Media on tie kristinuskosta vieraantuneiden suomalaisten koteihin, kunhan viestintä ei ole silottelevaa, Tampereen helluntaiseurakunnan mediapastori Markus Rautaniemi uskoo.
Nykyajan mediakriittinen ihminen karsastaa kiiltokuvapintaa. Sen sijaan aitous herättää aina mielenkiintoa.
Kristillistä mediaa vaivaa yleisesti ottaen täydellinen ennalta-arvattavuus ja luovuuden puute, sanoo Tampereen helluntaiseurakunnan mediapastori Markus Rautaniemi.
– Kun yritetään tavoittaa koko maailmaa, tehdään helposti yleisöä kosiskelevaa mediaa, joka antaa silotellun kuvan kristillisestä elämästä. Sellaista kiiltokuvapintaa nykyajan mediakriittinen ihminen karsastaa ja tietää, että nuo eivät kerro koko totuutta. Sen sijaan aitous herättää aina mielenkiintoa.
Medialla on kyky johdattaa, Rautaniemi muistuttaa.
– Sen tietää paitsi kaupallinen maailma, myös politiikka ja humanitaariset järjestöt. Toivottavasti myös seurakunta.
– Arkisista aiheista nouseva syvä teologinen pohdinta ja mestarillinen visuaalinen ote vievät katsojan pohtimaan perimmäisiä kysymyksiä lähes huomaamatta. Joskus on tehokkaampaa synnyttää kiinnostus kysymyksiin kuin tyrkyttää vastauksia. Raamattukin on täynnä tarinoita, jotka eivät pääty valmiiksi pureskeltuihin opinkappaleisiin.
Viestintä on seurakunnan tehtävä
Visuaalisen median suuri merkitys nykyihmiselle on Markus Rautaniemen mielestä osa jatkumoa. Hän itse on työskennellyt musiikkivideoiden, mainosten ja TV-ohjelmien tuotannoissa.
– Sanoma pysyy samana, mutta metodien tulee seurata aikaansa. Paavalin päivinä Rooman valtakunnassa kirjeet olivat uusinta uutta. Hengellisen kirjallisuuden kulta-aikana 1900-luvulla esimerkiksi C. S. Lewis on vaikuttanut maailmanlaajuisesti kristilliseen ajatteluun. Tämän vuosituhannen alussa viesti leviää myös lyhyiden videoiden, blogien ja sosiaalisen median muodossa.
– Kulttuurisesti ajanmukainen viestintä on seurakunnan tärkeimpiä tehtäviä. Laadukkaan median tekeminen taas tulee jatkuvasti helpommaksi, Markus Rautaniemi perustelee median merkitystä.
Opetuslapseuskoulu mediapainotuksella
Tampereen helluntaiseurakunnan opetuslapseuskoulu pitää syksystä alkaen sisällään myös medialinjan, johon valitaan 10 opiskelijaa portfolioiden perusteella.
– Medialinjan sisältöihin kuuluu muun muassa graafista suunnittelua, video- ja valokuvausta ja editointia. Pääpaino on itsenäisessä työskentelyssä yksin ja ryhmissä.
Koulutuksen toivotaan tuottavan kristittyjä mediaosaajia niin sekulaareille työmarkkinoille kuin seurakuntien evankeliointityöhön. Terve jumalasuhde antaa sekä selkärankaa että vapautta tekemiseen.
– Loppuun palaminen on media-alalla yleistä, koska kovat tulokset ja tuoreet ideat ovat elinehto. Kristitty ammattilainen saa kuitenkin tehdä työnsä viime kädessä Jumalalle. Hän ymmärtää Jumalan olevan rakastava Isä, ei täydellisyyttä vaativa orjapiiskuri.
Tampereen helluntaiseurakunta on vuosia esimerkiksi tehnyt Lasten kotipuu -ohjelmaa ja taltioinut Wake Up -nuorteniltoja TV7:lle. Elokuvateattereissa esitetään loppuvuodesta viiden nuoren miehen seikkailu Suomesta Aasiaan ja takaisin. Hyväntekeväisyystempaukseen perustuvan Autolla Nepaliin -dokumentin tuotantotiimi koostuu pitkälti Tampereen helluntaiseurakunnan jäsenistä.