Kansainvälisenä lukutaitopäivänä 8.9 halutaan muistuttaa kansainvälistä yhteisöä lukutaidon merkityksestä. Edelleen yksi viidesosa maailman väestöstä on vailla tätä ihmisoikeutta.
– Lukutaidon oppimisen myötä ihmiselle aukeaa kokonaan uusi maailma. Erityisen hienoa on nähdä aikuisten oppivan lukemaan. Heidän innostuksensa on yhtä suurta kuin lapsillakin. Lukutaito on osa itsenäisyyttä, sanoo Wycliffe Raamatunkääntäjät ry:n talouspäällikkönä työskentelevä Hannu Varhi.
Varhin mukaan järjestöllä on tällä hetkellä meneillään kolme lukutaitoprojektia, Indonesiassa, Nepalissa ja Keniassa, missä projekti on juuri päättymässä.
– Panostamme tällä hetkellä erityisesti vähemmistöryhmiin ja alkuperäisväestöihin, joiden parissa lukutaidottomuutta on eniten. Projektimme tavoittavat tällä hetkellä arviolta toistakymmentätuhatta ihmistä, Varhi kertoo.
Wycliffe Raamatunkääntäjät ry tunnetaan erityisesti kielen ja äidinkielen kehittämisestä.
– Useissa maissa koulua on mahdollista käydä vain maan virallisella kielellä. Tämä johtaa monen kohdalla syrjäytymisriskiin kun ensimmäiset kouluvuodet menevät kielipimennossa. Siksi olemme panostaneet erityisesti kaksikielisiin projekteihin, joiden avulla mahdollistuu koulunaloitus virallisen kielen ohella omalla paikallisella kielellä. Tämmöinen toimintatapa on havaittu tutkimuksissa erityisen toimivaksi ja oppimisvalmiuksia kehittäväksi, Varhi sanoo.
Varhin mukaan kristinusko on edelleen merkittävä lukutaidon edistäjä ja levittäjä.
– Tässä pätee sama kuin esimerkiksi terveydenhuollon suhteen. Monissa köyhissä maissa juuri kristilliset järjestöt ovat merkittävässä roolissa palvelujen kehittäjinä ja ylläpitäjinä. Mielenkiintoista on myös se, että suurimman osan lukutaitotyöstä muslimien parissa tekevät kristityt.
YK:n arvioiden mukaan noin 120 miljoonaa lasta on vailla alkeisopetusta 72,1 miljoonaa lasta ei edes pääse koskaan kouluun. Suurin osa heistä on tyttöjä. Lukutaidottomia aikuisia puolestaan on noin 774 miljoonaa. Ongelma on suurin köyhimmissä maissa. Esimerkiksi Burkina Fasossa aikuisväestöstä lukutaidottomia on 91,9 prosenttia naisista ja 81,5 prosenttia miehistä.