Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin Kotimaa: Politiikan jättänyt Timo Soini: ”Politiikka on kuin myrkytystila, josta tulee vakavat vieroitusoireet”

Kristillinen deittisovellus löytyy yhä useamman suomalaisen kännykästä – Avoin kristillisyys ei ole jarruttanut sen kasvua

 

– Yhdistävä arvomaailma on tosi iso juttu. Meidän käyttäjät ovat vakavasti liikkeellä ja uskaltavat sanoa, että hakevat pitkää parisuhdetta. Mun mielestä tämä on freesiä, Valo-sovelluksen mediavastaava Kristiina Fekete sanoo.

Kun yöelämä, bilettäminen ja yhden illan jutut ei ole vaihtoehto, moni kristitty miettii, mistä löytää itselleen seurustelu- ja elämänkumppani. Rukous ja johdatus toimivat edelleen, mutta lisäksi avuksi on tullut myös digitekniikka.

Kristillinen deittisovellus Kotisataman Valo julkaistiin keskellä koronavuotta 2021. Se on päivitetty ja itsenäisesti toimiva mobiiliversio jo 20 vuotta netissä toimineesta Kotisataman Deitistä, joka on tarjonnut kristityille apua seurustelu- ja elämänkumppanin löytämiseen. Valo tuli oikeaan aikaan: pandemia oli sulkenut niin seurakunnat kuin kristilliset tapahtumat.

Mediahuomio on seurannut Valoa julkaisusta lähtien. Valon mediavastaava Kristiina Fekete on jo tottunut siihen, että sovelluksen kristillisyyttä ruoditaan julkisuudessa milloin myönteisessä, milloin kielteisessä sävyssä.

Karas-Sana neliöb. 18.-24.11.

– Sitä on leimattu hihhuloinniksi tai jollain tavoin oudoksi, mutta me ei häpeillä vaan vedetään omaa linjaa, vakuuttaa Fekete.

– Me halutaan, että saman arvomaailman omaava ihminen löytää onnellisen, pitkän parisuhteen. On helpompi jakaa arki uskovana toisen uskovan kanssa.

”Rakkaussovellukseksi” itseään kutsuvalla Valolla on tällä hetkellä Suomessa noin 220 000 rekisteröitynyttä käyttäjää, mikä tekee siitä yhden suurimmista deittipalveluista. Käyttäjistä noin puolet on miehiä ja puolet naisia. Monissa muissa deittipalveluissa suhdeluku on erilainen. Valon suurin käyttäjäryhmä tällä hetkellä ovat 25–40-vuotiaat, mutta Feketen mukaan myös vanhempien käyttäjien määrä on kasvussa.

Nopean kasvun myötä Valon ovat löytäneet myös sellaiset, joille uskonasiat eivät ole erityisen tärkeitä – eli aina vakaumukset eivät välttämättä kohtaa. Fekete myöntää, että tässä on omat haasteensa, mutta lisää:

– Meidän ratkaisu on se, että ilmoitamme nimenomaan ja näkyvästi mainonnassa ja viestinnässä, että olemme kristillinen sovellus.

Lisäksi Valon käyttäjäprofiilia luodessa on ilmoitettava oma seurakuntatausta. Moderointi- ja asiakaspalvelutiimi voi poistaa käyttäjät, jotka toimivat vastoin ohjeita tai käyttäytyvät asiattomasti.

Valo lupaa vastalääkettä deittiuupumukseen

Digitaaliset deittipalvelumarkkinat ovat jatkuvassa kasvussa ja tarjolla on sananmukaisesti kaikkea mahdollista. Pisimmälle ovat menneet palvelut, jotka mainostavat ja tarjoavat häpeilemättä avioliiton ulkopuolisia salasuhteita.

Vaikka Valo on profiloitunut kristilliseksi deittipalveluksi, sielläkin on pohdittu alan lieveilmiötä ja eettisiä kysymyksiä. Fekete näkee kilpailevissa sovelluksissa piirteitä, jotka tekevät deittailusta eräänlaista peliä.

– Halutaan esittää vaikeasti tavoiteltavaa. Haetaan kertakäyttösuhteita tai jotain, mikä ei ole kestävää.

– Meiltä on kysytty, tuoko tämä kirkon sisälle jotain pinnallisuutta. Parikymppiset ovat jo niin diginatiiveja, että heille tämä on helppoa. He ovat ajattelevia ihmisiä eivätkä yhtään sen enempää pinnallisia. He vain ovat tottuneet käyttämään tekniikkaa hyväkseen.

Valo rohkaisee kontaktin löytymisen jälkeen ottamaan mahdollisimman nopeasti askeleen ulos nettimaailmasta ja järjestämään tapaamisen elävässä elämässä.

– Kukaan ei suoranaisesti rakastu missään apissa, Fekete toteaa.

Julkisuudessa keskustellaan deittiuupumuksesta. Sitä voivat aiheuttaa epävarmuus ja jännitys jo deittipalvelua valitessa tai monet toiminnallisuudet, valinnat ja vaihtoehdot. Eniten uuvuttavat jatkuvat pettymykset, jos kaikesta huolimatta odotukset eivät täyty eikä toivottua kumppania löydy.

Kristiina Fekete tunnistaa ilmiön, mutta toteaa, että Valo nimenomaisesti taistelee sitä vastaan. Eniten käyttäjäpalautetta tulee siitä, että on helpotus, kun deittisovelluksessa voi avoimesti puhua uskostaan tai toiveestaan perustaa perhe.

– Yhdistävä arvomaailma on tosi iso juttu. Meidän käyttäjät ovat vakavasti liikkeellä ja uskaltavat sanoa, että hakevat pitkää parisuhdetta. Mun mielestä tämä on freesiä.

