Kirkko: Vaasan suomalainen seurakunta ei järjestä sateenkaarimessuja jatkossa – kirkkoherra: Setalla ei ole oikeutta vaatia

Mikko Heikka vastaa uskontodialogikeskusteluun

 

Emerituspiispa Mikko Heikka perustelee blogikirjoitustaan paavi Benedictus XVI:n ja Vatikaanin toisen konsiilin uskontodialogieroista, joita Katolinen tiedotuskeskus viime viikolla kommentoi Seurakuntalainen.fi:n uutisessa.

 

Mikko Heikka kertoo, että hänen lainaamansa näkemyksen uskontodialogista paavi Benedictus XVI on esittänyt kirjeessään filosofi Marcello Peralle.

Sansa neliöb. 1.-30.9.

– Paavin kirjeestä on käyty vilkasta keskustelua lukuisissa uskontodialogeissa. Viimeksi näin tapahtui syyskuussa Sarajevossa, jossa ei-kristillisten uskontojen suuri huoli oli, jatkuuko Vatikaanin toisen konsiilin aloittama avoin dialogiperinne katolisessa kirkossa. Lukuisat puheenvuorojen käyttäjät arvioivat kriittisesti paavin lausuntoa.

Heikan oma käsitys on, että lause on ”vähintäänkin jännitteinen” Vatikaanin toisen konsiilin dokumenttien kanssa. Heikan mukaan uskontoteologit ovat laajasti tulkinneet Vatikaanin toisen konsiilin dokumentteja niin, että ne edustavat inklusiivista näkemystä uskontodialogista.

– Inklusiivinen uskontodialogi on tutkijoiden varsin yksimielisen kannan mukaan ilmaistavissa lauseella ”Oma tie vie parhaiten perille”.

– Tunnetut teologit Karl Rahner, Hans Küng ja Raimon Panikkar ovat tulkineet konsiilin inklusiivista mallia siten, että yliluonnollista armoa on myös kirkon ulkopuolella. Itse puolestaan ajattelen muista uskonnoista kristinopin neljännen luvun mukaisesti, että ”Jumala kohtaa meidät luonnossa, elämämme kohtaloissa ja kansojen vaiheissa. Hän puhuu meille omassatunnossamme. Mutta erityisesti Jumala ilmaisee itsensä meille Pyhässä Raamatussa ja Vapahtajassamme Jeesuksessa Kristuksessa”. Ei-kristilliset uskonnot kuuluvat tämän mukaisesti yleisen ilmoituksen piiriin ja kristinusko edustaa erityistä ilmoitusta. Jumala puhuu kaikkien ihmisten omassatunnossa mutta erityisesti hän ilmaisee itsensä Kristuksessa.

 Heikka kirjoitti blogissaan olevansa viehtynyt inklusiivisesta mallista, jonka mukaan ”oma tie on paras, mutta toisissakin uskonnoissa on pelastavia elementtejä”.

– Käsitteeni ”pelastava elementti” viittaa yleiseen ilmoitukseen. Se on eri asia kuin itse pelastus.

 

Lue myös:

Mikko Heikka: Paavi ja Vatikaanin II kirkolliskokous eri linjoilla uskontodialogista

Mikko Heikan blogikirjoitus Kotimaa24:ssä