Hyvät: Vuoden Kristillinen kirja 2024 on Pirjo Kotamäen säeromaani Paavo Ruotsalaisesta – ”Kun kannen avaa, niin sisältö pääsee yllättämään”

Mobiilisovellukset saavuttavat nuoria Etelä-Aasiassa

 

IRR-TV:n ja seurakuntien Mumbain mediamissiossa puhelinvastaajina toimi yli 5 000 henkilöä ja vapaaehtoisia oli kaikkiaan noin 15 000. Kuva: Ari Talja

Junamainokset ovat lehti- tai tv-mainontaa tehokkaampia Mumbain mediamissiossa.

30-vuotias mumbailaismies Nabarun vilkaisee peiliin ja suoristaa kravattinsa. Hän hyvästelee kolme lastaan ja aamiaista valmistavan vaimonsa lähteäkseen aamuhämärissä töihin.

Asemalla Nabarun astuu viimeistä neliösenttiä myöten täyteen ahdettavaan junaan. Ikkunasta hän huomaa tutut kasvot. Junan kyljessä olevasta mainoksesta katselee Johnny Lever, joka on Nabarunin ja miljoonien muiden intialaisten suosikki-bollywoodnäyttelijä.

IK-opisto neliöb. 21.10.-3.11.

Hymyilevä Lever kertoo elämänsä muuttuneen. Nabarun muistaakin lukeneensa jostain, että Johnnysta on tullut kristitty.

Mainoksessa on ohje älypuhelinsovelluksen, pienoisohjelman, lataamiseksi. Medialähetystalo IRR-TV:n apulaistoiminnanjohtajan Ari Taljan mukaan juuri älypuhelinsovellukset ovat osoittaneet iskukykynsä eteläaasialaisten tavoittamisessa.

– Etenkin nuoret aikuiset käyttävät applikaatioita mielellään, varmaankin enemmän kuin esimerkiksi Suomessa, Talja arvioi.

– Myös junissa mainostaminen on Intiassa tärkeää. 9 miljoonaa ihmistä käyttää Mumbaissa päivittäin raideliikennettä.

Medialähetysjärjestö IRR-TV:n ja Mumbain paikallisseurakuntien viime marras-joulukuussa järjestämä kaupunkimissio onnistui hyvin: mission puhelinkeskukseen on soittanut marraskuun puolivälin jälkeen satoja tuhansia ihmisiä, ja uskoontulotarinoita sisältävän missiokirjan on tilannut itselleen jo yli 200 000 kiinnostunutta. Kirjoja on painettu kaiken kaikkiaan yli 300 000 kappaletta hindin, marathin ja englannin kielillä.

Tuhannet mumbailaiset ovat tehneet mission seurauksena uskonratkaisun. Yksi merkittävimmistä tilaisuuksista oli marraskuussa juuri Dharavissa, johon osallistui yli 10 000 ihmistä. Arviolta pari tuhatta kuulijaa vastasi uskoontulokutsuun, ja hindinkielinen missiokirja toimitettiin yli 5 000 halukkaalle.

– Olemme tästä todella onnellisia. Mumbain alueella on kaikkiaan noin 4 000 seurakuntaa ja pari miljoonaa kristittyä, Ari Talja kertoo.

Mission oli tarkoitus kestää alun perin joulukuun puoliväliin, mutta sitä jatkettiin vuoden loppuun asti. Puhelinlinjat pidetään auki toistaiseksi.

 

Lue laajempi juttu Mumbain missiosta Ristin Voiton numerosta 8/2014.