Kirkko: Vaasan suomalainen seurakunta ei järjestä sateenkaarimessuja jatkossa – kirkkoherra: Setalla ei ole oikeutta vaatia

Seurakunnan tulee puhua ihmisten kielellä

 

Nokian seurakunnan entinen tiedottaja Marko Honkaniemi siirtyi tammikuussa mainostoimisto Mainoskentän copywriteriksi. Kuva: Irina Nurmi

Nokian seurakunnan onnistuneiden mainoskampanjoiden ideoija Marko Honkaniemi toivoo kirkon viestinnän muuttuvan enemmän ihmisten kielelle ja tavoittavan myös niitä, joiden seurakuntayhteys on jo katkeamaisillaan.

Nokian seurakunta toteutti onnistuneen mainoskampanjan nostaessaan räväköitä banderolleja paikallisen seurakuntakeskuksen ikkunaseinälle. Huumorilla höystetyt mainokset jakoivat mielipiteitä ja liian paljon negatiivista palautetta saanut ensimmäinen, vuonna 2011 julkaistu banderolli ”Joulu tulee lahjattomillekin” jouduttiin poistamaan kokonaan.

Epäonnistuneen yrityksen jälkeen seurakunnalla pidettiin taukoa suurista mainoksista, mutta vuoden 2012 marraskuussa seurakunnan silloinen tiedottaja Marko Honkaniemi päätti yrittää vielä uudelleen. Uusi banderolli sisälsi viestin ”Vältä jouluruuhkaa – tule kirkkoon jo nyt”. Kuva mainostaulusta lähti kiertämään nopeasti myös Facebookissa, ja sitä jaettiin vuorokauden sisällä satoja kertoja.

Perheniemi neliöb. 2.-8.9

Tällä kertaa banderolli sai myönteistä palautetta niin paljon, että se rohkaisi Honkaniemeä jatkamaan saman tyylistä mainontaa. Yksi banderolleista hävisi pian julkaisun jälkeen tuhopolton seurauksena, mutta pitkään ei ikkunaseinä ollut tyhjillään. Seuraavaksi sille nostettiin ”Liekkejä on monta – valo on yksi” -mainos, vastauksena ilkityöhön. Kuva banderollista tavoitti Facebookissa 56 000 katsojaa.

Hyvä sanoma rohkeasti esille

Honkaniemi näkee, että kirkon viestintää tulisi muuallakin parantaa ja kääntää ihmisten kielelle, jotta se tavoittaisi enemmän.

– Sanomassahan ei todellakaan ole vikaa. Jostain syystä siitä ei kuitenkaan uskalleta puhua tarpeeksi rohkeasti, Honkaniemi pohtii. – Kirkon viestinnästä pitäisi huokua ylpeys siitä sanomasta, jota jaetaan. Virheiden pelossa ei kuitenkaan uskalleta ruveta tekeämään mitään uutta, vaan pysytään siinä paikallislehtien ”messu kello 10” -viestinnässä. Se tavoittaa ne paikalliset seurakuntalaiset, mutta ei niitä, jotka ovat jo putoamassa kyydistä ja ihan sillä rajalla, eroavatko kirkosta vai eivät. Nimenomaan juuri se ryhmä pitäisi tavoittaa.

Honkaniemi kertoo olevansa huolissaan myös kielestä, jolla kirkko puhuu.

– Sen ymmärtämiseen tarvitaan pian kirkko-suomi-kirkko -sanakirjaa, hän naurahtaa. – Viestinnässä pitäisi ajatella enemmän kuulijakuntaa.

Seurakunnissa hoidetaan lapset ja vanhukset Honkaniemen mukaan todella hyvin. Ovathan ne helppoja kohderyhmiä. Vaikeuksia tulee, kun ollaan aikuisen ihmisen kanssa vastakkain.

– Pitäisi vain miettiä enemmän Jeesusta ja sitä, ettei häntä ruveta kumittamaan pois ja häivyttämään viestinnässäkin näkyvistä. Hänenhän pitäisi kuitenkin olla kaikessa siellä tekemisen kärjessä.

Kädenojennus seurakunnalta

Nokian seurakunnalla parhaiten onnistunut mainontatemppu oli Honkaniemen itsensä mielestä viime kesänä Alkoholy -etiketillä varustetut vesipullot, joissa oli toki mukana myös linkki seurakunnan kotisivuille. Alunperin pulloja tilattiin noin 500 Nokialla järjestettävää miesten leikkimielistä liikuntatapahtumaa Miesten kolmosta varten, jotta niitä olisi voitu jakaa seurakunnan pisteeltä. Tapahtuma kuitenkin peruuntui talkoovoiman puutteesta johtuen, ja vesipullot jäivät seurakunnalle.

Kesän lopulla Nokialla järjestettiin perinteinen Tapsan tahdit -musiikkitapahtuma ja Honkaniemi sai ystävänsä kanssa yllättäen idean lahjoittaa seurakunnan nurkissa pyörineet vesipullot tapahtuman talkooväelle, jotka paiskivat töitä helteessä. Honkaniemi otti yhteyttä talkoolaisten pomoon ja seurakunta sai luvan lahjoittaa vesipullot talkoolaisille.

– Muistan aina sen hölmistyneen kiitollisuuden siitä, kun me kannoimme ne 500 vesipulloa talkoolaisten taukopaikalle. Se oli todella hämmentävä kokemus kummallekin osapuolelle. Ihan yllättävä kädenojennus seurakunnalta heille. Mielestäni se oli kaikkein paras tempaus tähän mennessä, Honkaniemi kertoo. – Me emme voi jäädä vain seurakuntien tiloihin makaamaan ja ihmettelemään, miksei sinne tule ihmisiä. Meidän täytyy mennä sinne, missä ihmiset ovat. Mahdollisuuksia on vaikka mihin.

Kirkkohallitus palkitsi Nokian seurakunnan onnistuneesta viestinnästä viime keväänä, kirkkohallituksen täyttäessä 70 vuotta. Seurakunta sai palkintorahaa 5000 euroa, josta 3000 lahjoitettiin erityislasten liikuntamahdollisuuksien tukemiseen.