Elämäntaito: Kun Pekka Simojoki väsyi ja aikoi lopettaa, salaperäinen puhelinsoitto sai jatkamaan – ”hän sanoi, että Jumala käski soittaa Simojoelle” Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin

Pirstaleinen mediamaisema tarjoaa myös Pietarin kalansaaliita

 
Midjourneyn avulla luotu kuva sirpaleisesta mediamaisemasta.

Digitaalisen median sirpaleisuutta kuvaava kuvituskuva on tehty Midjourney-tekoälyohjelmalla.

Varainhankintapäällikkö Erkki Salo kirjoittaa haasteista, joita kristillinen sanoma kohtaa digimediassa, mutta kertoo myös onnistumisista. Esimerkiksi somekampanja kirvoitti palautevyöryn, ja video lohdutti miljoonia ihmisiä.

Katson suosittua YouTube-sarjaa, jossa tutkitaan autiotaloja. Tutkijat etsivät syitä, miksi ranskalainen mahtikartano on jäänyt hylätyksi. Näkyy vuosia vanhoja jälkiä asukkaista, kulmistaan käpristyneitä otoksia ja peilinsiruja autiotalon lattialla.

Digitaalinen media on pirstaloinut maailmamme peilinsiruiksi. Massaviestijän torvi on särkynyt. Pitää löytää keinot viestiä yhä tarkempirajaisille kohderyhmän sirpaleille. Itsekin olemme monella tapaa määriteltyjä viestikohteita.

Kirkkorekry neliöb. 11.-24.11.

Ensi alkuun digimedia tuntui medialähetystyön ongelmattomalta kasvun komeetalta. Pirstaloitumisen jatkuessa kristillisen median toimijat hikoilevat huomiosta uutistoimitusten, turhantoimittajien ja yksittäisten ihmisten tuottaman bittimeren uintikilpailussa. Viestintä on halpaa, eikä kanavan perustamiselle ole kynnystä.

Erityishaasteena valtiollisen kontrollin uhka on suurempi kuin monella rajan takaa tavoittavalla massaviestimellä. Lisäksi digiviestinnän virheistäkin jää jälki.

Kohdistettua tiedonvälitystä

Tietyn yleisön tavoittaminen ja kiinnostuneena pitäminen vaativat luovuutta, pitkäjänteisyyttä − huomiohakuisuuttakin. Ohjelmien sarjoittaminen vakiintuneen katsojaryhmän tavoittamiseksi on tärkeää. Omaa peilinsirua on kirkastettava.

Medialähetys Sanansaattajien (Sansa) kumppanit etsivät kapeitakin ryhmiä, joille voivat olla merkityksellisiä. Esimerkiksi medialähetysjärjestö FEBC-Vietnamin ylläpitämän kuurojenkoulun oppilaat opettelevat 3D-animointia ja ovat osa tuotantotiimiä, joka kuvittaa Raamatun kertomuksia kuuroille.

Eri musiikkityylit ovat oiva tapa tavoittaa tiettyjä ryhmiä. Mongoliassa paikallisesti tuotettu ylistysmusiikkivideo tavoitti nopeasti yli 127000 katsojaa. Medialähetysjärjestö TWR:n Kätketyt aarteet -tiimi suunnittelee ihmiskaupasta selviytyneille uutta musiikkipainotteista kuunnelmasarjaa, jossa Sansassakin työskennellyt muusikko Elina Uusikylä on mukana. Erilaisia yleisöjä etsitään myös vaikkapa yöllä töitä tekevien joukosta FEBC-Kambodžan Lohtua yöllä -ohjelman tapaan.

Digisisältöjä eri muodoissa

Sansan kumppanin TWR:n merkittävä satsaus, TWR360-sovellus, mahdollistaa ohjelmien kuuntelun ja katselun yli sadalla kielellä. Tilastot kertovat, että kristittyjen vainoindeksin kärkimaista viisi on TWR:n digitaalisen median käyttötilastojen kärkikymmenikössä.

