Elämäntaito: Klaus Härön mukaan kristitty tarvitsee koko Raamatun – ”Vanhaa testamenttia lukiessa tulee sekä turpaan että rohkaisua”

Kristus-juhlassa puhuttiin Jeesuksesta ja varoitettiin harhaopeista

 

Rovasti Per-Olof Malk puhui Kristus-juhlassa. Kuva Heikki Mäkelä

Suomen evankeliumikoulun ja Evankeliumin opintoyhdistyksen järjestämä Kristus-juhla pidettiin viikonvaihteessa Laukaassa. Valtakunnallisia juhlia pidettiin nyt kymmenettä kertaa.
Puhujina olivat muun muassa Paavo Suihkonen, Jaakko Pirttiaho, Ceta Lehtniemi, Pentti Heinilä, Jouko Nieminen ja Per-Olof Malk. Raamatun opetuksessa keskityttiin Jeesuksen ristin sanomaan, mutta varoitettiin myös uushengellisyyden harhoista.

Filosofian tohtori Paavo Suihkonen puhui Jeesuksen tavasta kohdata ihmiset ja hänen esimerkistään sielunhoitajana.

– Jeesuksen asenteesta syntisiä, toivottomia ja kärsiviä kohtaan meillä on paljon opittavaa. Sykarin kaivolla Jeesus kohtaa samarialaisen naisen, joka on elämässään kokenut paljon pettymyksiä. Hänellä on aikaa naista varten. Hän osoittaa naista kohtaan ehdotonta ja varauksetonta hyväksyntää. Jeesus kuuntelee hänen ajatuksiaan eikä heti tyrmää häntä, Paavo Suihkonen opetti.


– Sielunhoidossa on usein kaksi perusluonteista puutetta. Toinen on se, ettei kuunnella mitä avun tarvitsija todella sanoo. Sielunhoitaja voi myös keskittyä liian paljon itseensä, eikä pidä apua etsivän asiaa etusijalla.
Suihkonen muistutti, että Jeesus on erityisesti syntisten, maailman kolhimien ja monin tavoin epäonnistuneiden ja pettyneiden ystävä. Hän hoiti niitäkin, joita toiset karttoivat ja hyljeksivät.

Perheniemi neliöb. 9.-15.1.

– Kristillisissäkin piireissä arvostetaan liian paljon toimintaa ja menestystä ja arvioidaan asioita vain hyötynäkökulman kannalta. Jeesus ei näin tee. Sinäkin, joka koet olevasi epäonnistunut ja taistelet ulkoisten tai sisäisten ongelmien kanssa ja olet kenties tuominnut itsesi kelvottomaksi, saat tulla Jeesuksen luokse sellaisena kuin olet. Jeesus sanoi ”eivät terveet tarvitse parantajaa vaan sairaat” ja ”en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita vaan syntisiä”. Hän kutsuu luokseen kaikkia työn ja kuormien uuvuttamia antaakseen heille levon.

– Jeesus haluaa pelastaa ja auttaa myös mielestään hyvin onnistuneita ja tahtoo herättää heidät huomaamaan, että ilman Jeesusta heiltä puuttuu kaikkein tärkein, Suihkonen sanoi.

”Usko ei muuta olemustamme”

Ceta Lehtniemi muistutti siitä, että olemme vajavaisia Kristuksen täydellisestä uhrista huolimatta.
– Yksi perustava ajatukseni sisältyy tähän: jo nyt – ei vielä. Jeesus täytti ristillä koko työn, silti elämme vajavuudessa, pettymyksissä ja kiusoissa ajallisen vaelluksemme kulun sen alusta loppuun asti. Itselleni merkitsee myös paljon ymmärtää jotain ihmiskäsitykseen liittyvää. Olemme saviasioita. Usko ei muuta olemustamme, se ei ole metafyysinen tapahtuma. Vaellamme armoa ja anteeksiantoa tarvitsevina. Saamme uskoa, että perillä on kaikki toisin, ja kyyneleetkin pyyhitään, Ceta Lehtiniemi sanoi puheessaan.
”Kristus riittää”

Puheessaan aiheesta  ”Uushengellisyyden suhde Kristuksen evankeliumiin” Jouko Nieminen ihmetteli sitä, mikä on se asia, joka saa suomalaisen kristityn lähtemään kalliille matkalle Amerikkaan asti saadakseen sieltä hengellistä siunausta. Hänen mukaansa uushengellisyydessä etsitään sellaista uskoa, minkä voi muuttaa kokemukseksi ja jota voi mitata tunteilla.
– Raittiissa uskossa meillä on Kristus, joka riittää. Hän yksin on kaikkemme. Silloinkin, kun emme koe mitään ja tunteemme ovat poissa, Nieminen sanoi.