Kristillisten koulujen asema ja jatko riippuu aina kulloisesta opetusministeristä. Nyt suhtautuminen on jälleen nihkeämpää, vaikka opetusministeri Jukka Gustafsson toivotti kouluvierailulla siunausta. Koulut ovat käynnistämässä yhteisen laatuhankkeen.
Suomessa toimivat 13 kristillistä koulua ovat tiivistäneet yhteistyötään ja käynnistäneet yhteisen laatuhankkeen. Yksi yhteistyön taustatekijöistä on suhde viranomaisiin.
– On tärkeää, että kohtaamme viranomaiset yhtenäisenä joukkona ja saamme näin paremmin äänemme kuuluviin, Keski-Uudenmaan kristillisen koulun rehtori Jukka Sipilä toteaa.
Opetusministeri Jukka Gustafsson (sd) vieraili muutama viikko sitten Helsingin kristillisellä koululla ja sai vastaansa delegaation, jossa oli edustaja kaikista Suomen kristillisistä kouluista. Rehtori Jukka Sipilä kokee, että tilaisuudessa muodostui hyvä keskusteluyhteys.
– Toimimme opetusministeriön alaisuudessa, joten on hyvä tavata kasvotusten. Teimme ministerille keskustelunavauksen kysymyksestä, jota haluamme alkaa käsitellä, Sipilä kertoo.
Opetusministeri on suhtautunut varauksellisesti kristillisten koulujen laajentumiseen ja painottanut sitä, että koulujen pitäisi olla moniarvoisia. Gustafsson piti kuitenkin tapaamista myönteisenä ja toivotti Kotimaa-lehden mukaan rehtoreille ”kaikkea hyvää ja siunausta”.
Opettajavaihtoa ja johtamisen kehittämistä
Kristillisten koulujen laatuhankkeessa Jyväskylän kristillinen koulu on toiminut alullepanijana. Koulun opinto-ohjaaja Jose Turunen on vastannut suurimmaksi osaksi kouluverkoston kokoamisesta. Kehittämishanke on saanut rahoitusta opetushallitukselta ja aluehallintovirastolta.
Jukka Sipilä painottaa, että on luontevaa tiivistää kristillisten koulujen yhteistyötä juuri nyt.
– Kristilliset koulut eivät ole enää käynnistysvaiheessa, vaan on aika uudelle jäntevämmälle yhteistyölle.
Ennen kaikkea kristillisten koulujen yhteistyöhankkeessa pyritään nostamaan opetuksen tasoa ja siirtämään hyviä käytäntöjä toisille. Yhteistyötä tehdään niin rehtoreiden kesken, opettajatasolla kuin koulujen taustayhdistysten avainhenkilöiden kesken.
– Kehittämishankkeen puitteissa järjestetään esimerkiksi opettajien koulutuspäiviä, kouluvierailuja ja opettajavaihtoa. Tärkeää on myös rehtoreiden yhteinen opetussuunnitelman ja johtamisen kehittämistyö, Sipilä valottaa.
Lisää kouluja?
Kotimaan lisäksi kristilliset koulut tähyävät kohti ulkomaisia yhteistyökontakteja. Keski-Uudenmaan kristillisellä koululla on ystävyyskoulu Saksan Heidenheimissa, kristillinen sekin.
– Meillä oli juuri vieraita Heidenheimista, ja täytyy todeta, että meillä on hämmästyttävän samanlainen näky, samankaltaisia tavoitteita ja haasteita, Jukka Sipilä kertoo.
Hänen toiveensa on, että kristillinen koulu voisi yhteisönä palvella alueensa perheitä ja yhteistyöseurakuntia sekä koko kaupunkia.
Sipilä uskoo, että huolimatta kristillisten koulujen kohtaamasta nihkeästä asenteesta oppilaitoksia tulee lähivuosina lisää. Nykyisetkin kun ovat kasvamassa ja koulukenttä ylipäätään monimuotoistumassa.
– Mielestäni kristillisten koulujen tulee olla kehityksen kärkipäässä, niin että ne toteuttavat niille asetettua näkyä ja tavoitteita ja että oppilas pääsee niissä omalle hyvälle tasolleen.