Oxfordin yliopiston matematiikan professori John C. Lennox on tänä viikonloppuna vierailulla Suomessa. Lauantaina 26. huhtikuuta hän puhui aiheesta Tieteen mahdollisuudet ja rajat Kansanlähetysopistolla Hausjärven Ryttylässä. Monet kuvittelevat, että tiede ja usko tai tiede ja Jumala ovat ristiriidassa keskenään. Tämä johtuu osittain siitä, että he eivät ymmärrä tiedettä ja osittain siitä, että he eivät ymmärrä, mitä Jumalalla tarkoitetaan, Lennox sanoi.
John Lennox on kansainvälisesti tunnettu puhuja tieteen, filosofian ja uskon vuorovaikutuksesta. Hän on käynyt julkisia väittelyitä useiden kuuluisien ateistien, kuten Richard Dawkinsin kanssa. Lennox ammentaa puheisiinsa aineksia käymistään väittelyistä.
Eräässä väittelyssä Skeptic-lehden päätoimittaja, ateisti Michael Shermer haastoi Lennoxia.
– Hän katsoi minua ja sanoi: ”Sinä olet ateisti, mitä tulee Artemikseen, Baaliin, Dianaan ja Zeukseen. Me vain astumme yhden jumalan eteenpäin ja päästämme irti Raamatun Jumalasta”, Lennox kertoi Kansanlähetysopistolla.
Aukkojen Jumala?
John Lennoxin mukaan Raamatun Jumalan rinnastaminen muinaisen Lähi-idän jumaliin on kuitenkin naiivia. Antiikin Kreikan, Egyptin, Babylonian ja Assyrian uskontoihin kuuluvat ”teogoniat”, kertomukset jumalten synnystä. Niiden mukaan jumalat ovat aineellisia olentoja, jotka ovat saaneet syntynsä maailmankaikkeuden massaenergiasta.
Näitä jumalia käytettiin sellaisten ilmiöiden selityksenä, joille ei tunnettu tieteellistä selitystä. Niinpä saatettiin ajatella, että salamointi on ukkosenjumalan vihanpurkausta. Tieteen edistyksen myötä ymmärrämme kuitenkin, että ukkoselle on olemassa luonnollisia selityksiä. Tällaiseen tietoon perehtyminen poistaa tarpeen yliluonnolliselta selitykseltä.
Lennox huomauttaa kuitenkin, että kristinuskossa Jumala ymmärretään täysin toisella tavalla. Raamatun Jumala on ikuinen maailmankaikkeuden Luoja ja ylläpitäjä. Hän ei ole muinaisen Lähi-idän uskontojen tapainen ”aukkojen Jumala”.
– Jos määrittelet Jumalan aukkojen Jumalaksi, silloin sinun täytyy valita Jumalan ja tieteen väliltä. Ateistiystäväni ajattelevat, että me uskomme tällaiseen Jumalaan. Kreikkalaiset jumalat ovat fyysisen maailmankaikkeuden jälkeläisiä. Raamatun Jumala taas loi maailmankaikkeuden. Hän loi ne asiat, jotka ymmärrämme ja ne, joita emme ymmärrä, Lennox sanoi.
Ymmärryksen lisääntyminen ei kumoa uskoa
Tieteellisen ymmärryksen lisääntyminen ei Lennoxin mukaan heikennä uskoa Jumalaan, vaan pikemminkin lisää sitä.
– Mitä enemmän ymmärrät taidetta, sitä enemmän ihailet taiteilijoiden taitoa. Mitä enemmän ymmärrät tekniikasta, sitä enemmän voit ihailla insinöörien taitoa. Mitä enemmän opit tuntemaan luontoa, sitä enemmän voit ylistää sen Luojaa.
Se, että asioille on olemassa luonnollisia selityksiä, ei John Lennoxin mukaan poista tarvetta uskoa Luojaan. Eihän moottorin toiminnan selittäminen myöskään poista tarvetta uskoa, että joku on suunnitellut moottorin.
– Se, että Jumala ja tiede olisivat ristiriitaisia selityksiä, on hölynpölyä. Ne eivät ole ristiriidassa, vaan täydentävät toisiaan, Lennox sanoi.
John Lennox puhui Apologiaforum-tapahtumassa Kansanlähetysopistolla Ryttylässä 26.4.2014. Apologiaforum on vuosittainen kristinuskon puolustamiseen liittyvä seminaari. Tänä vuonna osallistujia tapahtumassa on noin 300. Apologiaforumin järjestävät Kansanlähetysopisto ja Suomen Evankelisluterilainen Opiskelija- ja Koululaislähetys.