Espoon piispa Tapio Luoma kertoi tänään Diakonia-ammattikorkeakoulun Kauniaisten toimipaikan opiskelijoille kristityn identiteetistä, joka on piispan mukaan yhtä kuin Kristuksen rakkaus ja hyväksyntä.
Piispa otti yleisökysymysten myötä kantaa myös esimerkiksi kirkon ykseyteen ja harhaoppeihin, jotka olivat jo kirkkoisien mukaan hyödyllisiä, koska ne pakottavat pohtimaan sitä, mihin oma vakaumus perustuu.
– Harhaopissa saatetaan esimerkiksi kieltää Jeesuksen jumalallisuus, kuten areiolaiset tekivät. Se on yksi tämänkin ajan harhaopeista.
Piispa Luoma kertoi muun muassa kirkon nuorisotyöntekijän virkoihin valmistuville diakonia-alan opiskelijoille kirkosta ja sen hengellisestä tehtävästä. Hän valotti myös oman pappiskutsumuksensa syntymistä.
– Löysin Vaasan seurakunnan toiminnassa sellaisen uskonvahvistuksen, että ymmärsin haluavani sydämestäni olla mukana kirkon työssä. Oman rippikouluni jälkeisenä kesänä, sain tuntuman, että minusta tulee pappi.
– Kymmenen vuotta tämän jälkeen näin kävi. Olen saanut kokea, että Jumala on johdattanut minua, Luoma sanoi.
Luoman mukaan kirkon työntekijöiden käsitys kristityn identiteetistä on kirkon kannalta olennainen.
– Olen opetellut nyt jonkin aikaa toimimaan piispan virassa, mutta yhä kyselen, millaista sen hoitaminen on. Koko pappisurani ajan olen kysellyt, onko minusta tähän työhön, ja missä Taivaan Isä haluaa minua käyttää. Siinä ei tule koskaan täysin valmiiksi.
– Kristityn varsinainen identiteetti on Jeesus Kristus. Ei niin, että minä olen tässä ja Jeesus on tuossa, ja sitten luodaan yhteyttä, vaan Paavalin sanoin ”enää en elä minä vaan Kristus minussa”. Se on syvää yhteyttä. Hän minussa ja minä hänessä, Luoma kuvaili.
Luoma muistutti, että ihmisen kristillisyys on kiinni siitä, miten Kristus näkee ihmisen.
– Kristikunnan tärkeimpiin kirkkoisiin kuuluva Tuomas Akvinolainen totesi 1200-luvulla, että kristitty määritellään muualta kuin omista tuntomerkeistään käsin. Kristitty on se, joka on Kristuksen oma.
– Vanhassa testamentissa Jumalan oma kansa Israel aina uudestaan käänsi selkänsä Jumalalle. Ensimmäisenä jouluna tapahtui kuitenkin jotakin mullistavaa, kun Jumala syntyi ihmiseksi. Silloin Jumala väänsi rautalangasta meille ihmisille, mitä on hänen rakkautensa.
– Kun puhumme kristityn identiteetistä, lähtökohta on tämä joulun sanoma. Jokainen elämän kolhima ihminen kelpaa Jeesukselle. Lähetyskäskykin annettiin porukalle, joka ei ollut vielä valmis. Raamatun mukaan monet sen vastaanottajista epäilivät.
Luoma kertoi, että hänen ”sydämensä palaa” kirkon yhteisöllisyyden vaalimiselle.
– Missioni on tehdä kaikkeni, että kirkossa voidaan olla erilaisina yhdessä.
– Kirkkoomme kuuluu noin 4 miljoonaa jäsentä, ja mukana on hyvin erilaisia näkökulmia kristilliseen uskoon. Näin suuressa yhteisössä erilaisuutta on opittava sietämään. Otan aika kirjaimellisesti sen, että kirkko on Kristuksen ruumis. Maailmanlaajan kirkon muodostavat kaikki, jotka ovat Kristuksessa.
Luoman mukaan varsinainen kristittyjen yhteys toteutuu seurakuntayhteydessä.
– Jumalanpalveluksessa käynti on kristityn identiteettiä. Sen, kuinka usein on hyvä käydä jumalanpalveluksessa, jokainen joutuu miettimään itse.
Diakonia-ammattikorkeakoulussa (Diak) voi suorittaa sosionomi (AMK) -tutkinnon, johon voi sisällyttää myös kelpoisuuden kirkon työhön, joko diakoniaan tai nuorisotyöhön. Kauniaisten toimipaikka on erikoistunut kirkon nuorisotyöhön. Tällä hetkellä Diakin Kauniaisten yksikössä opiskelee noin sata opiskelijaa.