Keskusteluja ja jakamista, kivuistakin. Pyhän kohtaamista, kysymyksiä, iloa, vastauksia. Tätä kaikkea ja paljon muutakin oli Nuorten miesten hengellinen herääminen -tapahtuma.
Miehiä ei tarvinnut lämmitellä. Tämä on ensimmäinen mieleen nouseva ajatus Kiponniemen Nuorten miesten hengellinen herääminen -viikonlopusta 22.–24. marraskuuta. Kokoonnuimme osuvasti hiljattain valmistuneessa Herätys-rakennuksessa. Jo ensimmäisessä tilaisuudessa tuli mies toisensa jälkeen vapaaehtoisesti eteen kertomaan, minkälaisesta elämäntilanteesta oli tullut paikalle. Kirkkomaskit oli riisuttu jo kynnysmatolla — jos niitä olikaan. Yksi osallistujista, joka on vasta hiljattain alkanut käydä jumalanpalveluksissa, totesi, ettei ollut koskaan elämässään kokenut yhtä avointa ilmapiiriä.
Viikonlopun aikana pysähdyttiin nuoria miehiä lähellä olevien aiheiden äärelle: Kuinka toteuttaa kutsumustaan kristittynä työn ja arjen keskellä? Mitä on raamatullinen maskuliinisuus? Mikä on isäsuhteen merkitys nuoren miehen elämässä? Viikonlopun läpäisevänä teemana oli kuitenkin tapahtuman nimen mukaisesti nuorten miesten hengellinen herääminen.
Harva puhuu uudestisyntymisestä
Nuorten miesten kasvavasta kiinnostuksesta kristillisyyteen on kirjoitettu valtamedioissa jo parisen vuotta. Tästä hyvänä esimerkkinä toimii Helsingin sanomien pääkirjoitus 30. maaliskuuta 2024 otsikolla Nuoret miehet pohtivat aiempaa enemmän uskon asioita.
Kenties yhtenä taustatekijänä virinneelle kiinnostukselle on, että nuorten miesten suosimat vaikuttajat kuten Jordan Peterson, Piers Morgan ja Joe Rogan ovat alkaneet puhua kristinuskosta myönteisessä sävyssä. Rohkeus tarttuu.
Mitä on raamatullinen maskuliinisuus?
Yksi asia tuntuu yhdistävän ilmiön kärjessä olevia vaikuttajia. He puhuvat jonkin verran kristillisyydestä, mutta harva puhuu uudestisyntymisestä tai uskosta. Tämä ei luonnollisestikaan tarkoita, että ilmiö itsessään olisi huono. Päinvastoin. Vaikuttajat ovat tehneet nuorille miehille suuren palveluksen, kun kristinuskosta on tullut sosiaalisesti aiempaa hyväksyttävämpi vaihtoehto. Mutta onko laajemmasta ilmiöstä sisäänheittäjäksi kristilliseen uskoon?
Tämä herättää kysymyksen, mitä tarkoitamme, kun puhumme hengellisestä heräämisestä. Varhaisessa vapaakirkollisuudessa hengellisellä heräämisellä viitattiin ensisijaisesti heräämiseen ennen uskoontuloa. Kirjassa Palavin lampuin (1943) vapaakirkollinen evankelista Frank Mangs kirjoittaa: ”Hengellisen herätyksen ja uudestisyntymisen välinen ero on niin oleellinen, että me emme yksinkertaisesti uskalla hypätä sen yli. On toinen asia olla ulkoapäin Herran Hengen vaikuttama, ja kokonaan toinen asia on kokea hengellinen murros, joka tekee syntisestä Jumalan ihmisen.”
Onko laajemmasta ilmiöstä sisäänheittäjäksi kristilliseen uskoon?
Hengellinen herääminen jää siis puolitiehen, ellei se johda uskoontuloon — ja sen jälkeen hereillä pysymiseen. Uskovankin on aktiivisesti pysyttävä valveilla ja palattava yhä uudelleen ensirakkauteen Kristusta kohtaan.
Toiveena paikallistaso
Moni nuori mies on päätynyt lähemmäs kristinuskoa, mutta sekulaari media ei kuitenkaan voi täyttää seurakunnan tehtävää. Mikä muu kuin elävä kristillisyys viitoittaisi nuorille miehille suuntaa? Laajempi ilmiö näyttääkin sisältävän kutsun seurakunnalle. Voisiko Jumala yhä selvemmin puhua omilleen, jos sekulaarit otsikotkin kertovat, että miehet ovat heränneet?
Laajempi ilmiö näyttääkin sisältävän kutsun seurakunnalle.
Tähän Kiponniemen viikonloppu toimi hyvänä avauksena. Laatuaan ensimmäiseen 18–40-vuotiaille miehille suunnattuun tapahtumaan saapui osallistujia eri puolilta Suomea, kaikkiaan 43. Jatkoa myös toivottiin, ja seuraava viikonloppu järjestetäänkin vuoden päästä Kiponniemessä 28.–30. marraskuuta 2025. Viikonlopun aikana esitettiin myös toiveita, että vastaavaa järjestettäisiin paikallistasolla. Jotta nuorten miesten hengellinen herääminen sataa niin sanotusti oikeaan laariin, paikallisen seurakunnan on vastattava tarpeeseen.