Seurakuntien markkinointityökaluna liikkeelle lähtevää sovellusta laajennetaan tulevaisuudessa. Tavoite on, että Nextepistä tulee kotipesä kristillisten toimijoiden läsnäololle verkossa.
– Jaakko on meistä ehkä se isoin nörtti, Benjamin Nousiainen sanoo.
Siksi miehet oikeastaan tutustuivat. Nousiaisella oli halu palvella tekniikan osaamisellaan seurakuntaa, mutta mahdollisuudet tuntuivat rajallisilta. Kysyntää oli enemmän sosiaalisesti taitaville tai keittiöpuolella mielellään palveleville tekijöille. Josko siis toteuttaisi itsenäisesti jonkin projektin, vaikkapa sovelluksen.
Jaakko Ruhaselle kutsumus käyttää tietotekniikkataitoja Jumalan valtakunnan hyväksi kirkastui vähitellen.
– Tykkään ajatella, että osaan näitä hommia, koska näillä taidoilla on tarkoitus palvella Jumalaa.
Nuoria aikuisia opetuslapseuttavassa Tulisielukoulussa ajatus vahvistui.
– Alkukesästä 2023 olin webbikehityskurssilla, ja halusin päästä harjoittelemaan opittua.
Päässä pyöri vain toteutuskelvottomia ideoita. Parempi ”pirauttaa yläkertaan”.
– Jumalallahan on kaikki tiedot ja ideat. Sanoin, että haluan tehdä jotakin sulle, Jeesus, en perusjuttuja.
Tyhjään päähän jysähti heti idea. Ruhanen näki sisäisin silmin sovelluksen, jota alkoi heti luonnostella muistivihkoonsa.
Puhumme samaa kieltä
Päähän pamahtanut projekti on oikeastaan aivan liian suuri, totesi Jaakko Ruhanen. Hän luotti kuitenkin, että jos idea on Jumalalta, homma hoituu. Pian kävi ilmeiseksi, että kaveria kaivataan. Mieleen vain ei tullut ketään sopivaa. Benjamin Nousiaista Ruhanen ei vielä tuntenut.
– Mutta jos Jumala antaa idean, hän antaa kaverinkin.
Jälleen pirautus yläkertaan. Vastaus viipyi vain pari viikkoa. Nousiaista oli nimittäin alkanut kiinnostaa ”webbipuolen koodaaminen”, jota hän halusi oppia lisää.
– Kaikki ammattilaiset sanoivat vain, että tee jotain projektia.
Mutta siten pääsisi kehittymään vain tiettyyn pisteeseen. Sen jälkeen tarvittaisiin avuksi joku kokeneempi.
Nousiainen tutki kotiseurakuntansa Järvenpään Arkin nettisivuja pohtien, miten ne oli rakennettu.
– Kuulin, että ovat Jaakon käsialaa. Ajattelin, että okei, laitan viestiä, josko hänellä on jotain projektia, ja mitä koodityökaluja ja koodauskieltä hän käyttää.
Kun Ruhanen alkoi luetella vastauksia, Nousiainen totesi, että onpahan sattuma — jos sellaisiin uskoo. Miesten käyttämät työkalut ja kielet osuivat täydelleen yksiin.
Yhdet hartiat lisää
Ruhanen sai kaipaamansa kaverin projektiin, Nousiainen itseään kokeneemman koodarin auttamaan eteenpäin. Lähdettiin toteuttamaan Ruhaselle tulleen idean ensimmäistä vaihetta, sovellusta, jonka avulla käyttäjä löytää näppärästi valitulla paikkakunnalla järjestettävät hengelliset tilaisuudet ja tapahtumat. Alkuun molemmat miehet koodasivat ja ”pompottelivat” asioita yhdessä.
– Nyt ollaan pisteessä, jossa minun ei enää tarvitse koodata. Vastaan enemmän keskustelusta ulospäin. Mietin, ketkä olisivat kiinnostuneita tulemaan mukaan, Nousiainen kertoo.
Hän siis esittelee Nextepin tuomia mahdollisuuksia seurakunnille ja muille kristillisille toimijoille. Samalla kuunnellaan ja yritetään ymmärtää niiden tarpeita.
– Tarkoitus on, ettei tämä ole vain yksi sovellus ja kuluerä lisää. Missiomme on saada ihmisiä seurakuntiin Nextepin kautta.
Tämä on tosi hyvä juttu, voin auttaa rakentamaan palapeliä eteenpäin.
Työtä on tehty niin hyvin kuin vain on kyetty. Niinpä muutama kuukausi sitten todettiin, että hartioita on taas laajennettava. Nomena Rabenasolo hyppäsi mukaan projektiin alkusyksystä 2024, olihan ideassa selvää potentiaalia. Aikaa tosin puuttui.
– Aloin kuitenkin tehdä pieniä juttuja, Rabenasolo kertoo.
Projektin edetessä halu auttaa kasvoi, avulle kun oli ilmiselvä tarve.
– Sanoin Benkulle, että tämä on tosi hyvä juttu, voin auttaa rakentamaan palapeliä eteenpäin. Tällainen projekti tarvitsee koko ajan ”pushausta”.
