Luterilaiset seurakunnat epäröivät lähteä mukaan mediamissioon, jonka pääjärjestäjä on helluntailaistaustainen medialähetysjärjestö IRR-TV. Yleiskristillistä hanketta suunnittelevassa pääkomiteassa on ollut mukana yli 60 seurakuntaa ja kristillisiä järjestöä, joista kymmenesosa luterilaisia.
Mediamissio näkyy pääkaupunkiseudulla 15.9.-15.9. laajana mainoskampanjana tv:ssä, radiossa, lehdissä ja ulkomainoksissa. MTV3:n ja Nelosen kanssa käydään parhaillaan neuvotteluja TV-mainoksista.
– Ulkomainonnan suunnittelu on jo pitkällä. Mainoksia tulee metroon, julkisen liikenteen pysäkeille, bussien istuinselustoihin ja bussien perään, sillankaiteisiin ja niin edelleen, kampanjan koordinaattori Mika Jantunen kertoo.
Mainosten tavoite on herättää kiinnostusta hengellisiin asioihin. Esillä on puhelinnumero, johon voi soittaa keskustelua varten. Tätä varten koulutetaan noin 500 vapaaehtoista vastaamaan puheluihin. Vapaaehtoiset ovat eri seurakunnista ja kristillisistä suunnista.
Monet luterilaiset seurakunnat suhtautuvat hankkeeseen epäröiden, koska pääjärjestäjä on helluntaistaustainen. Luterilaisella puolella hankkeesta ovat innostuneet lähinnä yksittäiset työntekijät sekä joukko seurakuntien aktiivisia vapaaehtoisia.
Espoonlahden luterilainen seurakunta kirkkoherra Jouni Turtiaisen johdolla on ainoana ilmoittanut olevansa varauksetta lähdössä mukaan. Seurakunnan aikuistyön johtokunta jo tehnyt päätöksen.
IRR-TV, jonka toiminnanjohtaja on Hannu Haukka, on toteuttanut vastaavanlaisia mediamissioita muun muassa Venäjällä, Intiassa ja Aasiassa. Suomen missio on kuitenkin ensimmäinen laatuaan länsimaissa.
Mediamission talousarvio on 350 000 euroa, josta on koossa runsaat 50 000 euroa. Se on tarkoitus kattaa osallistujien vapaaehtoisella tuella. Viime kädessä taloudellisenkin vastuun kantaa pääjärjestäjä.