Ylen mukaan kymmenissä kouluissa ympäri Suomea annetaan integroitua katsomusaineiden opetusta.
Esimerkiksi Kulosaaren yhteiskoulussa on jo vuosia opetettu katsomusaineita osittain integroituna. Luterilaiset, ortodoksit, katoliset, muslimit ja elämänkatsomustiedon opiskelijat opiskelevat yhdessä tiettyjä teemoja, kuten esimerkiksi moraalisia valintoja ja niiden perustelemista.
Monesti integroidun opetuksen syynä on, että sen toteuttaminen on käytännössä helpompaa kuin opetuksen järjestäminen pienille uskonnollisille ryhmille erikseen. Pätevän opettajan löytäminen voi myös olla haaste. Integroitu opetus on osalle kouluista myös arvovalinta.
– On koettu, että oppilaiden erottaminen toisistaan siinä vaiheessa, kun puhutaan katsomukseen, uskontoon ja aika pitkälti kulttuuriinkin ja etiikkaan liittyvistä asioista, sotii vähän koulun tavoitteita ja arvoja vastaan. Eli parempaan lopputulokseen päädytään, kun oppilaat ovat yhdessä näillä oppitunneilla, sanoo Kulosaaren yhteiskoulun rehtori Lauri Halla Ylelle.
Lain mukaan oman uskonnon opetusta tulee järjestää, jos alueella on vähintään kolme oppilasta.
– Laki edellyttää eriytetysti toteutettua opetusta. Vain tiettyjen yksittäisten teemojen tai aiheiden kohdalla voidaan oppitunteja tehdä yhdessä, Pekka Iivonen opetushallituksesta sanoo.
Integroidun opetuksen lainmukaisuutta on testattu kanteluilla. Vuosi sitten Seurakuntalainen uutisoi Kirkkonummen kunnan saaneen huomautuksen laittomasta toiminnasta, koska eri uskontojen opetus toteutettiin täysin yhtenäisesti. Esimerkiksi Kulosaaren koulun toiminnasta ei kuitenkaan ole löydetty huomautettavaa.