Radio Dei uutisoi kaksi viikkoa sitten kanavan saaneen taustalleen uusia omistajia. Nyt he ovat ensimmäistä kertaa äänessä uudessa roolissaan ja kertovat omistajapäätöksensä taustoista sekä kanavan tulevaisuutta koskevista suunnitelmistaan.
Uusista omistajista Eero Hietalan tausta on tv-puolella. Muun muassa Aito Media Oy:tä ja Take Two Studios -yhtiötä luotsannut Hietala on vastannut työuransa aikana satojen televisiosarjojen tuotannoista Huutokauppakeisarista Poliiseihin.
− Uskon, että tv-puolen taustasta riittää ammennettavaa myös Radio Dein toimintaan, sanoo Hietala, jonka ääntä on voinut kuulla Dein taajuuksilla Päivän blogistina, perjantaisen Jälki-istunnon kommentaattorina sekä Kirkon ihmeellisimmät tarinat -podcastin toimittajana.
IT-alan tuntemusta Radio Dein uusista omistajista edustaa jo kolmena eri vuosikymmenenä digiteknologiayrittäjänä toiminut Tommi Utriainen. Tunnetuimpana Utriaisen Taito Learning -yhtiön tuotteista on suomalaiskouluihin jalkautunut Näppistaituri-niminen opetusohjelmisto.
− Uskon, että tuomme monipuolista osaamista, jota Radio Dei tarvitsee tulevaisuudessa, kun media-ala on murroksessa. Siinä digitalisaatiota viedään eteenpäin monella tasolla, Utriainen arvioi uusien omistajien roolia Dein tulevaisuuden kehittäjinä.
Kolmas uusi omistaja on jo Radio Deissä työskennellyt ja aiemmin Kristityt Yhdessä ry:n hallituksessa vaikuttanut Sami Jalonen. Viimeksi kuluneet kaksi vuotta Radio Dein toimitusjohtajan pestiä hoitaneella Jalosella on kokemusta yrityselämästä muun muassa konsultin tehtävistä, mutta myös radiomaailmasta pitkältä ajalta. Radiotyön opettajanakin toiminut Jalonen työskenteli 90-luvulla ohjelmajohtajana Classic FM:ssä, minkä jälkeen hän oli perustamassa Radio Novaa.
Kolmen uuden omistajan trio täydentyy kvartetiksi, kun entinen pääomistaja Kirsi Rostamo säilyttää edelleen omistuksensa yhtiössä. Muutoksen myötä kanavan perustajan rooli on pienempi kuin mitä se Radio Dein 27-vuotisella taipaleella on tähän saakka ollut. Samalla kanava saa taakseen laajemman omistajista muodostettavan hallituksen.
Yhden omistajan yhtiöstä joukkueeksi
Millaiseksi sitten Radio Dein uudet omistajakasvot, Eero Hietala ja Tommi Utriainen, uutta omistajajoukkuetta luonnehtisivat?
− Hallitustyöskentely on tarkoitus aloittaa aktiivisesti. Uskon, että laaja-alainen hallitustyö auttaa kehittämään toimintaa monella tavalla, Utriainen arvioi.
Hietala muistuttaa, että Radio Dei on pitkälti olemassa Kirsi Rostamon näyn ansiosta. Sitä kaksikko ei halua olla rikkomassa.
− Dein näyn täytyy jatkua. Mutta totta kai ajat muuttuvat. Digisiirtymän haasteet ovat olemassa, ja niitä tässä ollaan ratkaisemassa ja menossa kohti tulevaisuutta, Hietala visioi.
”Digisiirtymän haasteet ovat olemassa, ja niitä tässä ollaan ratkaisemassa ja menossa kohti tulevaisuutta.”
Vaikka uusien omistajien nimet tai kasvot tuskin ovat tuttuja suurelle osalle Radio Dein kuuntelijoita, kumpikin heistä tuntee kanavan hyvin.
− Olen itse jo kauan kuunnellut Radio Deitä ja kokenut sen tarjoamat sisällöt arvokkaina ja tärkeinä. Kun sitten kuulin kanavan halusta laajentaa omistajapohjaansa, päätin, että mielelläni olen mukana hyvässä työssä, Utriainen sanoo.
Hietala kertoo seuranneensa Radio Dein kehittymistä varsin pitkään mm. Kristityt Yhdessä ry:n hallituksen jäsenenä. Matkan varrella hän on käynyt kanavan tulevaisuuteen liittyviä taustakeskusteluja Dein johtoryhmäläisten kanssa.
− Pidän Radio Deitä suomalaisessa mediamaisemassa hyvin arvokkaana yhtiönä, nimenomaan siitä näkökulmasta, että työ, jota Dei tekee, on todella merkittävää. Radio Dei on suomalaisten parhaiten tuntema kristillinen media, viittaa Hietala Kantar Finlandin ja TNS:n kyselytutkimuksiin.
Kun radio on tärkein kodinkone
Tulevaisuudessa Suomen tunnetuin valtakunnallinen kristillinen media joutuu painimaan samojen haasteiden kanssa kuin muukin mediakenttä. Mediakäyttötottumukset digitalisoituvat, ja se vaatii menestyviltä toimijoilta investointeja.
− Radio Dei ponnistaa siitä, että täällä kuullaan ääntä eikä olla tv-asema. Toki tulevaisuus vie siihen, että ollaan entistä enemmän monimediaa. Siihen kuuluvat radio-ohjelmat, podcastit, videomuotoiset sisällöt ja myös tekstimuotoiset sisällöt, kuten jo nyt, sanoo Hietala viitaten erityisesti Seurakuntalainen.fi-verkkomediaan, jota Radio Dei kustantaa.
Utriaisella on kerrottavanaan ilosanoma perinteitä vaaliville. Heille, joille radiovastaanotin on paras ystävä ja tärkein kodinkone.
− Kenenkään ei kannata huolestua siitä, että katoaisimme radiokanavilta. Kyse on siitä, mitä tulee FM-taajuuksien oheen ja rinnalle.
Keskustelu FM-radion tulevaisuudesta johdattaa ajatukset lähetysten sisältöihin. Hietala kertoo aistivansa, että osa suomalaisesta mediayleisöstä on tällä hetkellä ilman kotia.
− Sellaiselle hieman perinteisemmälle yleisölle, joka ei halua juosta samaan suuntaan kuin ympäröivä maailma, on koko ajan vähemmän tarjontaa mediakentässä. Uskon, että sieltä löytyy kanavalle runsaasti uutta yleisöä.
Utriainen näkee ilmassa kristilliselle medialle suotuisia muutoksen merkkejä.
− On paljon puhuttu, kuinka nuoria miehiä ovat alkaneet kiinnostaa entistä enemmän hengelliset asiat.
Ensimmäijen avaus tuoreelta omistajakvartetilta saatiin heti omistajapohjan laajennusta koskevan uutisoinnin yhteydessä. Ensimmäistä kertaa Radio Dein historiassa kanava kutsuu taakseen uusia osakkaita ja sijoittajia.
Uusille osakasomistajille luvataan pitää ovet avoimina kuluvan vuoden loppuun saakka. Yhtiön osakeanti päättyy joulukuun loppussa.
Kuuntele Eero Hietalan ja Tommi Utriaisen haastattelu Radio Dein Herätys!-aamulähetyksessä 11.9.2024 Dei Plussasta.
Juttua täydennetty 17.9. klo 12.43 lisäämällä kuuntelulinkki Herätys!-aamulähetykseen.