New Wine -verkoston jokakesäinen tapahtuma kokosi Jämsän Himokselle jälleen etenkin vapaakirkollisia sekä viidesläisten herätysliikkeiden luterilaisia. ”Tolkun karsimaattisuudelle” on yhä tilausta.
Useissa hengellisissä kesätapahtumissa on iloittu viime vuoteen nähden pirteämmästä osallistumisesta. Koronakuopasta on noustu tai vähintäänkin nousemassa. Tämä pätee myös 27.–30. heinäkuuta järjestettyyn New Wine -tapahtumaan, jonne myytiin lippuja jonkin verran viime vuotta enemmän. Kävijöitä oli yhteensä noin 1700, joista parisen sataa palveli tapahtumassa vapaaehtoisena. Muutoin maksullisen tapahtuman maksuttomiin iltatilaisuuksiin saapuneiden määrää ei lasketa.
– Pelkästään etänä osallistui noin 170 henkilöä, mutta yhteensä virtuaalitapahtumaan osallistui noin 650 henkilöä, joista osa siis oli mukana myös livetapahtumassa, kertoo tapahtuman järjestelypäällikkö Minttu Kangosjärvi.
Kangosjärvi ei usko sateisen sään vaikuttaneen kävijämäärään suuresti. Tosin ihmisten ostokäyttäytyminen on muuttunut jonkin verran koronan myötä. Entistä suurempi osa lipuista myydään vasta tapahtumaviikolla tai paikan päällä, joten lopullinen osallistumispäätös tehdään oletettavasti vasta viime tipassa.
Jumalan läheisyyttä
New Wine Finland -yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Tapio Sätilä kertoo, että pari päivää aiemmin päättyneen kesätapahtuman jälkeinen olotila on kiitollinen ja tyytyväinen.
– Ihmiset pääsivät kohtaamaan Jumalan, saivat avun omiin asioihinsa ja uskon, että moni pääsi lähemmäksi Jumalaa, sillä hänen läsnäolonsa oli koettavissa.
Mikäli näin kävi, tapahtuma onnistui lunastamaan Lähellä & lähetetty -teemansa — ja vieläpä täysimittaisesti, sillä sekä kansainvälisen puhujavieras Mark Aldridge että Suomen New Winen toiminnanjohtaja Jukka Jämsén tarjosivat tapahtuman viimeisissä puheissaan käytännönläheisiä ohjeita kuulijan arkeen. Tapahtuman osallistujat todella lähetettiin matkaan sillä odoteuksella, että jokin muuttuu.
Sätilä kertoo, että vaikka rukouspalvelu on tärkeä osa tapahtumaa, ihmiset tulevat hoidetuiksi ja autetuiksi monin muunlaisinkin tavoin, esimerkiksi niissä kohtaamisissa, joita koettiin sateen lomassa juhlakentällä tai ruokapöydissä.
Jämsénin työ jatkuu
Suomen New Wine -verkosto teki syksyllä 2022 merkittävän avauksen palkatessaan toiminnanjohtajakseen Jukka Jämsénin. Liikkeelle lähdettiin varovaisesti. Syksyllä tiedotettiin, että Jämsén hoitaa tehtävää kolmen kuukauden virkavapaansa puitteissa osa-aikaisesti. Mikäli hänelle saataisiin kerättyä riittävän suuri kannatusrengas, työ jatkuisi. Näin kävi, sillä Jämsén työskentelee palkattuna toiminnanjohtajana edelleen, omasta toiveestaan 80-prosenttisesti.
– Taloudellista kannatusta tähän on löytynyt sekä suoraan että Jukan tekemiä seurakuntavierailuja koskevan laskutuksen kautta, Tapio Sätilä kertoo.
Seurakuntavierailujen kautta palvellaan New Wine -verkostossa jo mukana olevia seurakuntia, mutta pidetään verkostoa esillä myös laajenemistarkoituksessa. Kuten verkostot ylipäänsä, New Wine laajenee pääasiassa ihmisten välisten yhteyksien kautta.
Kun tilanne on palkatun toiminnanjohtajan suhteen vakiintunut, on aika miettiä myös muita tehtäviä hoitavien työntekijöiden palkkaamista.
– Akuutein tarve koskee tiedottamista, josta palkattu henkilö voisi ottaa kokonaisvastuun. Nyt tiedotusasioita hoitaa useampi vapaaehtoinen, Sätilä kertoo.
Virtuaalipuolella kehitettävää
Millaisia kehityssuunnitelmia kesätapahtuman suhteen on tulilla?
Tapio Sätilä kertoo, että tämän vuoden kesätapahtuman yhteydessä järjestettiin ensimmäistä kertaa paikallisseurakunnassa toteutettu etätapahtuma. Lahden vapaaseurakunta tarjosi seurakuntalaisille mahdollisuuden tulla yhteen seuraamaan virtuaalitapahtumaa, ja yhtenä iltana kolmesta paikalla oli ylistysbändi.
– Ylistys virtuaaliseuraamisen kautta toimi myös, Sätilä kertoo.
Hän toivoo, että vastaavia paikallisia tapahtumia järjestettäisiin jatkossa enemmänkin, ja mikseivät vaikkapa ystäväperheetkin voisi kokoontua yhdessä terassille tilaisuuksia seuraamaan.
– Sehän olisi mahtavaa.
Aiheet
Himos, Jukka Jämsén, karismaattisuus, kesätapahtuma, maltillinen karismaattisuus, Minttu Kangosjärvi, New Wine, New Wine -verkosto, New Wine Finland, pyhä henki, Suomen New Wine, Tapio Sätilä, toiminnanjohtaja