Elämäntaito: Kun Pekka Simojoki väsyi ja aikoi lopettaa, salaperäinen puhelinsoitto sai jatkamaan – ”hän sanoi, että Jumala käski soittaa Simojoelle” Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin

Retro-juhlat Keuruun Isossa Kirjassa: ”Ne, jotka eivät muista menneisyyttä, ovat tuomittuja toistamaan sitä”

 

Retro-ryhmän moderaattori Paavo Rauskanen juonsi seminaarin. Kuva: Jarkko Laamanen

Joukko helluntaiseurakuntien nykyisiä ja entisiä jäseniä vietti viikonlopun Keuruun Isossa Kirjassa arvioiden menneiden vuosien seurakuntakokemuksiaan avoimesti.

Helluntaiseurakuntien Iso Kirja -opiston suuret juhlateltat Keuruulla täyttyivät 7.–8. elokuuta koronarajoitusten ehdoilla eri puolilta Suomea ja ulkomailtakin saapuneista ihmisistä. Lähes kahdeksaasataa osallistujaa yhdisti 1970–80-luvuilla vietetty nuoruus helluntaiherätyksen vaikutuspiirissä. Suurin osa tästä väestä kuuluu yhä seurakuntiin, mutta osa on syystä tai toisesta eronnut niistä.

Retro 70s – 80s -nimeä kantanut seminaari sai alkunsa puolitoista vuotta sitten Ristin Voiton emerituspäätoimittaja Leevi Launosen alulle laittamasta ideasta koota yhteen entisiä helluntainuoria. Tulevaa Retro-tapahtumaa tukemaan hän pyysi Paavo Rauskasta perustamaan Facebook-ryhmän, jossa oli tarkoitus muistella helluntainuoruutta, teetupatoimintaa, leirejä, tuon ajan pukeutumista, automerkkejä ja muuta retroajalle tyypillistä.

Karas-Sana neliöb. 18.-24.11.

Ryhmä kasvoi yllättäen muutamassa viikossa yli 4000 jäsenellä. Hauskat muistelot saivat pian rinnalleen entisten aikojen kritisointia ja kipeitäkin kertomuksia, jotka kirvoittivat vilkasta keskustelua.

Retro-seminaarin puuhaväkeä. Kuva: Kirsi-Klaudia Kangas

– Meidän oli Leevin kanssa kiireesti luotava kirjoittelulle sääntöjä. Mitkään aiheet eivät ole kiellettyjä, mutta epäasiallinen ja henkilöä loukkaava kommentointi on, kertoo moderaattorina toimiva Paavo Rauskanen.

Avoimuus parantaa

Retro-seminaarin puuhaväki ymmärsi pian, että tällaiselle rehellisesti kokemuksia ja tunteita tuulettavalle nettikanavalle oli tarvetta. Seminaari oli suunnitteilla jo vuosi sitten, mutta se peruuntui koronarajoitusten takia. Retro-rouvaksi nimetty Ison Kirjan seminaarisihteeri Tiina Arvonen teki muun työn ohessa suuren urakan ottamalla yhteyttä ennakkoilmoittajiin ja siirtämällä varauksia tälle kesälle.

Puhujina seminaarissa olivat muun muassa helluntaitaustaansa mediassa ruotinut psykoterapeutti-kirjailija Katriina Järvinen, joka on mukana Uskontojen uhrien tuki UUT ry:ssä. Myös Isossa Kirjassa opettajanakin vieraillut kasvatustieteen tohtori Heidi McKendrick jakoi seminaarissa joitakin kipeitä lapsuuden kokemuksiaan helluntaipiireissä.

Heidi McKendrick. Kuva: Kirsi-Klaudia Kangas

– Terveessä yhteisössä tulee pyrkiä menneisyydessä tapahtuneiden epäkohtien tunnistamiseen, tunnustamiseen, anteeksi pyytämiseen, antamiseen, sekä riittävien turvarakennelmien pystyttämiseen sen varmistamiseksi, että menneiden vuosikymmenien ylilyönnit eivät toistu, hän sanoi.

Retro-seminaarin osallistujille oli varattu mahdollisuus saada ammattitaitoista sielunhoitoa paikan päällä, mutta sen tarve jäi vähäiseksi.

Uutta versomassa

Seminaarissa oli myös useita puheenvuoroja, joissa kerrottiin positiivisia, kannustavia, yhteisöllisiä ja onnellisia muistoja nuoruudesta seurakuntien nuorisotyön piirissä. Moni muisti 1980-lukua innostavana seurakuntien kasvun aikana.

Suurteltan tilaisuuksissa konsertoivat monipuolisesti retroajan musiikkia esittäneet bändit kuten Boanerges, Exodus, Lähettiläät sekä Henry Hedman ja Tuula Åkerlund. Säveltäjä Lasse Heikkilä piti koskettavan ja armollisuutta yleisöön valaneen puheen Gospel Powerin konsertin päätteeksi.

Päätöspuheessaan sunnuntaina professori Veli-Matti Kärkkäinen totesi, että seminaari oli puhdistava kokemus ja sille on jossakin muodossa tulossa jatkoa. Jotakin uutta on hänen mukaansa versomassa. Suomen Helluntaikirkon toiminnanjohtaja Esko Matikainen tiivisti seminaarin ja koko Retro-yhteisön merkityksen:

– Ne, jotka eivät muista menneisyyttä, ovat tuomittuja toistamaan sitä.

Teksti: Kirsi-Klaudia Kangas