Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin Kotimaa: Politiikan jättänyt Timo Soini: ”Politiikka on kuin myrkytystila, josta tulee vakavat vieroitusoireet”

N.T. Wright: ”Juutalaisten symbolien merkitys jäänyt liian vähälle huomiolle Jeesus-tutkimuksessa”

 

N.T. Wright. Kuva: Sari Savela.

Professori, emerituspiispa N.T. Wrightin mukaan tutkimusta pitäisi elvyttää keskittymällä muun muassa temppelin ja sapatin teologisiin merkityksiin.

Perusta-lehden teologisten opintopäivien odotettu puhujavieras N.T. Wright totesi Suomen Raamattuopistolla, että ”protestanttinen moderni liberaaliteologia” on historiallis-kriittistä raamatuntutkimusta soveltaessaan painottanut kriittisyyttä historiallisuuden hinnalla. Näin on Wrightin mukaan tapahtunut ”viimeiset 250 vuotta”.

– Sen vuoksi monet juutalaisen kulttuurin historialliset yksityiskohdat ovat jääneet huomiotta, ikään kuin ne kertoisivat ainoastaan ulkoisista tavoista eivätkä sisäisestä uskosta, Wright pohjusti.

Kirkkorekry neliöb. 11.-24.11.

Wrightin mukaan Jeesus-tutkimus on vasta 1970-80-luvuilla Ben Meyerin ja Ed Sandersin myötä nostanut esiin ”pyhäkköön” eli temppeliin liittyvät näköalat. Wright katsoo, ettei länsimainen raamatuntutkimus ole kuitenkaan tarttunut keskeiseen seikkaan, eli ”temppelin ja luomisen yhteyteen”.

– Jo luomiskertomuksessa maailma luodaan seitsemässä vaiheessa, ja viimeisenä luomistyöhön asetetaan Jumalan kuva, ihminen.

Wright painotti, että temppeli on paikka, jossa taivas ja maa kohtaavat. Jerusalemin temppeli oli merkki siitä, että Jumala itse tulee ihmisten keskelle.

– Lopulta Jeesus itse on tämä temppeli. Hän antoi kohtaamilleen ihmisille syntejä anteeksi, mikä tapahtui aiemmin ainoastaan temppelissä.

Jeesuksen kuoleman yhteydessä tapahtunut Jerusalemin temppelin väliverhon repeäminen oli Wrightin mukaan lopullinen merkki siitä, että temppelin symboliikka ja profeettojen ennustukset olivat täyttyneet.

-Jumala toi valtakuntansa maan päälle. Hän itsessään yhdisti taivaan valtakunnan ja maailman, Wright kuvaili.

Myös sapatin suhteen luominen sai Jeesuksessa täyttymyksensä. Sapatti on ajassa määriteltynä se, mitä temppeli on paikkana.

– Evankeliumin kertomuksia Jeesuksesta opettamassa ja parantamassa sapattina on teologiassa käsitelty lähinnä keskusteluna, jossa vastakkain ovat juutalainen lakihenkisyys ja kristillinen vapaus. Se on kuitenkin väärä kysymyksenasettelu. Pohjimmiltaan kyse on siitä, että Jeesuksessa juutalaisen kansan odottamat lupaukset ja laki täyttyivät, Wright sanoi.

N.T. Wright luennoi Teologisilla opintopäivillä Kauniaisissa myös torstaina ja perjantaina.

Tapahtuman teemana on Jeesuksen uusi tuleminen.

 
Artikkelibanneri perussanoma