Elämäntaito: Kun Pekka Simojoki väsyi ja aikoi lopettaa, salaperäinen puhelinsoitto sai jatkamaan – ”hän sanoi, että Jumala käski soittaa Simojoelle” Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin

New Wine -kesätapahtumassa etsittiin vapautumista apaattisuudesta

 

Tilaisuuksia saattoi seurata Himoksella tai edullisemmalla virtuaalilipulla omalta ruudulta. Kuva: Viivi Niemenmaa

Yhteiskristillinen kesätapahtuma järjestettiin poikkeusvuosien jälkeen ensimmäistä kertaa Himoksella 13.–17. heinäkuuta. Tapahtuma kärsi pienistä käynnistymisvaikeuksista, mutta sai virtuaalitapahtuman todennäköisesti pysyvästi kylkeensä.

Jämsässä palattiin heinäkuussa lähes normaaliin, kun New Wine -kesätapahtuma valloitti laskettelurinteistään tutun Himoksen puoleksi viikoksi. ”Normaaliin” siksi, että kahden virtuaalivuoden jälkeen kokoonnuttiin yhteen, ”lähes” siksi, että kyseessä oli ensimmäinen hybriditapahtuma.

”Hyvin on pärjätty”

Tämän kesän tapahtumajohtaja ja Lahden vapaaseurakunnan seurakuntatyön pastori Tapio Sätilä kertoo olevansa tyytyväinen.

Sansa neliöb. 11.11.-10.12.

– Olemme kokeneet, että on ollut Jumalan läsnäoloa ja Jumalan kohtaamisia, ja se on meidän tavoitteemme, hän kommentoi.

Yllätyksiltä ei kuitenkaan vältytty. Suomen New Wine -verkoston toiminnanjohtaja Jukka Jämsén ei koronatartunnan vuoksi päässyt paikalle laisinkaan vaan puhui yleisölle videopuhelun välityksellä. Myös Rachel Turneria, joka on toiminut Englannin New Winen lapsityön koordinaattorina, kuultiin kotoa käsin. Talkoolaistenkin riveissä oli aukkoja, mikä tarkoitti vaihdoksia ja paikkauksia. Sätilä päätyi itsekin yhtenä päivänä liikenteenohjaajaksi.

– On tässä ollut tavanomaista enemmän yllätyksiä, mutta hyvin on pärjätty.

Pysähtynyt pyörä lähti jähmeämmin liikkeelle

Kesätapahtumassa Himoksella oli Tapio Sätilän arvion mukaan 1200–1500 kävijää, kun lasketaan yhteen lipun ostaneet ja maksuttomien iltatilaisuuksien kävijäarvio. Se on vähemmän kuin edellisessä livetapahtumassa vuonna 2019, jolloin paikalle saapui noin 2 000 eri ihmistä.

– Meidän asiakaskuntamme ei ole ihan 15-vuotiaita, joten iäkkäämmässä polvessa on ehkä vähän enemmän varovaisuutta, Sätilä arvelee syitä väen vähenemiseen.

Talkoolaisia oli noin 160. Vapaaehtoisten rekrytointivaikeuksia on huomattu monissa muissakin ”koronanjälkeisissä” tapahtumissa. Sätilälä on huomannut rivien harvenemista jo aiemmin.

– Vuonna 2019 oli nähtävissä, että ihmiset reagoivat myöhemmin — myös osallistujat, eivät pelkästään tiimiläiset. Henkilökohtainen näkemykseni on, että jonkinlaista apaattisuutta on ollut ilmassa. Ei oikein jaksa eikä viitsi innostua, hän pohtii.

Vuoden 2020 virtuaalisen Riemu-lastenleirin ja viime vuonna Helsingin Munkkiniemen kirkosta lähetetyn tilaisuuden uskottiin pitäneen tapahtuma ihmisten mielissä. Silti tänä vuonna oli yllättävän paljon uudelleen käynnistämisen tuntua. Piti saada ihmiset innostumaan uudelleen.

