Jos tahdot rauhan sisimpääsi, lopeta omien tekojesi punnitseminen ja katso Kristukseen, neuvoi saksalainen teologian tohtori Rolf Sons Perusta-lehden teologisilla opintopäivillä Kauniaisissa.
Olosuhteiden vuoksi Perusta-lehden teologiset opintopäivät järjestetään tänä vuonna etäyhteyksin. Tapahtuman pääluennoitsija on tohtori, kirjailija Rolf Sons, joka piti ensimmäisen luentonsa Saksasta käsin.
Luennon aiheena oli ”Kun vanhurskauttaminen kohtaa elämän”. Sons kuvaili, että Martti Lutherille vanhurskauttaminen ei ollut pelkkää teoreettista puhetta vaan elävää elämää.
– Luther oli usein epätoivoinen ja masentunut. Sellainen oli suuren uskonpuhdistajan sisäinen maailma.
– Hän ei löytänyt luostarista rauhaa vaan vaativan Jumalan, jota hän vihasi. Kun Lutherille myöhemmin kirkastui hänen sielunhoitajansa Johann Von Staupitzin avulla armo, alkoi Lutherin omassa sydämessä reformaatio, Sons kuvaili.
Hän jatkoi, että Lutherin näkemys kääntyi ylösalaisin: vanhurskaaksi eli Jumalalle kelpaavaksi ei tulla tekemällä, mitä Jumala vaatii, vaan Jumala itse antaa vanhurskauden syntiselle ihmiselle.
– Jumalan sydämessä olikin rakkaus ihmistä kohtaan.
Sons painotti, että oppi vanhurskauttamisesta on kristillisen opin tärkein kohta, joka liittyy kaikkiin muihin opinkohtiin luomisesta alkaen.
– Sielunhoidollisesti on tärkeä ymmärtää, että jokainen ihminen on Jumalan luoma. Siksi jokaisen elämällä on tarkoitus, ja jokainen on tähän maailmaan toivottu, Sons totesi.
Sielunhoitajan tärkeä tehtävä onkin näyttää ihmiselle tämän mittaamaton arvo.
– Ihmiset etsivät aina hyväksyntää toisiltaan, ja myös tuomitsevat itsensä toisten ihmisten näkemysten perusteella. Luther tunsi tämän kivun. Hän turvautui siihen, että Kristus ottaa päälleen kaiken häpeän. Kristus voi antaa ihmiselle, mitä ihmisellä ei ole. Hän antaa anteeksi ja kruunaa Jumalan lapseksi, Sons sanoi.
– Sairaan omantunnon kanssa pitää katsoa Jumalan lupauksiin. Niissä on kestävä pohja. Voisi sanoa, että Lutherin sielunhoidon ytimessä on ristin katsominen.
Hän jatkoi, että sielunhoidossa on myös tärkeää ”päästä väärien Jumalaa koskevien käsitysten yli”.
– Onko Jumala se, joka vaatii vai se, joka antaa?
– Lue Luukkaan evankeliumin 15. luku ja Roomalaiskirjeen 8. luku uudestaan ja uudestaan. Askel askeleelta sydämesi muuttuu.
– Luther neuvoo, että älä keskity Kristuksen jumaluuteen vaan hänen ihmisyyteensä. Häneen lapsena. Siihen, mitä Jumala on tehnyt puolestamme. Miten hän on nöyryyttänyt itsensä meidän puolestamme.
Sons kertoi Lutherin miettineen usein kuvaa, jossa Jeesus-lapsi makaa äitinsä rinnalla.
– Niin lähellä Jumala on ihmistä. Hän jakaa meidän murheemme.
– Luther tahtoo opastaa meidät Jeesuksen luokse ja hänen johdatukseensa. Hänessä on omantunnonrauha ja turva myös kuollessa, Sons sanoi.
Näihin neuvoihin Sons kertoi Lutherin turvautuneen lukuisien sielunhoitokontaktiensa kanssa. Myös silloin, kun hänen oma tyttärensä kuoli 13 vuoden iässä.
– Rakastaen Luther kulki Magdalenan vierellä kohti kuolemaa. Hän kysyi haluaisiko tytär iloisesti mennä taivaallisen Isän luokse. Magdalena sanoi: kyllä. Luther polvistui, itki ja rukoili. ”Hän on rauhassa ja kaikki on nyt hyvin, mutta on niin surullista”, Sons kertoi Lutherin kuvailleen tyttären kuoltua.
Luther itse sanoi viimeisiksi sanoikseen ”kerjäläisiä me olemme”.
– Se on mielestäni syvintä mahdollista vanhurskauttamisen ymmärtämistä, Sons luonnehti.
Rolf Sonsin luennot jatkuvat Perusta-lehden teologisilla opintopäivillä huomenna. Sons on käsitellyt Lutherin sielunhoitonäkemyksiä myös kirjassaan Sielunhoidon sydämessä, jonka suomenkielisen laitoksen on julkaissut Perussanoma.
Teologiset opintopäivät järjestetään 3.-5.1. etäyhteyksin. Tapahtuman ohjelma, ilmoittautumistiedot ja kaikki muu informaatio löytyvät tästä linkistä