Elämäntaito: Klaus Härön mukaan kristitty tarvitsee koko Raamatun – ”Vanhaa testamenttia lukiessa tulee sekä turpaan että rohkaisua” Ulkomaat: World Watch List 2025: Väkivaltaisen vainon määrä on merkittävässä kasvussa

Rukiista sanan leipää ja evankeliumia Orpokotijuhlilla

 

Saaren kirkonmäki täyttyi sanankuulijoista. Kuva Markku Liukkonen

Jumalan sanan rukiista leipää ja virsien sanomaa ilman nykyaikaisia höysteitä oli tarjolla Orpokotijuhlilla Saaren kirkolla viime viikonvaihteessa. Seurapuheet, raamattutunnit ja virret rohkaisivat uskovia turvaamaan Kristuksen sovitustyöhön. Uskosta osattomia kutsuttiin lempeästi Jeesusta seuraamaan.
Parikanniemisäätiön vt. toiminnanjohtaja, pastori Markku Liukkonen kertoo, että 70. kertaa järjestetyille juhlille osallistui noin 2000 kävijää.

– Jukka Norvannon raamattutuntia lauantaina kuunteli 850 henkeä kentällä ja kirkossa.Linja-autoja oli edellisiä vuosia vähemmän, mutta pikkuautoja, asuntoautoja ja -vaunuja sitäkin enemmän, Liukkonen kertoo.

Orpokotijuhlat ovat saaneet alkunsa uukuniemeläisen herätysjulistajan Helena Konttisen (1871-1916) niin sanottujen tilipäivien ajankohtana 16. elokuuta, jolloin rajan taa jääneessä Parikanniemessä alettiin pitää elonkorjuujuhlia.

 

Turkulainen pappi Jorma Kalajoki lohdutti Jumalan kansaa raamattutunnissaan, jonka aiheena oli ”Maailmassa ahdistus – Kristuksessa rauha”.  Hän opetti, että vaikka kristittyinä ahdistumme maailman tilanteesta, meidän tulee jättää Jumalalle koko maailma ja kääntää ahdistus rukoukseksi.

IK-opisto neliöb. 6.-19.1.

 

Evankelista Pekka Maaranen maalasi seurapuheessaan kuulijoiden eteen kaksi kuvaa Jeesuksesta. Toinen on Jumalan kirkkautta loistava kuva ja toisessa kuvassa Jeesus näyttäytyy kipujen miehenä ja sairauksien tuttavana.

– Syntiin Jumalalla on vain yksi ratkaisu: Jeesuksen veri. Etkö ymmärrä, että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen? Maaranen kysyi Raamatun sanoja lainaten.

 

Radiopastorina tunnettu Jukka Norvanto selitti Matteuksen evankeliumin suurta linjaa, jonka mukaan sanoma pelastuksesta on vietävä muillekin kansoille kuin vain juutalaisille. Tästä yhtenä osoituksena on 15. luvun kertomus kanaanilaisesta naisesta, jonka suurta uskoa Jeesus kehuu.

–       Jeesus kehuu vain kahden ihmisen uskoa ja hekin olivat pakanoita. Toinen oli kanaanilainen vaimo ja toinen sadanpäämies. Suuri usko ilmeni niin, että molemmat pitivät itseään halpa-arvoisena. Toiseksi, heillä oli suuri Jeesus.

–       Ihminen, jolla on suuri usko, on itsessään pieni, mutta hänellä on suuri Jeesus, Norvanto tiivisti.

 

”Siunattu ehdottomuus”

 

Inkerin kirkon lähetyspappi Arvo Survo muistutti, että on ”aika herätä terveelle ehdottomuudelle”.

–       Laimentunutta sanaa ei tarvita. Jumalan sanan ja Hengen vaikuttama ehdottomuus on siunattua, Survo sanoi.

Hän kertoi ajoista, jolloin Neuvostoliitossa kirkoista revittiin ristit pois ja kirkkoja häpäistiin.

–       Risti voidaan repiä pois myös näkymättömästi. Koskaan ei ole ollut Suomen kirkon sisällä niin suurta taistelua kirkkoa vastaan kuin nyt. Julistamaan voi mennä vaikka syntiluolaan, mutta kirkosta ei saa tehdä syntiluolaa. Suomen on aika herätä sisälähetykseen, Arvo Survo julisti.