Kolmessa saksalaisessa kaupungissa koettiin kirkkohyökkäys kahden viikon aikana vuodenvaihteessa, uutisoivat muun muassa Deutsche Welle, Idea Spektrum ja Evangelical Focus -uutissivustot.
Tübingenissä helluntaiseurakunnan minibussi poltettiin ja kirkkotilan seinät töhrittiin maalilla. Viranomaisten mukaan ilkivalta aiheutti noin 40 000 euron suuruiset tappiot. Seurakunta tunnetaan erityisesti sen työstä narkomaanien ja asunnottomien parissa. ”Feministinen autonominen solu” tunnustautui iskun tekijäksi. Ryhmän indymedia-sivustolla julkaistiin teksti, jonka mukaan ilkivallan kohteeksi joutunut seurakunta edustaa antifeministisiä asenteita.
Kirkon pastori Guido Kasch totesi antamassaan tiedotteessa, että ”Isku ei pysäytä meitä julistamasta sovituksen evankeliumia. Rukoilemme ja toivomme rauhallista rinnakkaineloa erilaisille maailmankatsomuksille ja mielipiteille kotikaupungissamme.”
Radikaalifeministit turvautuvat vandalismiin
Uuden vuoden aattona Leipzigissa hajotettiin evankelisen kirkon 25 arvokasta lasi-ikkunaa. Tekijästä ei ole tietoa. Kirkko oli melko äskettäin peruskorjattu ja se tunnetaan säveltäjä J.S. Bachin hautakirkkona.
Tammikuun alussa Berliinissä vandalisoitiin katolista Pyhän Elisabetin kirkkoa. Kirkon seiniin oli valeltu maalia. Myöhemmin feministiryhmän indymedia-sivustolla tiedotettiin, että hyökkäys tehtiin, koska kirkko isännöi viime syyskuussa Marssi elämän puolesta -tapahtumaa. Sen yhteydessä järjestettiin kongressi, jonka tarkoituksena oli yhdistää Pro-life -työtä tekeviä Euroopassa.
”Elämän puolesta -tapahtumat toimivat alustoina muun muassa ’fundamentalismille, trans- ja homofobialle, patriarkaalisuudelle ja oikeistolaiselle konservatismille’”, radikaalifeministien tiedotteessa todettiin. Saksalainen katolinen filosofian tohtori, kirjailija ja blogisti Josef Borat totesi Uudelle Tielle, että radikaalifeministit ovat ymmärtäneet väärin kirkon opetuksen ihmisyydestä ja sen arvosta.
– Meidän kristittyjen tehtäväksi jää rakastaa ja antaa anteeksi. Meidän radikalismimme perustuu Kristuksen rakkauteen. Me emme voi taipua ääri-ideologioihin, vaan Jeesuksen osoittamaan rohkeuteen, joka johtaa meidät hyvään. Tämä sisältää myös sosiaalipoliittiset kannanotot ja toiminnan, jonka voimana on kristillinen ihmiskäsitys ja maailmankuva. Meidän tulee edelleen ottaa kantaa eettisiin kysymyksiin, kuten aborttiin ja bio-etiikkaan, Josef Borat sanoo.