Valoa viedään myös Suomen rajojen ulkopuolelle

Kristiina Fekete on innoissaan Kotisataman Valo Oy:n kasvusta, mutta ei avaa sovelluksen kehittämistyön kuluja tai yrityksen muita lukuja.

 – Meillä on noin viiden hengen innovatiivinen porukka, joka haluaa kehittää helpon ja toimivan käyttöliittymän ja laadukkaan tuotteen. Taustalla on yksityisiä rahoittajia, jotka uskovat tähän juttuun. Laajennamme ja olemme hyvässä nousussa, muotoilee Fekete.

Valon kasvustrategiaan kuuluu mainonta, johon on saattanut törmätä YouTubessa, TikTokissa, Radio Deissä, televisiossa ja lehdissä. Valoa esitellään myös seurakuntien sinkkuilloissa.

Valo hamuaa ulkomaille, ja sillä on rohkea tavoite.

– Meidän visio on tulla maailman suosituimmaksi kristilliseksi deittipalveluksi, sanoo Fekete.

Maailmanvalloitus alkoi viime kesänä Ruotsista, jossa Valo on saanut 50 000 rekisteröitynyttä käyttäjää. Loppuvuodesta Valo suuntasi Euroopan etelälaidalle Italiaan, jossa palvelu on löytänyt 20 000 rekisteröitynyttä käyttäjää. Valo käyttää alkuperäistä suomenkielistä nimeään myös ulkomailla.

Seuraavina näköpiirissä ovat Norja ja Tanska, jotka ovat arvoiltaan, kulttuuriltaan ja väestörakenteeltaan lähellä Suomea ja Ruotsia.

Ennen kirjoitettiin seuranhakupalstalle, nyt etsitään svaippaamalla mätsejä

Valo tarjoaa maksuttoman peruspalvelun lisäksi maksullista Valo Plus -palvelua, jossa on enemmän toiminnallisuuksia ilman mainoksia. Sovellus löytyy sovelluskaupoista ja on tarkoitettu täysikäisille.

Sovellus antaa oman profiilin luomiseen ja edellyttää tunnistettavaa kasvokuvaa. Lisäksi sovellus edellyttää oman seurakuntataustan ilmoittamista.

Käyttäjä valitsee aihesanoja, jotka kuvaavat omia kiinnostuksen kohteita ja itselle tärkeitä asioita. Aihesanat ovat kolmesta eri alueesta: arvomaailma, lifestyle ja visiot. Käyttäjä määrittelee, miltä maantieteelliseltä alueelta kumppania etsitään.

Näiden asetusten pohjalta sovelluksen algoritmi tarjoaa sopivia ehdokkaita. Ehdokkaille sanotaan kyllä tai ei kännykän ruutua pyyhkäisemällä eli svaippaamalla. Silloin kun kumpikin osapuoli on kiinnostunut toisistaan, syntyy match tai ”mätsi” eli osuma, ja he voivat aloittaa keskustelun. Sovellus ohjeistaa tapaamaan mahdollisimman pian kasvokkain.

Kaisa kaipaa enemmän avoimuutta nettideittailuun

Eteläisessä Suomessa asuva 42-vuotias Kaisa (nimi muutettu) innostui syksyllä 2021 Valosta kuultuaan siitä kavereiltaan ja nähtyään mainoksia. Hän oli aiemmin käyttänyt Kotisataman Deittiä, mutta sen käytössä oli ollut tauko.

Kaisa valitsi Valon maksullisen version ja rekisteröityi ohjeiden mukaan.

– Oli helppoa kirjoittaa omasta uskosta, koska etsin uskovaista henkilöä.

Profiilikuvauksen merkkimäärä tuntui tiukalta, toisaalta valittavat aihesanat olivat positiivinen yllätys.

Kun tykkäyksiä tuli, Kaisa hämmästyi, että niin monilla ei ollut kuvausta itsestään, jolloin vakaumuksesta selvyyteen pääseminen ei aina ollut helppoa. Muutoinkin käyttäjien aktiivisuus vaihteli.

– On yllättävää, että vaikka tuli match, niin tosi harva kirjoitti. Oliko se rohkeuden puutetta vai johtuiko siitä, että tuli niin paljon matcheja? Kaisa pohtii.

Kaisan joutui tekemisiin myös valeprofiilin kanssa. Kirjeenvaihdon ja puheluiden jälkeen Kaisan ystävä alkoi epäillä, että kyseessä voi olla huijari. Asia paljastui käänteisellä kuvahaulla netissä, ja huijari ilmiannettiin ylläpidolle. Kaisa piti deittipalvelussa tauon ja päätti lopulta jatkaa nettipohjaisessa Kotisataman Deitissä.

– Mulla meni vähän hermo siihen, ettei tullut uskovaisia vastaan. Mutta kyllä helmiä löytyy, kun jaksaa etsiä. Ystäväni löysi ja on puhunut jopa naimisiin menosta, iloitsee Kaisa.

Mitä vinkkejä Kaisa antaisi muille käyttäjille?

– Pitää kirjoittaa ainakin jotain kuvaukseen, ilmaista hengellinen puoli ja mitä ajattelee uskonasioista, vaikka se onkin suomalaisille niin henkilökohtainen asia. Lieveilmiöitäkin on, kun on kyseessä iso sovellus, eli täytyy tehdä matalalla kynnyksellä ilmoitus epäasiallisista profiileista. Kannattaa silti olla rohkea ja kirjoittaa, eihän siinä muuten voi tapahtua mitään.