Suomalaiset käyttävät verkko-ostoksiin yhä enemmän rahaa. Vilkkaaksi ennakoitu joulukauppa näkyy myös kristillisissä verkkokaupoissa.
Vuoden kiireisimpään aikaan on varauduttu hyvin: tuotevalikoimat ovat laajat ja palvelutaso on ylimmillään.
– Verkkokaupallemme joulumyynti on vuoden merkittävin tapahtuma. Joulumyynnin valmistelu on ottanut jälleen kerran paljon työtunteja kaikilta, mutta odotamme innolla vuoden suurinta haastetta ja sen hoitamista. Kaikki valmistelevat työt on tehty ja olemme valmiina jo alkaneeseen joulumyyntiin, mikä huipentuu joulukuun alkupuolella, kertoo Tuomo Kokko IlonPolku-verkkokaupasta.
Sacrum-verkkokaupan yksikönjohtajan Susanna Mäntyrannan mukaan vilkkaimmat viikot ovat nyt käynnissä.
– Vauhdikasta vaihetta eletään. Joulusesonki alkaa lokakuun alussa ja kiihtyy tasaisella tahdilla, kunnes jouluviikon alussa hiljenee ja alkaa suuntautua muihin kuin jouluisiin tuotteisiin.
Miika-Markus Järvelä Kristillisestä kirjakaupasta kertoo joulumyynnin valmistelun alkaneen jo kesän jälkeen.
– Olemme tyytyväisiä tähän kiireeseen ja olemme palkanneet kaksi työntekijää joulukiireitä hoitamaan. Marras-joulukuun aikana myymme noin 40 prosenttia koko vuoden myynnistä.
Entistä useampi ostos tehdään verkkokaupassa – vanhempikin väki mukana verkko-ostoksilla
Kaupan liiton mukaan joulukauppa tulee rikkomaan viime vuoden myyntiluvut. Verkkokaupan osuus kokonaismyynnistä kasvaa koko ajan. Suomessa myös vanhemmat ihmiset ovat alkaneet käyttää verkkokauppaa. Yli 65-vuotiaista 26 prosenttia tekee verkko-ostoksia jo kuukausittain. Kristillisten verkkokauppojen näkymät käynnistyneen joulumyynnin suhteen ovat myönteiset.
– Näkymät ovat hyvät. Valikoimamme näyttää palvelevan hyvin sekä seurakuntia että yksityisiä joululahjan ostajia, Susanna Mäntyranta Sacrumista iloitsee.
Myös Kristillisessä kirjakaupassa uskotaan myynnin kasvuun.
– Myyntimme on kasvanut viime vuoteen verrattuna jonkin verran. Odotamme joulumyynnin seuraavan tätä kasvukehitystä, selvittää Miika-Markus Järvelä.
Tuomo Kokko IlonPolku-verkkokaupasta kertoo marraskuun myynnin päätyvän edellisten vuosien lukemiin.
– Uskomme, että varsinainen joulumyynti tuo mukanaan normaalin tuloksen myös joulukuulle. Olemme varautuneet tänä vuonna erityisen hyvin tuleviin ruuhkaviikkoihin ja tavoitteenamme on pystyä pitämään normaali palvelutaso ja toimitusaika siitä huolimatta, miten kova joulumyynnin huippu tulee olemaan. Tämä vaatii tietenkin paljon työtä, mutta uskomme onnistuvamme jälleen kerran niin hyvin, että asiakkaamme tulevat samaan verkkokaupasta tilatut joululahjat ajoissa.