Kymmenen kansanedustajaa vaatii hallitukselta selvitystä Suomen osallisuudesta palestiinalaishallinnon uuteen opetussuunnitelmaan.
Kansanedustaja Peter Östman vaatii hallitukselta selvitystä Suomen osallistumisesta palestiinalaishallinnon uuden opetussuunnitelman valmisteluun ja arviointiin. Suomi on viime vuosina tukenut palestiinalaisten opetusministeriötä yhdessä Norjan, Irlannin, Saksan ja Belgian kanssa. Viime elokuussa valmistuneessa uudessa opetussuunnitelmassa on kuitenkin sisällöltään sellainen, ettei Suomi sitä voi Östmanin mielestä mitenkään hyväksyä.
Israelissa toimivan IMPACT-se -tutkimuskeskuksen tekemän raportin mukaan radikalisoituminen tulee laajalti esiin kautta koko opetussuunnitelman. Uudet oppikirjat kasvattavat nuoria palestiinalaisia uhraamaan itsensä marttyyriudelle ja edistämään vihaa. Oppikirjat ovat järjestön mukaan sitoutuneet jihadistiseen sotaan ja niiden maailmankuva on radikaalin islamistinen ja osittain salafistinen.
Aiemmin Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen piti Suomen antamia avustuksia palestiinalaishallinnolle oikein kohdennettuina ja käytettyinä. Mykkäsen vastauksessa Östmanin viime syksynä jättämään kirjalliseen kysymykseen (KK 411/2017) todetaan, että Suomi ja muut rahoituskumppanit tarjoavat palestiinalaisille asiantuntijatukea opetusministeriön toiminnan suunnitteluun ja arviointiin. Hallituksen mukaan Suomen tuen avulla palestiinalaishallinnon opetusministeriö on kehittynyt toimivaksi ja peruspalveluja luotettavasti tarjoavaksi viranomaiseksi.
Östman jätti aiheesta uuden kirjallisen kysymyksen viime perjantaina. Kysymyksen allekirjoitti eduskunnan Israel-ystävyysryhmään kuuluvia kansanedustajia viidestä eri eduskuntapuolueesta:
Peter Östman, pj
Mika Niikko, vpj PS
Päivi Räsänen, jäsen KD
Antero Laukkanen, jäsen KD
Sari Tanus, jäsen KD
Wille Rydman, jäsen Kok
Lasse Hautala, jäsen Kesk
Harry Wallin, jäsen, SDP
Sari Essayah, jäsen, KD