Maailmanlaajuinen rukouspäivä, MBB Global, uskoon tulleiden muslimien kanssa ja puolesta järjestettiin 18. marraskuuta.
Maailmanlaajuinen rukouspäivä, MBB Global, uskoon tulleiden muslimien kanssa ja puolesta järjestettiin 18. marraskuuta. Rukouspäivä keräsi tänä vuonna kymmeniätuhansia kristittyjä eri puolilla maailmaa rukoilemaan vuorokauden ajan. Muun muassa Keski-Euroopan evankeliset seurakunnat, Brasilian baptisti- ja helluntaiseurakunnat sekä kansainvälisiä lähetysjärjestöjä ja uskovia eri seurakunnista oli mukana järjestäen 24 tunnin rukousvartion.
Rukouspäivän suora lähetys lähetettiin Avainmedia Lähetysjärjestön studiolta kahden tunnin pituisena ohjelmana, joka sisälsi ajankohtaisia rukousaiheita ohjelmajuontajien esittelemänä sekä nauhoitettuja rukoustervehdyksiä jokaiselta mantereelta. Ohjelman juontajina olivat Avainmedia Lähetysjärjestön arabiankielisen Al Hayat -kanavan johtaja Aaron Ibrahim sekä marokkolainen Imane, jolla on oma ohjelma Al Hayat -kanavalla. Musiikkiosuudesta vastasi tunnettu oud-artisti ja säveltäjä Naser Musa. Rukouspäivän englanninkielisellä sivustolla mbbglobal.net julkaistiin rukousaiheita, joiden puolesta voitiin rukoilla niin ennen rukouspäivää kuin sen jälkeenkin.
– Rukouspäivän merkitys uskoon tulleille muslimeille on valtavan suuri, sanoo rukouspäiväidean isä Aaron Ibrahim, joka itsekin on entinen muslimi.
– Uskoon tulleet muslimit kokevat paljon vainoa ja painostusta. Usein perhe, suku ja yhteiskunta hylkäävät Jeesusta seuraamaan lähteneitä muslimitaustaisia uskovia. Monet jäävät aivan yksin uuden identiteettinsä kanssa.
”Et ole yksin” onkin valikoitunut Rukouspäivän teemaksi, jotta ex-muslimit saisivat kokea, että heistä välitetään: maailmanlaajuinen rukousrinki on heidän tukenaan.
Mahdollisesti 80 miljoonaa katsojaa
Rukouspäivän kaksituntinen englanninkielinen suora lähetys simultaanitulkattiin arabiaksi, farsiksi, turkiksi ja urduksi. Lähetys näkyi 73 kanavan kautta, mukaan lukien farsinkielinen MohabatTV, urdunkielinen ZindagiTV, turkinkielinen Kanal Hayat, arabiankielinen Al Hayat sekä God TV:n lukuisat kanavat eri maissa. Maantieteellistä peittoa kuvaa, että kanavien näkyvyysalueella asuu lähes 800 miljoonaa ihmistä. Potentiaalisen katsojamäärän arveltiin olevan 80 miljoonaa.
Uusittu studio palvelee paremmin
– Avainmedia on vuoden 2022 aikana uusinut studionsa lähes kokonaan ja investoinut uusimpaan tekniikkaan. Lähetyksessä oli ensi kertaa käytössä yli 32 neliömetrin suuruinen LED-seinä, robottikamerat ja uutta striimaustekniikkaa, kertoo Avainmedian kehityspäällikkö Mika Ahonen.
– Olen iloinen ja tyytyväinen, että Avainmedia pystyi tällä tavoin palvelemaan yhä laajempaa katsojakuntaa. Normaalissa tuotantorytmissämme arabiankieliset ohjelmat ovat ykkössijalla, nyt katsojia oli kanavien lisäksi sosiaalisessa mediassa välitetyn striimin ansiosta myös kymmeniä tuhansia etenkin Brasiliassa, sanoo Ahonen.
Avainmedia on sitoutunut tukeman kansainvälistä rukousliikettä muslimitaustaisten kristittyjen puolesta ja suunnittelee jo seuraavaa tapahtumaa. World Evangelical Alliance on myös ottamassa rukouspäivän ohjelmaansa.