Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin Kotimaa: Politiikan jättänyt Timo Soini: ”Politiikka on kuin myrkytystila, josta tulee vakavat vieroitusoireet”

Mediankäyttö murroksessa Aasiassa

 

Kiinalaisnuoret selaavat internetiä mielellään kännykällä

– Internetin käyttö kasvaa kaikkein nopeimmin Aasiassa. Pelkästään Kiinassa puoli miljardia ihmistä käyttää internetiä ja suurin osa kännykällä. Siksi on tärkeää, että myös kristityt tuottavat merkityksellistä mediasisältöä ja osallistuvat verkossa käytäviin keskusteluihin esimerkiksi moraalista ja elämän tarkoituksesta. Kiinassa on 700 miljoonaa uskonnotonta, ja kännykkä tavoittaa heidät kaikki, kertoo Medialähetys Sanansaattajien (Sansa) tutkija Eila Murphy.

Sansa aloitti radio-ohjelmien tukemisen Kiinaan vuonna 1974, vuosi järjestön perustamisen jälkeen. Ensimmäinen ohjelma oli Far East Broadcasting Companyn (FEBC) radioima mandariinikiinankielinen nuortenohjelma. Radiotyötä tehtiin pitkään uskon varassa, tietämättä, kuunnellaanko ohjelmia. Vasta myöhemmin radioasemille alkoi virrata Kiinasta kuuntelijapalautetta.

Aasialaisten mediankäyttöä jo vuosien ajan tutkinut Eila Murphy tietää, että Aasiassakin radionkuuntelu on siirtynyt yhä enemmän internetiin. Ajatuksia vaihdetaan ahkerasti myös sosiaalisessa mediassa.

Sansa neliöb. 11.11.-10.12.

– Kiinassa on käynnissä valtava muuttoliike, kun joka vuosi miljoonia ihmisiä muuttaa suurkaupunkeihin töihin. Monet ovat uudessa ympäristössään yksinäisiä. He kaipaavat tukea ja toivoa, jota kristillinen media voi heille tarjota. Internetin ja kännykän avulla ihmisten tavoittaminen myös evankeliumilla on helpottunut. Uudet mediat ovat tuoneet kuitenkin uusia haasteita, kun erilaisia yleisöjä on palveltava eri kanavien kautta ja yhtä aikaa, sanoo medialähetysjohtaja Juha Auvinen.

Kesäkuussa 40 vuotta täyttävällä Sansalla on käynnissä koko vuoden jatkuva juhlakeräys Aasiaan. Keväällä Rajattomia lahjoja -keräys suuntasi Intiaan, kesällä Aasian suurkaupunkeihin ja loppuvuodesta Keski-Aasian mediatyöhön.

 
Sansa artikkeliban.11.11.- MJa