Seurakunta on ottanut marraskuun ajaksi tärkeän askeleen liikekeskustaan.
Jo parin viikon kokemuksen perusteella voin sanoa, että tämä on todella mielenkiintoinen ja ajankohtainen juttu tuotavaksi muidenkin seurakuntien tietoisuuteen, pastori Veli-Matti Köykkä Lapualta iloitsee.
Lapuan helluntailaiset ovat avanneet kaupungin keskustaan pop-up -seurakunnan. Kauppakadulla sijainnut tyhjä liiketila sai lokakuussa uuden elämän. Tai pikemminkin tilassa kerrotaan nyt uudesta elämästä ja julistetaan evankeliumia.
– Tavoittelemme tällä tietysti evankeliointia ja uudentyyppistä kontaktia kaupunkilaisiin. Menemme tutun boksin ulkopuolelle.
Paljon toimintaa
Ajatuksen tasolla hanke käynnistyi noin puoli vuotta sitten muutamien seurakunta-aktiivien ja vastuunkantajien sydämissä. Pop-up -seurakunnasta idean saanut vanhimmistoveli esitteli sen vanhimmistolle.
Tilakin johdattui rohkaisevalla tavalla seurakunnan vuokrattavaksi. Uusi paikka on inspiroinut uutta toimintaa ja puhaltanut elämää jo olemassa olevaan.
Tilassa kokoontuu ainakin senioreiden päiväpiiri, muskari, perhekahvila, koululaisten iltapäivätoiminta eli kaakaokerho, raamattukoulu-iltoja sekä olohuone-ilta lauantaisin.
– Senioreiden piirissä oli heti ensimmäisellä kerralla neljä aivan uutta ihmistä, Veli-Matti Köykkä iloitsee.
Pop up -seurakunnassa järjestetään ainakin Minun stoorini -ilta, johon Kari ”KK” Korhonen tulee kertomaan oman tarinansa.
Helposti lähestyttäviä tilaisuuksia ovat myös muun muassa sydänterveyden ilta, jossa aiheesta puhuu paikallisia huippuammattilaisia.
Luvassa on myös Olli Heleniuksen keikka ja diakoninen Anssin aamiainen, johon kutsutaan kaikenlaisia kaduntallaajia.
Tapahtumakattaus jatkuu vielä nuorten pizzaillalla, naisten illalla, gospelzumballa ja joulunavauksena.
Luovuus kunniaan
Lapualla on into päällä, ja uudet tilat antavan työlle uudet raamit. – Kyllä tämä saa aikaan innostusta seurakuntalaisissa, ja hoitaa monta turhaa joutokäynnistä johtuvaa ongelmaa seurakunnan sisäisessä elämässä, Veli-Matti Köykkä toteaa.
– Yksi seurakuntamme arvoista on luovuus. Tähänkin projektiin halusimme satsata siten, että visuaalinen ilme on mahdollisimman hyvä. Ammattitasoiset teippaukset, Jeesuksen kasvokuva tilan sisäseinällä, risti, ledivalosomistus, ulkona oleva valotaulukyltti, avoinna-ständi jalkakäytävällä, tiedotusscreeni ikkunalla ja näkyminen sosiaalisessa mediassa halutaan tehdä mahdollisimman hyvin.
– Ihmiset kiinnittävät ensimmäiseksi huomionsa visuaaliseen ilmeeseen, ja se joko antaa hommasta kutsuvan tai luontaantyöntävän kuvan.
Lapualaisten kampanja kestää kuluvan marraskuun ajan. Jos kokemukset ovat innostavia, pop up-seurakunta tuskin tulee jäämään vain kokeluksi.