Hyvät: Vuoden Kristillinen kirja 2024 on Pirjo Kotamäen säeromaani Paavo Ruotsalaisesta – ”Kun kannen avaa, niin sisältö pääsee yllättämään”

Lapset kysyvät teologiasta – ”Minkä takia Jeesuksen piti mennä ristille, kun se olis voinu muutenkin antaa anteeksi ne synnit?”

 

Jeesuksen persoona, elämä maan päällä ja sovitustyö kiinnostavat lapsia. (Dall-E3)

Osaisitko itse kysyä yhtä hyviä kysymyksiä Raamatusta ja teologiasta kuin lapset?

Helluntaiseurakuntien viikkolehden Ristin Voiton Lapset kysyvät teologiasta -palstalla vastataan kerran kuussa lasten teologisiin kysymyksiin. Vastaajina TT Lari Launonen, MTh Juan Castillo ja KM Katja Castillo.

Minkä takia Jeesuksen piti mennä ristille, kun se olis voinu muutenkin antaa anteeksi ne synnit? – Elias, 6 v. 

IK-opisto neliöb. 21.10.-3.11.

Hei, Elias! Jumala on oikeudenmukainen. Joskus oikeudenmukaisuus tarkoittaa, että sitä, joka on tehnyt jotain pahaa, pitää rangaista hänen teostaan. 

Annan tästä esimerkin. Kuvittele, että joku mies varastaa perheenne auton ja ajaa sen järveen niin, että se uppoaa. Kuvittele myös, että teillä on niin hyvä autovakuutus, että vakuutusyhtiö antaa teille rahat uuden, samanlaisen auton ostoon. Mies ei itse joudu mitenkään maksamaan siitä, että hän on varastanut ja upottanut autonne järveen. 

Olisiko tämä mielestäsi oikeudenmukaista? Olisiko oikein, ettei mies joutuisi maksamaan tai kärsimään teostaan? Monien mielestä emme voi vain antaa hänelle anteeksi. Miestä pitää myös rangaista jotenkin. Hänen pitää saada ainakin sakko tai ehkä jopa mennä vankilaan vähäksi aikaa. 

Samalla tavalla me ansaitsemme rangaistuksen meidän pahoista teoista. Koska Jumala on oikeudenmukainen, hän ei voi vain antaa anteeksi. Mutta meidän ihmisten sijasta hän on rankaissut Jeesusta meidän pahoista teoista. Oikeastaan Jeesus oli ihmiseksi tullut Jumala, eli Jumala itse tuli kärsimään sen rangaistuksen, jota hän oikeudenmukaisena Jumalana vaatii. Siksi me olemme saaneet kaikki pahat tekomme anteeksi. 

Mistä taivas on tehty? – Matias, 8 v. 

Nyt pistit vaikean, Matias! Tarkoitat varmaan sitä taivasta, missä Jumala asuu. Sehän ei ole ylhäällä pilvien päällä, vaikka joskus vähän puhummekin ihan kuin taivas olisi siellä. 

Raamattu ei anna suoraa vastausta kysymykseesi. Kuitenkin esimerkiksi Ilmestyskirja Raamatun lopussa kuvailee taivasta puhumalla kullasta ja jalokivistä. Mutta tämä on vertauskuvallista puhetta. Käytännössä se tarkoittaa, että taivas on tosi kaunis ja ihana paikka, jossa on hyvä olla. Taivasta kuvataan myös aurinkoisena puutarhana, jossa on paljon hedelmäpuita. 

Raamattu käyttää myös sellaisia sanoja kuin uusi taivas ja uusi maa. Voidaan ajatella, että taivas on vähän kuin tämä meidän nykyinen maapallomme, mutta paljon kauniimpi ja parempi. Ajattele kivoja paikkoja, kuten vaikka uimarantaa, viidakkoa, HopLopia, omaa kotiasi ja vaikka lempiravintolaasi. Jos saisit kaikki nämä jotenkin yhdistettyä, niin ehkä taivas on vähän jotain sellaista. 

Minkä ikäisiä taivaassa on? Elise, 5 v. 

Hyvä kysymys, Elise! Ennen ajateltiin, että taivaassa kaikki ovat noin kolmekymmentävuotiaita. Ajatus johtui siitä, että me kasvamme ja meidän aivomme kehittyvät paljon ennen tuota ikää. Vasta suurin piirtein kolmekymppisenä ihminen on ikään kuin valmis aikuinen. Myös Jeesuksen on ajateltu eläneen noin kolmekymmentävuotiaaksi. Siksi tuota ikää on pidetty ihmisen parhaana ikänä. 

Jos taivaassa kaikki olisivat kolmekymppisiä, silloin vanhana kuollut tulisi taas nuoreksi ja vauvana kuollut kasvaisi taivaassa isoksi. 

Mutta nämä ovat vain arvauksia. Raamattu ei kerro kysymykseesi vastausta, harmi kyllä! 

Miksi Jumalalla on kolme nimeä? Phoebe, 8 v. 

Hei, Phoebe! En ole ihan varma, mitä tarkoitat. Ehkä sitä, miksi Jumalan sanotaan olevan Isä, Poika ja Pyhä Henki. 

Nämä eivät kuitenkaan ole Jumalan nimiä, vaan Jumalan eri persoonia. Jumala on sekä yksi että kolme. Tätä kutsutaan kolminaisuusopiksi. Se on niin vaikea oppi, että en edes itse sitä ymmärrä. 

Voimme kuitenkin yrittää ymmärtää sitä vaikkapa seuraavan esimerkin avulla. Puhutko joskus itsellesi mielessäsi? Kysytkö vaikka, että mitä sinä, Phoebe, nyt teet? Kenelle sinä silloin puhut? Itsellesi. Entä kuka silloin puhuu? Sinä itse! 

Samalla tavalla voidaan ajatella, että Jumala on yksi mieli, jossa kolme eri ”ääntä” keskustelee keskenään. 

Kenen mahasta syntyi ensimmäinen äiti ja ensimmäinen isä? Lukas, 4 v. 

Hauska kysymys, Lukas! Ensimmäinen äiti ei voinut syntyä kenenkään mahasta, koska silloin se äiti, joka syntyi jonkun mahasta, ei olisi ensimmäinen äiti. Se äiti, kenen mahasta hän syntyi, olisi ollut olemassa ennen häntä. 

Ensimmäiset ihmiset teki Jumala. Jumalalla ei ole mahaa, koska Jumalalla ei ole kehoa. Kuitenkin voidaan sanoa, että Jumala oli ensimmäisten ihmisten isä ja äiti. 

Missä Jumala on, kun häntä ei näy? Titus, 6 v., Chiang Mai 

Hei, Titus! Jumala on täällä minun luonani Helsingissä. Haluatko tulla katsomaan? 

Se oli vitsi. Ei tarvitse tulla tänne, koska Jumala on myös siellä sinun luonasi Thaimaassa! 

Jumala on oikeastaan ihan kaikkialla. Miksi sitten häntä ei näy? Jumala on kaikkialla ja näkymätön, koska Jumalalla ei ole kehoa. 

On itse asiassa olemassa paljon näkymättömiä ja kaikkialla olevia asioita, kuten radioaaltoja, joita pitkin puheääni kantautuu yhdestä puhelimesta toiseen. 

 

Kysymyksiä palstalle voi lähettää sähköpostilla: toimitus /a/ aikamedia.fi

 

 

Aiheet