bloggarit kuin Instagramin ja Facebookinkin käyttäjät ovat jo löytäneet oman tapansa auttaa maanjäristysten uhreja. Halukkaille bloggaajille ja someaktiiveille on jopa tehty omat ohjeet, miten levittää sanaa Punaisen Ristin katastrofikeräyksestä. Bloggaajilla ja somessa paljon seuratuilla henkilöillä kun on usein yllättävänkin paljon vaikutusvaltaa, tämä saattaa olla todella hyvä idea.
Aamukahvilla-bloggaaja Henriikka Simojoki on yksi esimerkki SPR:n postauksen tehneistä. Hän vetoaa blogikirjoituksessaan siihen, että aikaa ei ole paljon: apua tarvitaan heti eikä muutaman päivän päästä. ”On turha lukea tätä ja miettiä, että ehtiihän sitä tässä lähipäivinä. Suosittelen tarttumaan toimeen nyt. Jättämään vaikka yhden aikakauslehden tai kahvin ostamatta, syödä viikon vaikka vähän kehnommin. Laittamaan euron, kympin tai satasen sitä oikeasti tarvitseville.”
Elokuvissa Autolla Nepaliin
Monet elokuvateatterit ovat intoutuneet järjestämään uudestaan Yleisöjussi-palkinnon voittaneen Autolla Nepaliin -elokuvan näytöksiä. Näissä näytöksissä on katsojat ovat maksaneet vapaaehtoisia lipputuloja halunsa mukaan ja kertyneet lipputulot on kokonaisuudessaan lähetetty Nepaliin.
Monta elokuvan näytöstä on jo järjestetty, mutta Autolla Nepaliin -näytöksiä järjestetään monin paikoin myöhemminkin. Esimerkiksi Tampereen teknillinen yliopisto järjesti näytöksen ylioppilaskunnalleen ja onnistui keräämään 2000 euroa.
Tieto ilmaisnäytöksistä, joissa vapaaehtoiset lipputulot lähetetään Nepaliin, leviää Facebookissa. Näytöksiä ovat järjestäneen kaiken kokoiset elokuvateatterit, ja niidenkin nettisivuilta voi tarkistaa vieläkö ehtisi näytökseen.
Itse viemällä apua perille
Madventures ja Arman Alizad ovat päätyneet keräämään ihmisten lahjoittamia telttoja ja makuupusseja ja viemään niitä itse katastrofipaikallle Nepaliin. Alizalilla mukana sponsoroimassa on Varusteleka, jonka myymälöihin vapaaehtoisten lahjoittamat tavarat kerätään.
Telttoja ja makuupusseja voi lähettää Varustelekalle myös postitse ilman kuluja asiakaspalautuksina Nepaliin tarkoitetuiksi merkittyinä. Varusteleka myös lahjoittaa jokaista vapaaehtoista lahjoitusta kohden yhden uuden teltan ja makuupussin lisää.
Kerätyt tavarat ja Varustelekan tuplaus lähtevät matkaan tulevana maanantaina, joten kampanja alkaa olla loppusuoralla Suomessa. Apu pääsee pian perille Nepaliin ja sen päätymisestä oikeaan kohteeseen vastaa itse Alizad.
Madventures puolestaan on yhteistyössä Varuste.netin kanssa, ja ensimmäinen erä lahjoitetusita erävarusteista on jo saapunut perille Nepaliin. Madventuresin kampanjoinnissa ollaan siis siirtymässä toiseen vaiheeseen eli rahan keräämiseen.
Avun löytämistä oikeaan kohteeseen voi seurata Arman Alizadin ja Madventuresin kautta heidän Facebook-sivustoillaan.
Musta Barbaari tahtoo antaa Eväät elämään
Fidan kampanja Eväät elämään tähtää koulutuksen mahdollistamiseen kastittomille lapsille Nepalissa. Kampanjan keulakuvana toimii kehonrakentaja-räppäri Musta Barbaari.
Lahjoittamisen lisäksi kampanjassa otetaan hauiskuvia ja jaetaan ne hashtagien #käytäsunvoimaa ja #eväätelämään kanssa. Kuvia on jaettu niin Facebookissa kuin Instagamissakin.
Lähteet: HS 12.5.2015, HS 27.4.2015, Aamukahvilla, Fida, SPR