Fida Internationalin ja Suomen ulkoministeriön tuella yli 2600 lasta pääsi palaamaan viime syksynä turvalliseen oppimistilaan, kun vuosia suljettuina olleet koulut avasivat ovensa.
Jo yhdeksän vuotta jatkuneen Syyrian sodan vuoksi lähes 12 miljoonaa syyrialaista tarvitsee humanitaarista apua. Joka kolmas syyrialaislapsi ei käy koulua – Kolmannes kouluista on tuhoutunut tai pakolaisten suojapaikkana. Monet vanhemmat eivät ole myöskään vuosiin uskaltaneet päästää lapsiaan kouluun, koska opiskeluympäristö ei ole ollut turvallinen.
Fida kunnosti kuusi koulua
Fida aloitti kesällä 2019 avustustyön eteläisessä Syyriassa, Dar’an maakunnan alueella, joka on yksi pahimmin sodasta kärsineistä alueista. Vuodesta 2018 alkaen seudulle oli palannut lukuisia kodeistaan paenneita perheitä, joten tarve koulujen kunnostamiseen oli suuri. Fida korjasi kesän aikana kuusi koulua yhdessä paikallisen kansalaisjärjestön, The Middle East Council of Churches’in kanssa. Humanitaarisen avun päällikkö Maija Saarni pääsi hankkeen kuluessa vierailemaan neljässä koulussa. Hän kuvaa käyntiään yhdessä tuhoutuneessa koulussa:
– Luokkahuoneiden lattioilla oli rikkoutuneita tuoleja, pöytiä, vihkoja ja koulukirjoja, seinissä oli luodinreikiä. Koulun rehtori kertoi, että siellä oli ollut aiemmin noin 650 oppilasta. Suurin osa oppilaista oli paennut alueelta tai keskeyttänyt koulunkäynnin. Vieraillessamme koulussa 150 lasta käytti toisen koulun tiloja iltapäivisin.
Luokkahuoneista puuttui ikkunoita ja luokkia ja pihoja piti kunnostaa, jotta ne olisivat turvallisia. Fida rakensi kouluihin hygienisiä ja esteettömiä, tytöille ja pojille erillisiä wc-tiloja, jotta tytötkin uskaltaisivat palata kouluun ja myös vammaiset henkilöt pystyisivät käyttämään vessoja. Oppilaille jaettiin koulutarvikepaketteja, jotka sisälsivät kyniä, kumeja, viivottimen, teroittimen, vihkoja, repun ja hygieniatarvikkeita.
Luokkahuoneiden lattioilla oli rikkoutuneita tuoleja, pöytiä, vihkoja ja koulukirjoja, seinissä oli luodinreikiä.
Fida tarjosi perheille tukea myös psyykkiseen hyvinvointiin. Monet syyrialaislapset kärsivät pitkittyneen kriisin seurauksena ahdistuksesta, masennuksesta ja unettomuudesta. Perheiden on vaikea saada ammattiapua, koska Syyriassa on hyvin vähän mielenterveyden ammattilaisia. Fidan hankkeessa psykologi opetti opettajille keinoja, joiden avulla he voivat auttaa lapsia pääsemään yli pelkotiloista. Lisäksi lapsille järjestettiin oppimista tukevia kesäkouluja ja äideille tukiryhmiä.
Syyrian tulevaisuuden kannalta on tärkeää saada lapset, myös tytöt, palaamaan kouluun. Koulutetuista syyrialaislapsista ei tule menetettyä sukupolvea, vaan he voivat aikanaan auttaa maansa jälleenrakennuksessa. Koulua käyvillä lapsilla on myös pienempi riski joutua lapsityövoimaksi tai avioitumaan liian aikaisin.