Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin Kotimaa: Politiikan jättänyt Timo Soini: ”Politiikka on kuin myrkytystila, josta tulee vakavat vieroitusoireet”

Kristillisen koulun rehtori kummastelee Alppilan tapausta

 

KUUNTELE KLIPPI. Erotetun opettajan tapaus on herättänyt tällä viikolla suomalaiset tukemaan lähes yksipuolisesti opettajien oikeutta voimankäyttöön ääritilanteissa. Helsingin kristillisessä koulussa on ihmetelty Alppilan yläkoulussa toimineen erityisopettajan erottamista. Rehtori Markus Andersson uskoo, että Alppilan tapaus voi synnyttää vielä paljon hyvää suomalaisiin kouluihin.

Andersson ei ole törmännyt Alppilan tapauksen kaltaisiin tilanteisiin viisivuotisen rehtoriuransa aikana Helsingin kristillisessä koulussa. Sen sijaan hänellä on omakohtaisia kokemuksia vastaavasta tilanteesta, kun hän toimi takavuosina erityisopettajana.

Andersson kertoo erään oppilaan käyttäytyneen oppitunnilla uhkaavasti ja heitelleen luokassa tuoleja ja kirjoja, niin että toiset oppilaat joutuivat pakenemaan luokan nurkkaan.

Sansa neliöb. 11.11.-10.12.

– Silloin minun täytyi ottaa se kaveri kiinni. Iso kaveri oli vielä. [Otin hänet] kiinni syliini. Puristin häntä kovasti vastaan ja raahasin hänet käytävään. Olin siellä hänen kanssaan reilu puoli tuntia, kunnes hän rauhoittui, rehtori kuvailee.

– Se oli todella ikävä kokemus, koska joutuu fyysisesti ottamaan toisesta kiinni. Siihen ei haluaisi missään nimessä mennä. Mutta pakko oli toimia, koska tilanne vaati.

Naisopettajilla suuri kynnys puuttua tilanteisiin

Rehtori Markus Andersson kokee, että naisvaltaisella alalla monella naisella on suuri kynnys voimakeinojen tarpeelliseenkin käyttämiseen varsinkin yläluokkien häiriköivien oppilaiden kohdalla. Anderssonin mukaan opettajien keskuudessa harva muutenkaan haluaa tarttua oppilaaseen, vaikka tämä pitäisikin viedä tilanteesta toisaalle.

– Tilanne ei missään nimessä ole helppo, eikä oppilas semmoiseen suostuisi useinkaan.

Miten Andersson itse määrittelee voimankäytön rajat?

Opettajan pitäisi Anderssonin mukaan lähtökohtaisesti kuunnella oppilaan viesti eikä  provosoitua. Tilanteen kärjistyttyä opettajan täytyy muistaa opetuslain sallima voimankäyttö.

 – Meillä on oikeus toimia niin kuin laki sanoo. Eli ohjata oppilasta pois. Jos hän ei lähde siitä, sitten opettajan täytyy hakea apua kollegalta. Opettajan velvollisuus on myös puuttua. Ei voi jättää sitä [kärjistynyttä tilannetta] siihen ja kääntää selkäänsä.

Tutkintapyynnön tehnyt rehtori ihmetyttää

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ on pitänyt ylireagointina päätöstä erottaa voimakeinoja käyttänyt Alppilan yläasteen koulun opettaja. OAJ aikoo tehdä Helsingin kaupungin opetuslautakunnalle oikaisupyynnön, jolla erottaminen peruttaisiin.

 Tutkintapyynnön tehneen rehtorin toimet ihmetyttävät myös Helsingin kristillisen koulun rehtoria.

 – Hieman hätiköidysti tässä on toimittu. Kyllähän se on johtajan tehtävä osoittaa vaikeina hetkinä johtajuutta olemalla läsnä ja jättämällä tunteet sivuun.

 Anderssonin mukaan opettajan ja henkilökunnan tukeminen on ensiarvoisen tärkeää kärjistyneissä tilanteissa. Andersson pohtii yleisellä tasolla, että mikäli alainen on tehnyt  väärin, esimiehen pitäisi siinäkin tapauksessa viedä asia keskustellen eteenpäin eikä jättää alaisia tilanteeseen yksin.

Alppilan tapauksen yhteydessä Andersson haluaa myös muistuttaa, että esimiehen tulisi välittää silloinkin, kun tehdään virheitä ja vahinkoja. Rehtorin ja alaisen mahdolliset keskinäiset kärhämät eivät saisi vaikuttaa ammatinharjoittamiseen.

 – Ehkä tässä tapauksessa kyseinen rehtori on toiminut taitamattomasti.

 ”Antakaa opettajille työrauha”

 Kenelle on sitten vastuu luokan työrauhasta?

– Kyllä se hyvin paljon perustuu siihen, että oppilaat kunnioittavat ja noudattavat koulun sääntöjä ja kunnioittavat auktoriteetteja eli tässä tapauksessa opettajia. Ei nöyristellen eikä pelossa.

– Jos me jotakin sanotaan oppilaalle, niin kyllä se vastuu menee suoraan oppilaalle. Ja sitten jos me aikuiset teemme väärin, tietenkin me korjaamme. Ja oppilaat voivat protestoida.

Rehtori Markus Andersson penää myös opettajia ottamaan paikkansa luokkahuoneessa. Hän haluaa muistuttaa opettajille, että he ovat ammattitaitoisia ja tekevät hyvää työtä. Sen lisäksi koulun henkilökuntaan kuuluvan pitäisi tarjota vaikeuksiin joutuneelle kollegalle tukea.

Anderssonin mukaan oppilaiden ja heidän vanhempiensa pitäisi luottaa opettajiin ja rehtoriin.

– Heidät on valittu pätevien joukosta. Antakaa heille se työrauha ja tukekaa heitä.

Kuuntele, miten rehtori Markus Andersson kuvailee itse selvinneensä Alppilaa vastaavasta tapauksesta (toimittaja Ariel Neulaniemi):

 
Dei, Nina Åström, artikkeliban 17.10.- (2/2)