Sosiaalinen media on keskeisessä roolissa Varsinais-Suomen mediamissiossa, joka jatkuu maaliskuun loppuun asti.
Noin 60 seurakunnan, eri järjestöjen ja IRR-TV:n toteuttama tapahtuma rakentuu muutoskertomusten ympärille, joissa ihmiset kertovat Jumalan vaikutuksesta elämässään. Muutosihmisten kasvot ovat näkyvästi esillä katumainoksissa ja sosiaalisessa mediassa.
Missiotoimistosta voi tilata missiokirjan sekä DVD:n. 750 seurakuntien vapaaehtoisista kirjakuriiria toimittaa ne perille.
– Kirjakuriiri kulkee kirjan saaneen rinnalla seuraavien viikkojen aikana ja tukee seurakuntayhteyden löytymisessä. Noin 300 vapaaehtoista vastaa puhelimeen Turun missiotoimistossa, projektipäällikkö Pekka Heikkilä kertoo.
Muutoskertomukset tarjoavat ihmisille samaistumisen kohteita.
– Ihminen kelpaa sellaisenaan. Mutta joillekin muutos on elinehto ja monille vähintään tie parempaan elämään. Osa kertomuksista on hyvin traagisia, osassa taas on kyse elämän tarkoituksen löytämisestä, Heikkilä kuvaa.
Biologi, lintutieteilijä ja luonnonsuojelija Lennart Saari perustelee mukaan lähtöään näin:
– Moni pohtii sitä, onko älyllisesti epärehellistä uskoa Jeesukseen. Minusta ei ole. Kristinusko ei nojaa uskomuksiin, vaan vankkoihin faktoihin.
New Age -uskomuksista ja energiahoidoista apua hakenut Kristina Turner haluaa kertomuksellaan tavoittaa ne, joiden elämä on mennyt solmuun mietiskelyn ja energiahoitojen vuoksi.
– Jos yksikin pelastuu näistä valheista, olen tyytyväinen, Turner toteaa.
Varat keräyksin ja lahjoituksin
Pesämuna kampanjaan saatiin lahjoittajalta ja loput keräyksellä yhteistyötahoilta. 250 000 euron budjetista leijonanosa menee mainostamiseen. Missiokirjasta otettiin 10 000 kappaleen painos. Lisää painetaan tarpeen vaatiessa.
Hanke ehdittiin leimata kohukampanjaksi jo ennen starttia ja median kiinnostu kasvoi tasavallan presidentti Sauli Niinistön lupauduttua suojelijaksi.
Iltapäivälehdet väittivät, että kampanjan taustaorganisaatioissa olisi seksuaalisten vähemmistöjen eheyttämiseen tähtääviä järjestöjä.
– Jos kuudestakymmenestä mukana olevasta järjestäjästä jollain on ollut jossain muussa asiassa yhteys moitittavana pidettyyn yhteisöön, niin koko kampanja nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja saman tien siinä mukana olevat ihmiset halutaan kyseenalaistaa. Tällainen yleistävä leimaaminen on suvaitsemattomuutta, enkä sen edessä taivu, Niinistö toteaa kampanjan sivuilla.
Netin kautta katsotaan kampanjan videoita ja luetaan tarinoita.
– Yli 30 000 ihmistä näki Facebookissa julkaisujamme viikon aikana. Pyrkimyksenä on ohjata mielenkiinto monista eettisistä kysymyksistä itse asiaan eli evankeliumiin, sosiaalisen median ryhmää yhdessä some-asiantuntija Janne Ansaharjun kanssa vetävä pastori Vesa Siltala sanoo.
Kuka tahansa voi levittää viestiä jakamalla Mahdollisuus muutoksen -kampanjan Facebook-sivuja, Siltala kehottaa.
– Yksi klikkaus on vähän meille, mutta jonkun elämän se voi muuttaa.
Kirkkoherra Esa Mierlahti Uudestakaupungista pitää hyvänä kampanjan yhteistyölähtöisyyttä, vaikka se ei ole aivan ongelmatonta.
– Paikallisseurakunnan kannalta missio tuo rajattuna aikana uskon maailman kaikille nähtäväksi. Vaikka olemme erilaisia, kaikilla on sama kaipaus, Mierlahti toteaa.