Voiko Raamattua ja sen uskomattomia tarinoita lukea vain niin, että nostaa siksi aikaa aivot pahvilaatikkoon?
Raamattu on täynnä uskomattomia tarinoita: Kävelevä käärme keskustelee alkuihmisten kanssa, ja sedät elävät lähes tuhat vuotta. Yksi heistä veneilee kaikkien eläinten kanssa, toinen veisaa kolme päivää kalan vatsassa, kolmannelle puhuu aasi. Puut valitsevat itselleen kuningasta, ja enkeli karkottaa yhdessä yössä suurvalta-armeijan, joka piirittää Jerusalemia.
Jos nämä ja monet muut uskomattomat jutut kuittaa Vanhan testamentin erikoisuuksina, ei Uusi testamentti päästä lukijaansa helpommalla. Vai noudattaisitko Jeesuksen neuvoa ”Jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki”?
Jeesuksen mukaan ihminen pelastuukin siis amputaation avulla! Muitakin aivan poskettomia vaatimuksia hän esitti seuraajilleen: Isäukon hautaaminen piti jättää kuolleiden tehtäväksi ja koko omaisuus panna lihoiksi. Galilean pitkälle vaellukselle ei saanut ottaa mukaan leipää, varapaitaa, laukkua, rahaa eikä jalkineita.
Itse Jeesus selviää tiukoista tilanteista taianomaisesti: Kun alle piti saada aasi, hän lähettää pojat hakemaan sellaisen lähikylästä. Sieltä löytyisi ratsastamaton yksilö kiinni sidottuna, ja omistajat luovuttaisivat sen salasanaa vastaan. Kun täyteen buukatusta Jerusalemista tarvitaan juhlasali, se löytyy seuraamalla vastaantulevaa, vesiruukkua kantavaa miestä. Veneen puuttuessa Jeesus oikaisee järven poikki pelkillä sandaaleilla, ja temppelivero hoituu poimimalla hopeakolikko kalan suusta.
Voiko Raamattua lukea vain niin, että nostaa siksi aikaa aivot pahvilaatikkoon? Onko se tarkoitettu vain alle kouluikäisille? Jos nämä pienemmät ihmeet ovat legendaa, miksei myös ylösnousemus ja kuoleman jälkeinen elämä? Onko uskossa järkeä, onko järkeä uskoa?
Raamattu on kirjoitettu aikuisille, oman aikansa järkeville ja koulutetuille ihmisille.
Raamattu haastaa käyttämään järkeä
Oikeasti Raamattu nimen-omaan haastaa ihmistä käyttämään omaa järkeä, tolkkua ja tyylitajua. Se on kirjoitettu aikuisille, oman aikansa järkeville ja koulutetuille ihmisille. Vieläkin lähes kaikki ammatit ja harrastukset antavat ihmiselle erityisosaamista, jota tarvitaan Raamatun ymmärtämiseen. Näin lukija välttyy väärinkäsityksiltä ja hölmöiltä tulkinnoilta. Olennaista on myös unohtaa keinotekoiset ”raamattunäkemykset” ja antaa tekstin puhua omilla ehdoillaan.
Tiede ei kumoa eikä vahvista enkeleiden liikkeitä
Jotkin kertomukset on tarkoitettu alun perinkin vertauksiksi tai kuvakieleksi. Jotkut ovat Raamatun versioita yleisesti tunnetuista kertomuksista. Monet, kuten Sanheribin piiritysjoukkojen äkillinen vetäytyminen vuonna 701 eKr. Jerusalemista, ovat muistakin lähteistä varmistettuja tositapahtumia. Sen sijaan Jumalan osuus niissä on uskon asia. Tiede ei Herran enkeleiden liikkeitä kumoa eikä vahvista.
Vuorisaarnassa Jeesus sanoo tarkemmin käännettynä näin: ”Jos juutut oikeasta kädestäsi ansaan, hakkaa se irti…” Juuri näin kerrotaan erään amerikkalaisen eräretkeilijän tehneen, kun hänen kätensä juuttui kivien väliin eikä apua ollut saatavilla.
Jeesus oli etukäteen valmistellut saapumisensa Jerusalemiin, taikuutta siihen ei tarvittu. Galilean kyliin hän lähetti oppilaansa ilman varusteita, jotta nämä turvautuisivat paikallisiin asukkaisiin. Näin luotiin verkostoa tulevaa kirkkoa varten.
Jeesuksen lähimmät seuraajat kulkivat hänen matkassaan kolmen vuoden ajan. Samaan aikaan ei olisi voinut hoitaa bisneksiä tai sukujuhlia. Muilla Jeesuksen kannattajilla, kuten Martalla ja Marialla, oli kyllä suuriakin kiinteistöjä, joihin mahduttiin tarvittaessa majoittumaan.
Mitä kertomus haluaa sanoa ja saada aikaan omassa elämässäni?
Olennaista on tunnistaa tyylilajit
Olennaista on tunnistaa kunkin kertomuksen tyylilaji ja miettiä, mitä se haluaa sanoa ja saada aikaan. Silloin Raamattu voi vaikuttaa myös omaan elämään. Tähän tarvitaan uskoa – ja järkeä.
Artikkeli on julkaistu Parikanniemen Kontti -lehdessä helmikuussa 2024.