Elämäntaito: Kun Pekka Simojoki väsyi ja aikoi lopettaa, salaperäinen puhelinsoitto sai jatkamaan – ”hän sanoi, että Jumala käski soittaa Simojoelle” Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin

Pääsiäinen Jeesuksen jalanjäljissä

 

Kuva: Istockphoto

Kylväjän kotimaankaudella oleva lähetti Sanna Erelä on viettänyt Jerusalemissa kolme pääsiäistä ja todistanut monen eri ryhmän pääsiäisenviettoa.

          Pääsiäinen Jerusalemissa on palapeli, jonka palat koostuvat paitsi eri kirkkokuntien, myös juutalaisten pääsiäisperinteistä. Idän ja lännen kirkkojen pääsiäiset osuvat usein vähän eri aikaan ja juutalaiset viettävät pääsiäistä omalla aikataulullaan. Tänä vuonna kaikki kolme pääsiäistä osuvat samalle viikolle, Sanna Erelä kertoo.

Viime vuonna lännen lännen pääsiäistä vietettiin samaan aikaan juutalaisen iloisen karnevaalijuhlan, purimin, kanssa.

Sansa neliöb. 11.11.-10.12.

          Olihan se vähän hassua, että juutalaiset juhlivat karnevaalivaatteissa samaan aikaan kun kristityt viettivät hiljaista viikkoa muistellen Kristuksen kärsimyksiä, Erelä kuvaa.

          Toisaalta Jerusalem on kolmen uskonnon pyhä kaupunki ja siellä on totuttu siihen, että aina joku ryhmä viettää jotain uskonnollista juhlaa. Ei siellä tavallisesti mitään yhteentörmäyksiä näiden takia synny. Lisäksi suurin osa kristillisestä pääsiäisjuhlinnasta rajoittuu vanhan kaupungin alueelle.

Pyhällä maalla ei syödä mämmiä

Juutalaisten, myös messiaanisten, pääsiäisenvietto käynnistyy seder-aterialla, jolloin muistellaan vapautumista Egyptin orjuudesta. Sanna Erelä on osallistunut kerran messiaanisten juutalaisten seder-aterialle. Kokemus oli vaikuttava.

          Jeesukseen uskovilla juutalaisilla mukana kulkee ajatus siitä, että Jeesus on täydellinen uhrikaritsa, joka on sovittanut synnit.

          On todella puhuttelevaa, kuinka happamaton leipä, joka symboloi Jeesusta, murretaan, sen jälkeen piilotetaan ja lopulta leipä löytyy. Tämä kaikki symboloi sitä, kuinka Jeesus kuoli ja haudattiin, mutta lopulta hän nousi kuolleista.

          Juutalaisen pääsiäisaterian olisi suonut siirtyvän myös meille kristityille. Siinä on mukana niin vahvaa symboliikkaa, Erelä pohtii.

Pelastushistorian keskeiset tapahtumat avautuvat uudella tavalla, kun ne koetaan autenttisilla paikoilla.

Erelä on päässyt muutamana kiirastorstaina osallistumaan ehtoollisenviettoon Jordanian ja Pyhän maan evankelisluterilaisessa kirkossa. Jumalanpalveluksen jälkeen kirkosta lähtee ristikulkue Öljymäelle ja Getsemaneen, jonne kokoontuu paljon paikallisia, pääosin arabitaustaisia kristittyjä sekä turisteja.

          Kulkueessa on satoja ihmisiä, ja paikalla on myös poliiseja ja järjestysmiehiä vahtimassa, ettei kulkureitin varrella ole häiriöitä. Lopuksi Getsemanessa vietetään lyhyt rukoushetki, Erelä kertoo.

Pitkäperjantaiaamuna voi muistella Jeesuksen kärsimystietä kulkien pitkin Via Dolorosaa Hänen jalanjäljissään.

Sunnuntaiaamuna valtavat ihmismassat kokoontuvat puutarhahaudalle.

          Sunnuntaiaamun jumalanpalvelukset puutarhahaudalla ovat valtavan suosittuja ja siellä on väkeä todella paljon, Erelä kertoo.  

Vaikka hiljainen viikko pyhässä kaupungissa on huikea kokemus, maidon ja hunajan maassa pääsiäistä viettäessään Erelä kaipaa perheen lisäksi suomalaisia herkkuja.

          Mistään ei saa mämmiä, hän harmittelee nauraen.

 

 

 
Artikkelibanneri perussanoma