Elämäntaito: Kun Pekka Simojoki väsyi ja aikoi lopettaa, salaperäinen puhelinsoitto sai jatkamaan – ”hän sanoi, että Jumala käski soittaa Simojoelle” Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin

Kristillisten koulujen oppilaille tarjottiin johtajuuskoulutusta

 

Noin kahdeksankymmentä nuorta sai johtajuuskoulutusta Jyväskylän kristillisellä koululla 10.–11. lokakuuta. KUVA: Mikko Sarimaa

Suomen kristillisten koulujen oppilaita kerääntyi yhteen 10.–11. lokakuuta saamaan koulutusta johtajuustaidoista.

Noin kahdeksankymmentä 6.–9. luokkalaista, pääosin oppilaskuntien jäsentä kokoontui Jyväskylän kristilliselle koululle. Päivät eivät sisältäneet vain luennoimista, vaan myös tiimityötä ja keskustelua.

Tapahtuma pidettiin ensimmäistä kertaa. Miten syntyi idea opettaa nuorille johtajuutta? Espoon kristillisen koulun lehtori Jonas Turunen sai ajatuksen viime vuonna Global Leadership Summitissa (GLS). Se on Yhdysvalloista Suomeen rantautunut, viime vuosina suuren suosion saavuttanut johtajuuskoulutus, joka on suunnattu erityisesti hengellisen työn tekijöille. Turunen lähti toteuttamaan ideaa yhdessä muiden opettajien kanssa.

Kirkkorekry neliöb. 11.-24.11.

– GLS:n monet sisällöt ovat relevantteja myös nuorille. Nuoret pystyvät käsittelemään monia niistä asioista yhtä hyvin kuin aikuiset. Miksi opetusta siis tarjottaisiin vasta aikuisena?

Työskentelyä tiimeissä

Tapahtumassa toteutettiin muun muassa Young leadership -menetelmää, jota hyödynnetään jo monissa kristillisissä kouluissa ja päiväkodeissa. Sen kehitti Tiimiakatemian opintojensa pohjalta lastentarhanopettaja Maritta Lamponen rauhoittaakseen eskariryhmänsä espoolaisessa päiväkodissa. Menetelmässä lapset jaetaan tiimeihin, jotka valitsevat itse johtajan. Johtajaa vaihdetaan välillä. Tiimeille annetaan tehtäviä ja ongelmia, joihin niiden on etsittävä ratkaisu. Tehtävä annetaan ensin ryhmän johtajalle, joka selittää asian tiimilleen. Tiimit tekevät myös yhteistyötä toisten tiimien kanssa.

Menetelmän käyttö toimi Jonas Turusen mukaan upeasti koulutustapahtumassa.

– Kahdeksankymmentä nuorta ryhmäytyi nopeasti toimimaan yhdessä. Kaikki puhuivat ja tutustuivat aidosti toisiinsa eivätkä tehneet vain omia juttujaan.

Tapahtumassa kuultiin myös suomalais-nigerialaista jalkapalloilijaa ja liikunnan opettajaa Babatunde Wusua, joka on pelannut Valioliigassa. Hän opetti muun muassa hyvän johtajan piirteitä, joihin kuuluu esimerkiksi kunnioitus, näky, myötätunto, rohkeus, vaikuttaminen, haastaminen, auktoriteetti ilman kontrollointia ja se, ettei johda pelon kautta.

Turunen itse keskittyi palvelemisen voimaan kanavassaan.

– Hyvä johtaja palvelee, asettuu samalle tasolle johdattavien kanssa. Johtaminen ei ole käskemistä ja määräämistä vaan esimerkin näyttämistä.

Kaikki voivat johtaa

Palautekyselyn perusteella kristillisten koulujen oppilaat pitivät tapahtumaa tervetulleena. Moni oli saanut lisää ymmärrystä johtajuudesta ja rohkaisua johtajuuteen, vaikuttamiseen ja palvelemiseen.

Oppilaskuntatyöhön tapahtuma oli myös tarjonnut uusia ideoita. Lisäksi kristillisten koulujen yhteistyötä pidettiin jatkossakin toivottavana.

Monelle jäi myös mieleen ajatus, että kaikki voivat johtaa.

– Pitää uskaltaa ajatella itsestään, että voi olla johtaja, ja ymmärtää, mitä piirteitä johtajassa kannattaa olla, Amanda Bowers Suomen Kristillisestä Yhteiskoulusta kertaa oppimaansa.

Keski-Uudenmaan kristillisen koulun oppilaiden Oskari Ahvenaisen ja Ronja Honkasen mieleen painui erityisesti yksi slogan.

– Tule palvelemaan muita, älä itseäsi, he kiteyttävät palvelevan johtajan asenteen.

 
artikkelibanneri Uusi Tie