Sanoma ja Jouluradio yhteistyöhön – mediatalon tuella paikataan supistuneita kirkollisverotuottoja

 
Punainen radio valkoisessa lumihangessa.

Jouluradio on kahdeksan kanavan joulumusiikkiperhe ja verkkomedia.

Jouluradio ja Sanoma Media Finland Oy ovat solmineet kaksivuotisen kumppanuussopimuksen. Kumppanuudella halutaan vahvistaa Jouluradion taloudellista tilannetta, joka on heikentynyt kirkollisverotuottojen laskiessa.

Sanoman ja Jouluradion yhteistyösopimuksella pyritään vahvistamaan Jouludion taloudellista pohjaa sekä samalla lisäämään kanavan näkyvyyttä ja parantamaan sen teknisiä valmiuksia.

Sanoma hoitaa jatkossa Jouluradion kumppanuusmyynnin.

Sansa neliöb. 1.-30.9.

Jouluradio jatkaa edelleen itsenäisenä brändinä ja voittoa tavoittelemattomana joulumusiikkiin keskittyvänä kanavana, kertoo Jouluradio tiedotteessaan.

Jouluradio on osa pääkaupunkiseudun seurakuntien Kirkko ja kaupunki -mediaa ja pääosin luterilaisten seurakuntien rahoittama radio.

Jouluradio on hyvin suosittu joulutunnelman luoja. Evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntien kustantama joulumusiikkimedia oli viime joulukuussa Suomen neljänneksi kuunnelluin radiokanava. Jouluradion FM-taajuuksien kuuluvuusalueilla asuu 4,4 miljoonaa kuuntelijaa.

”Seurakuntien mahdollisuudet rahoittaa Jouluradiota eivät ole ainakaan kasvaneet viime vuosina.”

Kanavan vastaava tuottaja Katri Ketola kertoo, että kirkollisverovarojen vähetessä Jouluradio on joutunut pohtimaan uusia ansaintakeinoja. Suurin osa Jouluradion rahoituksesta tulee edelleen seurakunnilta, mutta Jouluradio avasi jo viime kaudella ovensa kaupalliselle yhteistyölle.

– Seurakuntien mahdollisuudet rahoittaa Jouluradiota eivät ole ainakaan kasvaneet viime vuosina, joten olemme etsineet uusia yhteistyökumppaneita ja tapoja rahoittaa Jouluradiota. Iloitsemme kumppanuudesta Sanoman kanssa. Jouluradio saa tuekseen ison mediatalon, Ketola sanoo.

Sanoman puolella tiedostetaan kanavan kirkollinen tausta ja sen pitkä perinne ”joulumusiikin äänenkannattajana”.

– Jouluradio on ainutlaatuinen ja hieno brändi suomalaisessa radiokentässä. Olemme innoissamme yhteistyöstä. On hienoa liittyä matkaan jota on kestänyt jo yli kaksikymmentä vuotta, kommentoi yhteistyösopimusta Nelonen Median Total Audion johtaja Jussi Suvanto.

Tulevalla kaudella Sanoma myy Jouluradion pääkanavalle sponsorimainoksia, jotka kanava kertoo valitsevansa siten, että ne sopivat Jouluradion tunnelmaan ja arvoihin.

– Jouluradio kuuluu osana ihmisten joulun rakentamista ja jouluun virittäytymistä, jonka parissa kuuntelijat viihtyvät pitkiäkin aikoja. Siksi Jouluradiossa soivat mainokset ovat sponsorityyppisiä. Niitä on vain pari minuuttia tunnissa ja ne rakennetaan Jouluradion tunnelmaan sopiviksi, Katri Ketola korostaa.

Sanoman rooli yhteistyössä rajoittuu Jouluradion tiedotteen mukaan myyntiin ja markkinointiin.

– Halutaan kasvattaa jo entisestään hyviä kuuntelijalukuja. Päätuote nettiradioineen on jo nyt loistavassa sisällöllisessä iskussa. Kohtahan tässä itsekin tulee virittäytyä joulutunnelmaan, Suvanto ounastelee.

Jouluradion kanavaperheeseen kuuluu kahdeksan erityylistä nettikanavaa, jotka löytyvät tulevalla kaudella Jouluradio.fi-sivuston lisäksi myös Suplasta. Kanavia voi kuunnella marras-joulukuussa,

Jouluradion päätoimittajana toimii Kirkko ja kaupungin päätoimittaja Pauli Juusela.

 
Dei, Viikon debatti, artikkeliban. (2/2) 14.9.- MJa