Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin Kotimaa: Politiikan jättänyt Timo Soini: ”Politiikka on kuin myrkytystila, josta tulee vakavat vieroitusoireet”

Piispa Kalliala: Jumala on kaikkien ihmisten Jumala ja pelastaja

 

Turun piispa Kaarlo Kalliala. Kuva: Kirkon kuvapankki / Jani Laukkanen
Kuva on rajattu pystykuvasta.

Turun arkkihiippakunnan piispa Kaarlo Kalliala nosti esiin erityisesti yhtäläisen ihmisarvon valtiopäivien avajaissaarnassaan. Avajaisjumalanpalvelusta vietettiin Helsingin tuomiokirkossa Runebergin päivänä, 5.2.2020.

Piispa Kalliala muistutti kuulijoilleen, että tavoitteenamme tulisi olla yhtäläinen hyvä kaikille ihmisille. Hän viittasi kansallisrunoilija Runebergin sanoittamaan virteen 431. Virressään Runeberg pohtii, keiden kanssa me kuulumme yhteen, keistä me olemme vastuussa ja ketkä meidän on otettava huomioon.

”Kansallinen herättäjä ja kansakunnan suurmies Runeberg näki selkeästi, ettei oman ja vieraan, kansallisen ja kansainvälisen tai läheisen ja kaukaisen suhde ole joko tai vaan että se on sekä että”, Kalliala sanoi.

Kirkkorekry neliöb. 11.-24.11.

”Yhteiskuntaa rakennettaessa ja yhteisiä asioita hoidettaessa ei tietenkään voida olla yhtä mieltä siitä, mihin juuri nyt on pantava painopiste, mihin täsmällisemmin pyritään ja millä keinoin edetään. Siitä sen sijaan voi vallita suurempikin yksimielisyys, että viime kädessä tähtäyspisteenä on sellainen ihmisen – ehkä jopa muunkin luomakunnan – hyvä, joka on luonteeltaan yhtäläinen kaikille.”

Kalliala vertasi virren 431 sanomaa saarnansa lähteenä käyttämäänsä evankeliumitekstiin (Luuk. 2:22– 33). Evankeliumissa vanha Simeoni toteaa Jeesus-lapsi sylissään pelastuksen kuuluvan kaikille kansoille.

Pitkin Raamattua – jo Vanhassa testamentissa eikä vasta Uudessa – pilkistää esiin, ettei Jumala ole vain Israelin kansan Jumala ja Pelastaja, vaan kaikkien kansojen ja ylipäätään kaikkien ihmisten.” 

”Simeonin mukaan hänen sylissään oli pelastus, valo ja kirkkaus sekä hänen omalle kansalleen että kaikille muillekin kansoille. Sekä että eikä joko tai.”

Samanhenkistä sanomaa on Raamatussa Kallialan mukaan paljon. Hyvän tahdon ja yhteen kuulumisen maailma kuuluu myös Jeesuksen puheissa ja kohtaamisissa. Kristus-uskon ”pointti” onkin Kallialan mukaan pelastus kaikille kansoille, sekä kirkkaus lähelle että valo kauas.

”Meidän tehtävämme ja kutsumuksemme on rakentaa sekäetän maailmaa.”

Kirkon viestintä