– Kun pyörä on pysähtynyt, sen liikkeelle laittaminen vaatii energiaa enemmän kuin pyörivän pyörän pyörittäminen.

Sätilä korostaa, että vaikka vapaaehtoisten rekrytointi on ollut tahmaisempaa, mukaan saatiin ”huikeita tyyppejä” tekemään tapahtumaa.

Epidemiavuosien vaikutuksesta mahdollisuus etäosallistumiseen on kuitenkin tullut jäädäkseen.

– Kyllä, jos se minusta on kiinni, Sätilä hymyilee.

Puutumista voimattomaan kristillisyyteen

Kesätapahtuman lavalla nähtiin taajaan brittiläinen Tim Meathrel, New Winen kansainvälinen johtaja ja Emmanuel Northwood -seurakunnan kirkkoherra. Hän kertoo haastattelussa ydinviestikseen ammentaa Apostolien teoista rohkaisua 2020-luvun kristityille.

– Korona, Ukrainan sota, elinkustannusten nousu, joita moni länsimaa on käynyt läpi — kaikki se on lisännyt epävarmuutta ja turvattomuutta. Minusta tuntuu, että paitsi kansoja, myös kirkkoja ravistellaan.

Alkukirkossa perustukset valettiin varmalle ylösnousemuksen toivolle ja viestin keskiössä oli Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus. Lisäksi tarvittiin Pyhän Hengen voimaa, jota Meathrelin mukaan kaivataan nytkin.

– Moni meistä on kyllästynyt voimattomaan kristillisyyteen. Tunnemme itsemme voimattomiksi kaikkien maailman ongelmien edessä. Jumala kutsuu meitä vastaanottamaan Pyhän Hengen voiman, joka voi muuttaa elämiä yksi kerrallaan.

Meathrel kannustaa elämäntapaan, jossa eletään arjessa kuunnellen Jumalan pieniä kuiskauksia, ja lainaa Jeesuksen sanoja (Joh. 5:19, UT2020): ”Ei kukaan poika voi tehdä mitään omin päin. Hän tekee vain sitä, mitä on nähnyt isänsä tekevän. Mitä isä edellä, sitä poika perässä.”

Eikö se ole melkoinen haaste?

– Valtava! Ja epäonnistumme siinä koko ajan, Meathrel vakuuttaa oikopäätä.

Mutta jos olemme valmiita elämään kuuliaisesti ja ottamaan riskejä, alamme myös nähdä Jumalan toimivan, hän ajattelee.

– Kirkoissa juhlimme voittoja sen sijaan, että juhlisimme uskollisuutta ja kuuliaisuutta. Uskon, että tässä on suunnaton haaste lännen kirkolle.

Vapautuminen on ollut Meathrelin mukaan yksi tämän kesätapahtuman avainsanoista: vapaus taakoista, kivusta, pettymyksistä ja lamaannuksesta, joita pandemia on jättänyt jälkeensä.

New Wine

  • Englannista anglikaanikirkon parista lähtenyt verkosto tähtää seurakuntien uudistumiseen. Suomeen se rantautui 1990-luvun alussa.
  • New Winen työtä ohjaa kymmenen arvoparia, kuten ”luonnollinen ja yliluonnollinen”, ”johtajuus ja yleinen pappeus”, ”yhteys ja erilaisuus”.
  • Suomen New Wine -verkoston johtajisto koostuu tällä hetkellä evankelis-luterilaisista ja vapaakirkollisista vaikuttajista, ja sen puheenjohtajana toimii rovasti Jukka Jämsén.
  • Kesätapahtuman lisäksi verkosto on järjestänyt Suomessa muun muassa aluekokoontumisia ja johtajaretriittejä. Verkostoon kuuluu useita seurakuntia ja yhteisöjä.

 
Päivä artikkelibanneri 13.11.- 2024