Elämäntaito: Kun Pekka Simojoki väsyi ja aikoi lopettaa, salaperäinen puhelinsoitto sai jatkamaan – ”hän sanoi, että Jumala käski soittaa Simojoelle” Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin

Oliko Jeesus neitsyt Marian ainoa lapsi?

 
Virkkaamalla valmistettu jouluseimiasetelma. Kolme idän tietäjää, Joosef, Jeesus, Maria, aasi ja lammas. Olkitähti roikkuu seimen yläpuolella.

Oliko Jeesus neitsyt Marian ainoa lapsia, vai oliko hänellä muita lapsia? Ohje kuvan seimiasetelman virkkaamiseen löytyy osoitteesta: uusitie.com/seimiasetelma. KUVA: KAROLIINA RAUHIO-POKKA

Joulun lähestyessä pohditaan, oliko Jeesus neitsyt Marian ainoa lapsi vai oliko Jeesuksella sittenkin sisaruksia.

Kysymys:

Oliko Jeesus neitsyt Marian ainoa lapsi?

Vastaus:

Varhaisen kirkon ajoista lähtien Mariaa on kunnioitettu jumalansynnyttäjänä (theotokos). Tämän rinnalle syntyi varhain käsitys, jonka mukaan Maria on ikuinen neitsyt. Luterilaisen dogmatiikan tarkka opinvartija Franz Pieper kirjoittaa: ”Kysymykseen, onko Maria sen jälkeen, kun hän neitsyenä oli Pyhän Hengen vaikutuksesta tullut Vapahtajan äidiksi, tullut myöhemmin avioliitossa Joosefin kanssa muiden lasten äidiksi, vanha Kirkko on vastannut kieltävästi (semper virgo, ainainen neitseys), samoin myös Luther ja luterilaiset opettajat.”

IK-opisto neliöb. 18.11.-1.12.

Miksi evankeliumeissa sitten puhutaan Jeesuksen veljistä (Mark. 3:31, 6:3)? Varhaisen kirkon mukaan kyseessä olivat joko Joosefin lapset ensimmäisestä avioliitosta tai toisen vaihtoehdon mukaan Jeesuksen serkut.

Entäpä sitten Matt. 1:25: ”Joosef ei kuitenkaan koskenut vaimoonsa ennen kuin tämä oli synnyttänyt pojan. Joosef antoi pojalle nimen Jeesus.” Jakeen ymmärtämisen ongelmana on kreikan adverbin heōs (”ennen kuin”) tulkinta. Kirkkoisä Hieronymuksen mukaan adverbia ei tule tulkita niin, että Jeesuksen syntymän jälkeen Joosef olisi koskenut vaimoonsa.

Tätä voidaan selventää seuraavalla kuvalla: Yksikään kaukopartion miehistä ei kuollut kovassa vihollisen tulituksessa, ennen kuin he pääsivät turvallisesti omien joukkojensa luokse. Tarkoitus ei ole sanoa, että kun kaukopartion pojat lopulta pääsivät omiensa luokse, heidät kaikki ammuttiin.

Täten pääpaino ei ole adverbissa ”ennen kuin” siinä, että Joosef ja Maria olisivat aloittaneet avioelämän Jeesuksen syntymisen jälkeen vaan siinä, että Joosef varjeli Marian neitsyyttä koko raskauden ajan. Maria synnytti siis Jeesus-lapsen neitseenä.

Antti Laato

Vanhan testamentin selitysopin ja juutalaisuuden tutkimuksen professori

***

Kirjoitus on julkaistu Uusi Tie -lehden Lukijan kysymys -palstalla. Lähetä kysymyksesi kristillisestä elämästä, etiikasta tai Raamatusta osoitteeseen toimitus@uusitie.com. Aiheriville Lukijan kysymys.

 
artikkelibanneri Uusi Tie