Jonkun on puskettava asioita kohti maalia, jottei jämähdetä. Kaikilla kun on aina riittämiin muutakin elämää. Nousiainen ja Ruhanen toivottivatkin Rabenasolon tervetulleeksi projektin omistajatyhmään. Parivaljakko kasvoi kolmen koplaksi.
– Nomena on hyvä organisoinnissa ja huolehtii palavereissa, ettei lähdetä sivuraiteille. Hän hommasi meille myös hyvän sopparin eräältä animaatiofirmalta, Ruhanen kiittelee.
Yhden paikan taktiikka
Kolmikon visiot eivät ole vaatimattomat. Nextepin ensivaiheessa on kyse markkinointityökalusta, jolla seurakunnat voivat tiedottaa toiminnastaan tehokkaammin. Mutta näky on paljon laajempi.
– Nextep voisi toimia alustana, joka korvaa somemarkkinoinnin ja seurakunnan nettisivujen ylläpidon. Tällöin Nextepistä löytyisivät tapahtumatietojen lisäksi myös seurakuntien kalenterit, omat profiilit ja mahdollisuus julkaista tietoa eri alustoilla. Kaikkea hallinnoitaisiin yhdestä paikasta, Benjamin Nousiainen kuvaa.
Eli jos jotakin tietoa lisätään Nextepiin, se pamahtaa automaattisesti ilmoille halutuissa somepalveluissa. Oikeastaan seurakunnan kaikki sähköinen läsnäolo voisi siis toteutua Nextepin kautta, jolloin vaikkapa kotisivuista ja niiden yläpidosta voitaisiin luopua. Tämä tietenkin helpottaisi suuresti nykyistä useille alustoille pirstoutuvaa tiedotussavottaa. Nousiaisen visioimassa vaiheessa voitaisiin olla noin viiden vuoden kuluttua.
– Lähdemme liikkeelle tapahtumasovelluksella, jotta näemme, paljonko kysyntää on. Jos tämä alkaa toimia, lisäämme Nextepiin seurakuntien profiilit.
Tai jonkin muun kristillisen organisaation, vaikkapa gospelbändin.
Paljon jo kunnossa
Missä tapahtumasovelluksen kanssa mennään nyt?
Työryhmä kertoo, että sovellus on jo läpäissyt käyttöliittymäammattilaisen arvion. Se on siis riittävän käytettävä toiminnallisesti ja visuaalisesti, saavutettava ja looginen. Toki kehitystyötä tehdään pitkin matkaa. Aina, kun toimivampia ratkaisuja löytyy, ne otetaan käyttöön.
Nousiaisen mukaan jo nyt on päästy siihen, että Google ”mieltyy” Nextepiin lisättyyn tapahtumatietoon, eli nostaa sen hakutuloksissa korkealle.
– Nextepiin lisättyä tapahtumaa ehdotetaan Google-haun tuloksissa ennen seurakunnan itse esimerkiksi kotisivuilleen lisäämää.
Nextepiin lisätty tapahtumatieto ei myöskään vaadi Googlella löytyäkseen hakusanan vahvaa osumatarkkuutta. Jos Googlen käyttäjä siis muotoilee haun vähän sinne päin, hakukone osaa silti tarjota hänelle tapahtumaa, jos se on lisätty Nextepiin. Työryhmän mukaan tämä on paljon oleellisempaa kuin seurakunnissa ajatellaan; todella moni etsii tietoa juuri Googlella.
Isompi lanseeraus on helluntaiherätyksen maailmankonferenssissa kesäkuussa.
Toki itse Nextep-alustalla ja sen hakutoiminnolla on merkitystä. Vielä sovelluksessa ei ole mukana valtavaa määrää seurakuntia, koska ollaan yhä kehitysvaiheessa. Varsinaista asiakashankintaa vasta käynnistellään. Kiinnostusta konsepti on jo herättänyt.
– Paljon selkään taputtelua, Nousiainen hymyilee.
Miten toimia, jos taputtelun lisäksi haluaa seurakuntansa mukaan? Suorin tie on yhteydenotto Nousiaiseen. Alkuun Nextepin tiimi hoitaa mahdollisimman pieneksi laskettua kuukausimaksua vastaan seurakunnan tapahtumatietojen lisäämisen alustalle avaimet käteen -periaatteella. Myöhemmin seurakunnat voivat alkaa itsekin lisätä sinne tapahtumiaan.
– Isompi Nextepin lanseeraus on helluntaiherätyksen maailmankonferenssissa kesäkuussa, Nousiainen kertoo.
Kuulostaa sopivalta, ajatuksena on nimittäin, että kun Nextepin pohja saadaan toimimaan Suomessa, sitä voidaan tarjota Suomen rajojen ulkopuolellekin. Jumalan valtakunta kun ei valtiorajoja tunne.
Tutustu kehitysvaiheessa olevaan Nextep-sovellukseen tästä.
Kysy halutessasi lisää Benjamin Nousiaiselta: 044 989 5757 / info@nextep.fi
Teksti: Maija Latvala, kuvat: Nextep