Kristillinen media tavoittaa Suomessa useita ihmisiä viikottain.
Seurakuntalainen.fi uudistui edellisviikolla. Uuden palvelun myötä Seurakuntalaisesta tuli modernimpi ja visuaalisempi.
Myös Suomen suurin kristillinen nuorten media Nuotta uudistuu tämän kesän aikana. Ensimmäinen uudistunut Nuotta ilmestyy elokuussa. Uudistukset näkyvät lehden ulkonäössä, mutta myös sisällössä ja palstoissa. Vanhoja palstoja on karsittu pois ja uusia on tulossa niiden tilalle.
Kristillisen median merkitys Suomessa on Radio Dein päätoimittajan Kirsi Rostamon mukaan todella suuri.
– Kun seurakunnat tavoittavat ihmisiä kokoustoiminnalla ja perinteisillä evankelioimistapahtumilla yhä vähemmän, tulee kristillisestä mediasta paras tapa tavoittaa ihmisiä. Valitettavasti mediat ovat pirstoutuneet ja näin ollen yhdellä medialla ei enää tavoita kaikkia ihmisiä, vaan täytyy tarkemmin miettiä mikä media tavoittaa parhaiten kohderyhmän, hän pohtii.
Jouluradio suuressa suosiossa
Uusi media on haastanut perinteiset lehtitalot myös kristillisellä puolella ja levikit ovat laskeneet.
– Suurimman viikottaisen valtakunnallisen Kotimaa -lehden levikki on alle 25 000 ja lukijoita viikossa alle 60 000, Rostamo kertoo. – Tähän on toki vaikuttanut myös luterilaisten seurakuntien tekemät säästötoimet.
Niukkenevat resurssit näkyvät myös seurakuntalehdissä. Esimerkiksi Espoossa ja Vantaalla on siirrytty viikottaisesta lehdestä joka toinen viikko ilmestyvään. Pääkaupunkiseudulla panostetaankin nyt maaliskuussa aloittaneeseen yhteiseen verkkomediaan Valomerkkiin.
Helsingin seurakuntayhtymän Kirkko ja Kaupunki -lehden levikki on vajaa 200 000 viikottain.
– Näin ollen se on eniten ihmisiä tavoittava kristillinen printtimedia, mutta eri asia on, onko sen tavoitteena kertoa evankeliumia, Rostamo selittää.
Tällä hetkellä yksi parhaiten menestyvistä kristillisistä medioista on Jouluradio. Se tavoittaa noin 500 000 ihmistä joulukuisin.
Seurakuntalainen.fi:llä on tällä hetkellä eniten kuukausittaisia kävijöitä. Sen jälkeen suurimpia kristillisiä uutisportaaleja ovat Kotimaa24.fi ja Valomerkki.
Haasteelliset ajat
Rostamo uskoo radion olevan edelleen paras väline evankeliumin levittämisessä kristillisen median avulla.
– Radion käyttäminen on ilmaista, ja nykyään radiotakin pystyy kuuntelemaan älylaitteissa sovelluksella radiot.fi. Edelleen suomalaiset kuuntelevat radiota noin kolme tuntia päivittäin, Rostamo kertoo.
Hän kokee evankelioimisen kannalta tärkeimmäksi sen, että ihmiset tietävät medioiden olemassa olosta – esimerkiksi juuri Radio Dein. Niin he voivat tulla kanavalle silloin, kun elämässä on se hetki, jolloin kristilliset kysymykset kiinnostavat.
– Radio Dei onkin tutkimusten mukaan tunnetuin kristillinen media ja 55 prosenttia suomalaisista tuntee sen, hän tähdentää.
Kohderyhmäksi, johon kannattaisi panostaa, Rostamo mainitsee nuoret. Heitä erilaiset kristilliset mediat eivät aina tavoita. Nuorten tavoittaminen vaatii panostamista sosiaaliseen mediaan – juttuja, pelejä ja videoita, jotka lähtevät laajasti jakoon.
Rostamon unelma kristillisen mediatyön kannalta on se, että kristityt ja seurakunnat ymmärtäisivät kristillisen median tärkeyden ja tukisivat taloudellisesti niiden työtä.
– Taloudellinen tilanne, kirkon jäsenten väheneminen ja mediamyllerrys kuitenkin ovat nyt aiheuttaneet haasteelliset ja vaikeat ajat kaikille kristillisille medioille. Sen sijaan, että kaikki joutuisivat vain säästämään sisällössä, toivon, että löydämme uusia yhteistyön muotoja. Radio Dei tekee yhteistyötä yli 80 kristillisen yhteisön kanssa sekä toiminnallista yhteistyötä sekä Seurakuntalainen.fi:n että Kotimaa -lehden kanssa, Rostamo päättää.
Kuva: Pixabay/Wilkernet