Kiinassa puolestaan kristittyjen tilanne on vaikea ja digitaalinen media kontrolloitua. Uudet kanavat tulevat helposti suljetuiksi. Toisaalta Taiwanilla toimiva Pelastuksen ääni lanseerasi alkusyksystä uuden sovelluksen kiinankieliselle yleisölle, kertoo Sansan Aasian aluepäällikkö Ilkka Kastepohja.

Digitaalisen median palautteet ja tilastot ovat ohjelmasuunnittelulle hyviä työvälineitä. Esimerkiksi Indonesian Toivoa naisille -työssä digitaalisesti suoratoistettujen audio-ohjelmien kuuntelukärjessä on perheen terveyttä, uskoa rakentavia ja eteenpäin auttavia ohjelmia. Näitä halutaan lisää. Kuulijakunta on löydetty myös vaikkapa tunnetun Jeesus-filmin ääniraitaversiolle. Digitaaliset sisällöt ovat paketoitavissa ja käytettävissä monin eri tavoin.

Toisaalla Indonesiassa kumppanimme FEBC järjesti laulukilpailun nuorille artisteille teemalla Laula kansakunnalle. Yksi kappale puhui kristillisistä arvoista. Laulukilpailu sai kansallista huomiota, kun somevaikuttajat toimivat tuomareina.

Indonesiasta on myös tuore tieto kolmen viikon somekampanjasta, jonka seurauksena tuli yli 500 yhteydenottoa koskien Jeesusta ja uskon kysymyksiä. Muutama pyysi myös Raamatun itselleen. Uusia yhteydenottoja ja jatkokysymyksiä tulee edelleen parisen sataa viikoittain.

Pietarin kalansaaliita

Digitaalinen medialähetystyö saa myös Pietarin kalansaaliita. Kuka uskoi 13 vuotta sitten satelliittitelevisio SAT-7:n studiolla, että studiossa laulavan sudanilaisen Vivianin hengellinen hymni koskettaisi niin? Laulu on rohkaissut surevia internetin välityksellä yli 11 miljoonaa kertaa vuosien saatossa.

Sansan kumppanin FEBC:n vuoden 2022 digitaalisten alustojen vaikutus oli melkoinen: kolme miljoonaa yhteydenottoa, kuusi miljoonaa käyttäjää ja 98 prosentin kasvu FEBC-sovelluksen latausmäärissä. Digitaalisen median kautta kynnys yhteydenottoon madaltuu ja mahdollistaa mediavälitteisiä kristittyjen yhteisöjä.

Kalansaalis koostuu kuitenkin aina yksilöistä. ”Mee” Pohjois-Thaimaasta kuuntelee FEBC:n digitaalisia sisältöjä päivittäin.

− Aina ei sähköä ole saatavilla, mutta onneksi kännykkä toimii akulla. Rakastan näitä ohjelmia. Niiden avulla laitan Raamatun opetusta käytäntöön, Mee kertoo.

FEBC-Venäjän viime vuoden suurin videomenestys oli katkeransuloinen tarina nuoresta miehestä, jonka äiti kuoli varhain ja isä oli vankilassa taposta. Monien vaiheiden jälkeen poika päätyi lukemaan Raamattua. Tarinassa on karuutta, johon moni venäläinen voi samastua. Minuutin videon on nähnyt yli 10 miljoonaa ihmistä. He ovat saaneet vahvan todistuksen, että Raamatun lukeminen muuttaa elämää.

Digimediassa pärjäämiseksi tarvitaan kykyä haistella uusia tuulia ja reagointikykyä. On oivallettava, milloin verkko kannattaa laittaa toisaalle. Hyvääkin voi parantaa.

Sirpaleinen viestintä on mahdollisuus. Verkkoja lasketaan, nostetaan ja korjataan. Jumalan valtakunnan sanoma kiirii eteenpäin, ja moni Jumalan kuva tulee rikotusta eheäksi.

”Nyt näemme kuin kuvastimesta, himmeän heijastuksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin.” (1. Kor. 13:12) FinRK

Erkki Salo

Kirjoittaja on Medialähetys Sanansaattajien varainhankintapäällikkö. Kirjoitus on julkaistu Sansa-lehdessä 4/23.

 

 
Sansa artikkeliban.11.11.- MJa